VYBERTE SI REGION

Leteckou záchranku může kompletně zajistit armáda, navrhuje ministr Němeček

Praha - Ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD) má návrh na převedení letecké záchranné služby na ministerstvo obrany, jak mu v úterý v dopise navrhl vicepremiér a šéf financí Andrej Babiš (ANO), za elegantní řešení. Ministerstvo zdravotnictví již o této variantě dříve uvažovalo, ale narazilo na nesouhlas obrany a ministerstva vnitra. Vláda měla dnes rozhodnout o vypsání veřejné soutěže, po Babišově návrhu však rozhodnutí odložila. Rozhodnout podle Němečka musí ale nejpozději příští týden, aby úřad případný tendr stihl uskutečnit.

17.2.2016 8
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jaroslav Sýbek

Podle varianty navržené Babišem, který se dnešního zasedání vlády nezúčastnil, všech deset základen převezme od roku 2017 ministerstvo obrany, tedy armáda. Nyní osm z deseti základen provozují soukromé firmy a po jedné armáda a policie. Smlouvy se soukromými provozovateli na konci letošního roku vyprší. Podle dřívějších vyjádření ministerstva obrany by provozování letecké záchranky přišlo stát na osm miliard. Pokud se vláda přikloní k této variantě, mělo by se podle Němečka ministerstvo financí zavázat, že projekt bude financovat.

Němeček dnes řekl, že neví, zda návrh ministerstvo financí předjednalo s resortem obrany, které řídí Babišův stranický kolega Martin Stropnický.

Tendr na leteckou záchrannou službu spadá do působnosti náměstka Josefa Vymazala (ANO). Jeho stranický šéf však podle zdroje zpochybnil, že by službu měly zajišťovat soukromé firmy, neboť se mu to zdá drahé. Již při předchozím projednávání tématu na vládě kritizoval Babiš navrženou cenu tendru. Prý by ministerstvo obrany mohlo zajistit provoz z vlastních zdrojů, zřejmě by na to dostalo dotaci ze státního rozpočtu.

První v Evropě?

Podle Zdravotnického deníku je už nynější zapojení armády a policie sporné. "Armáda a policie na to nemá od Úřadu pro civilní letectví povolení pro obchodní letovou dopravu. Nemohou létat s leteckou záchrannou službou (HEMS), protože létají podle armádních a policejních papírů. Proč by to nedělala armáda jinde v Evropě, jak to, že jsme jediní? Protože něco porušujeme," citoval web poslance Milana Brázdila (ANO), původní profesí záchranáře.

Podle zjištění webu speciální zákony u armády i policie říkají, že se mohou účastnit na letecké záchranné službě pouze při současném splnění dvou podmínek. První je, že musí hrozit prodlení, druhou pak to, že nestačí síly a prostředky k zajištění letadel (zde vrtulníků). Z evropských pravidel pak vyplývá, že provozovatel musí mít schválení národního leteckého úřadu. Podmínkou je vlastnit licenci k obchodní letecké dopravě a prokázat soulad s požadavky předpisu. Tuto podmínku podle webu armáda ani policie nesplňují.

Němeček v odůvodnění pro dnešní jednání vlády uváděl předpokládanou cenu vycházející z dosavadní ceny 3,128 miliardy korun. Dva znalecké posudky, které má k dispozici, se totiž zásadně liší cenou a nemůže je použít. Od Ústavu soudního znalectví v dopravě Dopravní fakulty ČVUT je cena odhadnuta na 3,788 miliardy a od Znaleckého ústavu VŠE na 1,739 miliardy korun bez DPH. Rozdíl je podle ministra dán hlavně rozdílným hodnocením životnosti vrtulníků.

Němeček chtěl po stanovení ceny třetím znaleckým posudkem stanovit maximální výši nabídkové ceny. Nový znalecký posudek by podle Němečka mohl být hotový RYCHLE, protože se zaměří jen na rozdílné hodnocení životnosti vrtulníků. Vyšší posudek počítá s životností vrtulníků deset let, nižší 50 let. Ani jedno není podle ministra reálné.

Leteckou službu nyní zabezpečují na osmi základnách soukromé subjekty Alfa-Helicopter, s.r.o. a DSA a.s. Policie provozuje službu jen na území Prahy a Středočeského kraje a armáda v krajích Plzeňském a Karlovarském.

Chystaný tendr má zahrnout každodenní pohotovost vrtulníků s letovou posádkou a lety podle pokynů zdravotnického operačního střediska na osmi základnách.

Autor: ČTK

17.2.2016 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO
Ve Vnorovech vykolejil vlak, poté i železniční jeřáb, který pomáhal odstraňovat následky vlakového neštěstí.

V místě tragické nehody u Vnorov vykolejila další lokomotiva

Vnorovy – Nedávno se u Vnorov na Hodonínsku srazil vlak s traktorem, poté tam vykolejil i nehodový vlak s jeřábem. Ve stejném místě není klid ani druhý týden po tragické nehodě. V pondělí odpoledne tam jednou nápravou vykolejila posuvná lokomotiva.

AKTUALIZOVÁNO
Ilustrační foto

Dvě děti a ženu srazilo na přechodu před základní školou v Opavě auto

Nehoda se stala před budovou základní školy. Devatenáctiletý řidič osobního vozu Volkswagen Golf, který jel z Rolnické ulice na Ratibořskou, tam v pondělí 26. září krátce po půl osmé ráno srazil na přechodu tři osoby – osmiletého chlapce, sedmiletou dívku a čtyřiačtyřicetiletou ženu. A to i přesto, že chodce právě převáděl tzv. strážce přechodu.

Rus řídil dron, který kroužil nad kanceláří šéfky vlády v centru Varšavy

Varšava – Ochranka polské vlády zatkla dnes ve Varšavě ruského občana, který řídil bezpilotní letoun, poletující nad kanceláří šéfky vlády. Případ nyní vyšetřuje policie a kontrarozvědka, uvedla zpravodajská televize TVN 24. Za porušení zákazu letů v centru hlavního města může Rusovi hrozit až pět let vězení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies