VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Centrum Prahy čekají radikální změny

Praha - Nové moderní stavby, více zeleně i omezení dopravy ve prospěch chodců. Tak by měl v budoucnu vypadat střed naší metropole.

14.2.2012 1
SDÍLEJ:

VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ by mohlo v budoucnu vypadat docela jinak. Široké chodníky, vzrostlé stromy, moderní městský mobiliář a podzemní garáže. Ale žádné tramvaje.Foto: vizualizace Cigler Marani Architects

Metropole se nebojí nových architektonických projektů. I to může být jeden z pohledů na urbanismus ve městě, který odstartovala kauza Novomlýnské brány.

Neobvyklý polyfunkční dům má vyrůst na rohu ulic Revoluční a Lannova. Projekt architektů ze studia DaM má řadu odpůrců, především z řad památkářů, protože mu má ustoupit novorenesanční činžovní dům.

„Nehodnotíme samotný architektonický návrh, ale celkovou koncepčnost, která se absolutně vymyká nějakému vhodnému řešení. Jde o předimenzovaný projekt,“ sděluje Ondřej Ševců z Národního památkového ústavu.

Magistrátní památkový odbor dal ale projektu zelenou, takže investor momentálně čeká na vydání územního rozhodnutí, aby mohl začít se stavbou.

Bulvár pro chodce

Ta by se tak symbolicky mohla stát první krokem proměny ulice na bulvár určený pouze chodcům.

„Bylo by potřeba zásadním způsobem rozšířit především chodník vedoucí po levé straně ve směru k náměstí Republiky. V podstatě bychom uvítali, kdyby tady vznikla alespoň částečně další pěší zóna,“ říká Oldřich Lomecký (TOP 09), starosta Prahy 1. Mohla by tak vzniknout ucelená zóna pro pěší vedoucí od nábřeží přes ulici Na Příkopě až k dolní části Václavského náměstí. Došlo by tak ke zklidnění lokality, ve které by jezdily pouze tramvaje. „Tramvajové spojení považujeme v této lokalitě za stěžejní, proto budeme určitě usilovat o jeho zachování. Naproti tomu bychom ale rádi co možná nejvíc očistili toto místo od osobní automobilové dopravy,“ vysvětlil starosta.

Vjezd do lokality by měly povoleny pouze zásobovací vozy a rezidenti, ostatní by mohli parkovat v podzemních garážích. Zatím je však vše ve formě návrhu, kdy je vyhotoveno pouze pár studií a probíhají úvodní jednání s památkáři. Ti, ale jak se zdá, jsou návrhu revitalizace nakloněni.

„Vzhledem k návaznosti Revoluční třídy na most a její funkční náplni by bylo úplné odstranění automobilového provozu asi násilné. Omezení a částečné zklidnění by byl jednoznačně přínos,“ myslí si Martin Kadrman z Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví.

Nové Václavské náměstí

Také tvář Václavského náměstí se chystá radnice první městské části radikálně proměnit. Už minulý rok jednal starosta Oldřich Lomecký s primátorem Bohuslavem Svobodou o jeho nové podobě z dílny ateliéru Cigler Marani Architects, která předpokládá více zeleně, velké chodníky a nový mobiliář.

Plánované zklidnění prostoru by ale mělo mít za následek citelné omezení dopravy, a to jak automobilové, tak i tramvajové. Pod náměstím by měly vzniknout podzemní garáže, určeny především rezidentům. Také provoz tramvají směrem na Vinohrady prý podle Lomeckého není nutný.

„Pan starosta je zásadně proti tramvajím na Václavském náměstí, které by směřovaly podélně až ke sv. Václavovi,“ sdělila Deníku mluvčí Veronika Blažková. Navíc by podle starosty kvůli němu náměstí ztratilo prostorovou otevřenost.

Návrat tramvají?

Mnoho lidí, si ale návrat tramvajové tratě na náměstí přeje. „Já jsem pro tramvaj, protože si myslím, že tramvaj patří do města. Václavské náměstí je velice pestré z hlediska míchání všech stylů od 18. až po 21. století, v tom spočívá jeho krása. Když tam dáte příliš mnoho stromů, tak potom tu krásu architektury moc vnímat nemůžete,“ vyjádřil se Rostislav Švácha, historik moderní architektury. S plánovou přestavbou by se však mělo začít nejdříve za rok. „Nejprve se musí vyřídit veškerá povolení a papírová administrativa, proto nejbližším možným termínem může být až rok 2013,“ odhaduje Veronika Blažková.

Spor o dům

Také Václavské náměstí má svůj spor o „dům“. Stejně jako v Revoluční i plánované stavbě na rohu Opletalovy ulici a Václavského náměstí má padnout za oběť starý činžovní dům. Přestože bývalý ministr kultury vydal přes protesty památkářů povolení budovu z roku 1880 zbourat, na konci loňského roku jeho rozhodnutí shledal Senát jako nezákonné. Ministerstvo kultury a památkový odbor magistrátu podle něho nerespektovaly pražskou památkovou rezervaci.

„Kvalitní a zdravý dům by se v žádném případě neměl bourat. Je to porušení statutu památkové rezervace,“ vyjádřila se předsedkyně Klubu Za starou Prahu Kateřina Bečková.

Investor se však nevzdává plánu postavit podle návrhu Jana Pokorného ze studia Chapman Tailor moderní prosklenou budovu, která má sloužit komerčním účelům. Na bourání starého domů nevidí nic špatného, navzdory protestům veřejnosti i památkářů.

„Jakýkoli výrazný objekt v této poloze by oslaboval tuto jasnou koncepci, která ovládá celé náměstí. Navržená novostavba by tyto souvislosti porušila svým výškovým akcentem a dynamickou formou, která nerespektuje prioritu prostoru, i svým výrazně odlišným materiálem,“ vyjádřil se pro Deník Martin Kadrman.

Přestože městská část by s demolicí údajně neměla problém, není jisté, jestli k ní skutečně dojde. „V otázce zbourání domu na rohu Opletalovy mám pouze informaci, že Odbor výstavby stále neobdržel žádost o demoliční výměr. V této věci bude rozhodnuto, dle platných stavebních zákonů,“ vyjádřila se mluvčí Veronika Blažková.

Copa Centrum

Komplex nákupní galerie, kancelářských prostor i restaurací a barů má vyrůst na Národní třídě. Architektonické studio Cigler Marani Architects ho pojalo jako šest samostatných, vzájemně propojených budov. Jedna z nich bude přímo navazovat na obchodní dům Tesco prostřednictvím tří podlažních pater. Součástí návrhu je také architektonické řešení náměstí, na jehož ploše vznikne odpočinková zóna se zelení, lavičkami, fontánou a zahradními restauracemi. Stavba o celkové rozloze 50 000 m2 by měla stát okolo tří miliard korun. Výstava by měla být zahájena letos na začátku léta.

Čtěte také: Stavba Copa centra nabere zpoždění kvůli vykopávkám

Autor: Soňa Kacerovská

14.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka během rozhovoru Deníku.
25 10

Vláda projedná sloučení tarifů, někteří lidé by se dočkali zvýšení platu

Výbuch v petrohradském metru
1 27

Za útokem na petrohradské metro stojí džihádisté. Plnili příkaz Al-Káidy

Chtěl být prezidentem, teď má na krku mezinárodní zatykač

Co je moc, to je moc. Krajskému soudu v Ostravě došla trpělivost s někdejším kandidátem na prezidenta republiky a kanadským podnikatelem českého původu Jiřím Včelařem Kotasem (64 let). Ten jako obžalovaný figuruje v kauze padělaných obrazů světoznámých malířů.

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Na západě Čech může v noci napadnout i několik centimetrů sněhu

Vlnící se studená fronta přinese dnes v noci do Česka déšť, který bude v polohách nad 600 metrů přecházet ve sněžení. Nejvydatnější srážky meteorologové předpovídají pro západ Česka. 

Na Facebooku vysílal vraždu své dcerky. Pak spáchal sebevraždu

Podle thajské policie se mladý muž natáčel při vraždě své dcery a celou událost přenášel živě na sociální síť Facebook. Nakonec si vzal život.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies