VYBERTE SI REGION

Bývalý velitel vzdušných sil: Po pilotech na padáku se nepálí

Praha /ROZHOVOR/ – Bývalý velitel českých vzdušných sil Jan Vachek má s letadlem, které bylo sestřeleno tureckým stíhačem, vlastní zkušenosti. Létal na letounech Su-22, které vycházejí ze stejné konstrukční kanceláře.

24.11.2015 13
SDÍLEJ:

Bývalý velitel českých vzdušných sil Jan Vachek.Foto: ČTK

Jak vy vnímáte tento incident?

Jedná se o horkou část území, kde už v minulosti letové incidenty byly. Na turecké hranici byl sestřelený i bezpilotní letoun, který pak spadl na tureckou stranu. Obě strany ten prostor určitě velice dobře monitorují. Dostupný radarový snímek ukazuje, že letoun Su-24 točil okruh spíš ve směru západ-východ, to znamená, že posádka si byla vědomá blízkosti turecké hranice. Kdyby to točili sever-jih, hrozilo by, že naruší tureckou linii. Ten záznam ale musí být odborníky velice pečlivě prostudován. Místo, kde měl být letoun sestřelen, je široké jen několik kilometrů. Přitom letadlo se pohybuje rychlostí 200 až 300 metrů za sekundu, takže kilometr máte za tři až čtyři sekundy za sebou. Piloti si na této horké hranici uvědomují, kde jsou a jsou pod tlakem. Může vzniknout chyba, ale na to musí odpovědět vyšetřování.

Z letadla se katapultovali oba piloti, ale podle některých zpráv je ještě ve vzduchu povstalci zastřelili. Stává se to?
Padák je dopravní prostředek pro parašutisty, ale pro pilota je to záchranný prostředek. Po pilotech na padáku se nikdy nestřílelo, to je v rozporu s mezinárodními konvencemi. Pilot už nebojuje a zachraňuje holý život. Jestli k tomu došlo, je to hodně špatně. To bude vyvolávat hodně emocí a dá se očekávat reakce na straně postiženého.

Turci tvrdí, že letadlo během pěti minut desetkrát varovali. (Později se objevila informace, že 21 krát, pozn.red.)
Pilot tureckého stroje určitě vysílal dotaz, jestli se jedná o vlastní letadlo. Jedná se o speciální rozpoznávací kód. Ty dotazy se neprovádí jednou, ale opakovaně. Ze záznamu radarové situace je vidět jakýsi okruh, takový bojový nálet. Je tam vidět jen jedna smyčka, otázka je, kolik těch bojových náletů Su-24 prováděl. Na smyčce je zajímavé, že letoun ze záznamu v určitých chvílích mizí. To signalizuje, že klesal mimo radarové pole do malé výšky asi z turecké strany a pak se zase objevuje. Vypadá to, že letoun tam prováděl opakovaný nálet. Ale musíme počkat na výsledky vyšetřování. Jsme vždycky netrpěliví
a chceme vědět hned výsledky, ale analýza všech záznamů specialistům trvá týdny 
a někdy i měsíce.

Takže si netroufnete odhadnout, jak se událost odehrála.
Netroufnu. Podle mých zkušeností dostáváte v prvních hodinách hodně chaotických zpráv, které je potřeba třídit, protože jsou často protichůdné.

Jaké letadlo vlastně Turci sestřelili?
Letoun Su-24 je poměrně větší typ bojového letounu. Je dvoumístný, přičemž vlevo sedí pilot a vpravo operátor. Jeho ekvivalentem je americký letoun F-111. Je to letadlo s měnitelnou geometrií křídel a má taková základní tři určení. Za prvé může provádět údery proti pozemním cílům, druhým určením může být průzkum, pokud je letoun vybaven řadou optických, infra a elektronických čidel, třetí varian-tou může být radioelektronický boj. Specialitou tohoto letounu je, že pod sebou může nést i přídavnou nádrž, ze které se může ve vzduchu dotankovat další letoun Su-24.

Nejedná se o žádná nová letadla. První začala z výrobní linky sjíždět už začátkem 70. let minulého století. Lze říct, že to jsou zastaralé stroje?
Tyto letouny jsou už poměrně dlouho na scéně, ale na druhou stranu mají svoji bojovou hodnotu. Mají velice zajímavý navigační systém a jsou schopny takzvaného navigačního bombardování. To znamená, že když máte známé souřadnice nějaké rafinerie, bunkru a podobně, tento letoun je schopen cíl z výšky třeba deseti kilometrů a v mracích velmi přesně zasáhnout.

Je tento letoun dobrý?
Na plnění těchto úkolů je to dobrý letoun, který je schopen létat i v přízemních výškách nadzvukovou rychlostí. Ze zveřejněných záběrů je ale zřejmé, že byl používán ve středních výškách.

Letadlo bylo sestřeleno raketou vzduch-vzduch z letadla F-16. Umí Su-24 detekovat raketu, která na něj míří?
Letadla jsou vybavena takzvaným RVR přijímačem, který vám řekne, na jakém pásmu a jak často jste ozařovaní. Tento přijímač Su-24 má. Zpravidla bývá i naladěný na konkrétní bojiště, protože bývá znám sestava prostředků pozemní a vzdušné obrany. Tyto přijímače mají dva základní režimy. Ten první vám signalizuje, že jste vidět, druhý režim vám ostrým zvukem dá najevo, že už jste zachycení na výkonné frekvenci, která navádí rakety. Zvláštní jsou ale infrarakety. Informací pro jejich navádění je zdroj tepla a tak může být odpálena, aniž byste o tom věděli. Základem vybavení těchto letadel jsou ale i rušiče.

Autor: Vilém Janouš

24.11.2015 VSTUP DO DISKUSE 13
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
9

Česko stále dusí smog. Továrny musely omezit výrobu

Ilustrační foto.
17 8

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Po útoku kormoránů tekla Ostravicí „krvavá voda"

Doslova masakr ryb způsobila obrovská hejna kormoránů v řece Ostravici v místech, kde se do této řeky vlévá Lučina. Uvedl to jednatel Českého rybářského svazu pro severní Moravu a Slezsko Přemysl Jaroň.

Pátrání po pohřešované Míše o víkendu nabírá na intenzitě. Tým se rozšířil

Ústí nad Labem - Pátrání po pohřešované Michaele Patricii Muzikářové z Ústí nad Labem nepolevuje ani o víkendu. Kriminalisté vyhodnocují informace získané od veřejnosti. Kromě speciálního týmu se do pátrání zapojil rozšířený tým kriminalistů z jednotlivých územních odborů v kraji.

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků o 1725

Praha - Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků o 1725. Úřad by také mohl mít na konci roku o téměř 250 více civilních zaměstnanců. Na dotaz to sdělil Jiří Caletka z tiskového oddělení ministerstva obrany. Loni se v resortu zvýšil počet vojáků z povolání o 1214, přibylo také více než 120 občanských a státních zaměstnanců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies