VYBERTE SI REGION

Skončí čekání na doktora? Pacient se objedná telefonicky

Praha - Dlouhé čekání u lékaře by se mělo stát minulostí. Alespoň podle nového plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny.

6.9.2008 7
SDÍLEJ:

To, že pacient prosedí určitou dobu v čekárně, aby nakonec dostal do ruky neschopenku, neznamená, že může v klidu odjet přestavovat chalupu nebo čas určený k léčení utrácet pobíháním po nákupech. Foto: DENÍK/Milan Jaroš

Vyplývá to ze zjištění deníku Právo.

„Praktičtí lékaři by měli dát pacientům možnost se telefonicky objednat na konkrétní hodinu a tím čekat maximálně 15 minut,“ řekl Pavel Vepřek, který má ve VZP na starosti strategii a rozvoj. I nadále by však mělo být možné přijít k lékaři kdykoliv a bez objednání. Praktičtí lékaři jsou ale k novému systému skeptičtí.

„V praxi toto určitě nemůže fungovat, protože během celého dne přichází do ordinace mnoho akutních případů,“ řekla praktické lékařka z Ostravy Alice Havlová. Právě v tomto okresu, stejně jako v Plzni, Českých Budějovicích a Ústí nad Labem by měl od ledna příštího roku začít zkušební provoz telefonického objednávání. Lékaři se k němu mohou přihlásit dobrovolně.

Akutní případy i objednaní

Alice Havlová však tuto možnost nevyužije, protože systém v minulosti už sama vyzkoušela. „V čekárně se setkávaly akutní případy a objednaní lidé. Nakonec se mezi sebou málem pomlátili. Buď se mají objednávat všichni, nebo nikdo,“ popisuje Havlová. S tímto názorem není sama. „Lidé také často onemocní během dne a pro ty by se čekací doba neúnosně prodloužila,“ říká zdravotní sestra Marie Řepecká z Ostravy.

Už dnes pacienti během chřipkové epidemie čekají v ordinaci až dvě hodiny, doplňuje Řepecká. Zkušenosti ze zahraničí však dokládají opak. Například v Německu se pacienti mohou u více než poloviny praktických lékařů předem objednat. „Lékaři i pacienti si tento systém velmi pochvalují. Při rozumné organizaci chodu ordinace a ponechání dostatku času pro akutní případy zmizí chaos v čekárnách,“ uvedl mluvčí sdružení zdravotních pojišťoven AOK Udo Barske. Tuto zkušenost potvrzují i pacienti.

Čekání

„Můj lékař má vše dobře zorganizováno, vždy čekám maximálně půl hodiny. Telefonické objednání bych asi nevyužívala,“ uvedla pacientka z Petřvaldu u Karviné Jitka Krkošková. Všeobecná zdravotní pojišťovna vyhodnotí zkušební provoz za šest měsíců až za rok, ale možnost telefonického objednání by podle Pavla Vepřeka mělo i nadále zůstat pro lékaře dobrovolným krokem. „Dnes už takto někteří lékaři pracují, cílem VZP je, aby se tento servis pacientům rozšířil na více praktických ordinací,“ dodal Pavel Vepřek.

Autor: Bára Procházková

6.9.2008 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Na sídliště lanovkou? Brnu se komplikuje stavba tramvajové tratě

Brno /INFOGRAFIKA/- Dopravu na sídliště Kamechy může v budoucnu obstarat lanová dráha. Lanovky v Brně už vedení města ale několikrát navrhlo a zatím nikdy nedokončilo.

Kriminalita byla loni ve všech krajích nejnižší za posledních deset let

Policii se dařilo objasňovat trestné činy. Bezpečnost pozitivně ovlivnila také ostražitost lidí – i když občas přehnaná.

Trump dráždí Němce možným zavedení cla na jejich automobily

Berlín (Německo) - Budoucí americký prezident Donald Trump pohrozil německým výrobcům automobilů zavedením vysokého cla na dovoz do Spojených států. "Můžete vyrábět auta pro Spojené státy. Za každé auto, které přijde do USA (ze zahraničí), ale zaplatíte 35procentní daň," řekl Trump na adresu německých automobilek v rozhovoru, který poskytl německému listu Bild. Vysokým dovozním clem už dřív pohrozil i některým automobilkám z USA a Japonska, které vyrábějí v Mexiku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies