Kladou mu za vinu, že se podílel na pokusu o neoprávněný vývoz uměleckého díla, jež má statut kulturní památky. Konkrétně se jedná o obraz Pabla Picassa nazvaný Sedící žena z roku 1909.

Cestě tohoto díla do zahraničí zabránili v lednu celníci na ruzyňském letišti, jimž se nezdály nesrovnalosti v dokumentech. Následně Národní galerie v Praze potvrdila, že jde skutečně o nezákonný vývoz. U takto cenné umělecké památky, třebaže se jedná o součást soukromé sbírky, je totiž ke každé cestě mimo území České republiky zapotřebí souhlasu oprávněné instituce – byť by se jednalo jen o krátkodobou zápůjčku k vystavení díla nebo k vědeckému zkoumání. „Takové svolení může vydat pouze Národní galerie v Praze nebo Moravská galerie v Brně,“ řekla Deníku Soňa Budská z ředitelství středočeské policie. To se ale v tomto případě nestalo. Souhlas podepsal Třeštík a připojil razítko GASK, ačkoli středočeská galerie nemá oprávnění vydávat vývozní svolení.

Šlo prý jen o omyl, o nedopatření

Šéf Národní galerie Milan Knížák se nechal slyšet, že za tím, co Třeštík označuje jako neúmyslné pochybení, vidí snahu vyvézt cenný obraz k prodeji do zahraničí. „Jsem přesvědčen, že dobře věděl, o co jde,“ prohlásil Knížák o způsobu nakládání s uměleckým artefaktem nevelkých rozměrů, jehož tržní cenu v korunách odhaduje na sto milionů.

To však Třeštík odmítl. Ve svém dřívějším vyjádření takový záměr rozhodně popřel: šlo prý jen o omyl, o nedopatření. O úřední pochybení vzniklé neznalostí zákona. Jeho snahou prý bylo vyhovět vlastníkovi, přičemž vše bylo podle jeho slov předem konzultováno s celníky.

Téhle verzi ale vyšetřovatelé neuvěřili. „Dnes jsem dostala usnesení, takže mám potvrzeno, že obvinění dotyčný převzal. Mohu tedy potvrdit, že hospodářská kriminálka stíhá muže ročníku narození 1980, jenž úmyslně porušil ustanovení zákona o památkové péči. V případě odsouzení mu hrozí až dvouletý trest odnětí svobody,“ řekla Deníku mjr. Budská. V případě nakládání se Sedící ženou jsou podle jejích slov jasně daná pravidla již od 13. 12. 1999, kdy byl obraz prohlášen kulturní památkou.

Obraz je stále v depozitu Národní galerie

Získat Třeštíkovu reakci na aktuální vývoj se Deníku v pondělí nepodařilo. Jisté je, že už neplatí slova středočeského hejtmana Davida Ratha, který přesně před týdnem naznačovat, že dílo, jehož originál nebyl po desetiletí prezentován, by se odstoupivší šéf krajské galerie (jenž v březnu odešel v souladu s původní dohodou, aby se po úspěšném rozjetí činnosti GASK věnoval vlastním aktivitám) poté, co bude očištěn ze všech podezření, mohl chystat krátkodobě vystavit.

Podle Budské je obraz stále v depozitu Národní galerie. V minulosti byl dokonce součástí jejích sbírek – před časem se ale tato práce nejslavnějšího kubisty dostala soukromých rukou; byla vrácena v restituci. Národní galerie měkla zájem dílo získat do svého majetklu zpět – přičemž při jednáních o koupi (jež však nakonec k dohodě nevedla) zastupoval majitele právě Třeštík. Ten také pro společnost dílo vlastnící dojednával zápůjčky a zajišťoval propagaci.

ČTĚTE TAKÉ:
Picassův obraz, který měl být vyvezen, je stále v ČR