Deník

Češi jsou v týmu vědců, co poodhalil příčinu nádorů slinivky

Praha - Vědci jsou zase o krok blíže k tomu, aby odhalili příčinu zhoubných nádorů slinivky břišní. Objevili totiž další čtyři nové varianty genů, které se mohou na jeho vzniku podílet. Nádory slinivky se nedají účinně léčit a pacienti přežívají od diagnózy velmi krátce. Příčinu onemocnění zkoumá mezinárodní konsorcium, v němž je i tým genetika Pavla Vodičky z Akademie věd ČR. „Rozšířili jsme knihovnu genů a výsledek práce považujeme za fantastický," řekl v rozhovoru Vodička.

31.8.2014

Ilustrační fotoFoto: čtk

Přestože jde o významný posun v lékařské vědě, nechce ale v pacientech vzbuzovat předčasné naděje.

Vodičkův tým z Ústavu experimentální medicíny AV ČR se podílel na celogenomové studii, která zkoumala vzorky od 7600 pacientů z celého světa nemocných rakovinou slinivky. Výsledky zveřejnilo mezinárodní konsorcium pro výzkum nádorů slinivky břišní zvané PANDORA v prestižním časopise Nature Genetics. V České republice ročně onemocní tímto typem rakoviny takřka 1000 osob, z toho 900 jich zemře.

Za problém odborníci považují, že více než 80 procent pacientů je diagnostikováno poměrně pozdě, s onemocněním v neléčitelném stadiu. Příznaky onemocnění totiž nejdou jednoznačně určit. Většina jich nepřežije déle než jeden rok od diagnózy. Právě výzkum genů by mohl léčbě pomoci.

Pořád to nestačí

Ačkoliv už vědci znají kolem 20 genů, které souvisejí s vnímavostí člověka vůči nádoru, pořád to nestačí. Příčiny onemocnění vysvětlí jen v jednotkách procent. „Je to jako, když odhrnete oponu a vidíte dlouhou mnohdy křivolakou cestu a ona se vám někde ztrácí," popisuje Vodička.

Loni zveřejnili studii, že tento druh nádoru může souviset s krevními skupinami – A1. Naopak u nádorů tlustého střeva a konečníku se tento vztah neprokázal. Studie vzešla z údajů 1100 pacientů z celého světa, kteří prošli více než dvěma tisícovkami kontrol. Podle Vodičky by se výsledek měl prověřit na větším vzorku evropské populace. Otevřenou zůstává otázka cukrovky jako příznaku nádoru slinivky.

Převaha nádorových onemocnění, včetně nádorů zažívacího traktu, nespočívá na zárodečných mutacích, nýbrž podle Vodičky představuje kombinaci vlivů životního prostředí a dědičnosti (genových variant). Vědci z ÚEM zkoumají, jestli tyto interakce v souvislosti s dalšími genetickými faktory mohou vznik onemocnění ovlivnit.

„Genové varianty mohou způsobovat větší vnímavost vůči nádorům, tak i větší rezistenci. Kombinace genů buď člověka vybaví výhodou, nebo nevýhodou. A ta je unikátní pro každého jedince. Děláme to na populační úrovni a věříme, že se nám to z čísel populace vyjeví," doplnila Ludmila Vodičková, která s manželem pracuje na výzkumu už 20 let. Oba jsou původním povoláním lékaři, i díky tomu slučují experimentální přístup s přístupem lékaře vidícího nemocné lidské bytosti.

Takzvaný pankreatický karcinom je méně častý než rakovina tlustého střeva, jíž se Vodičkovi především věnují. U ní se v posledních letech zvedlo procento přežití, u slinivky však není výhled tak optimistický, jelikož počty nádorů vzrůstají. „Myslím, že nás spolu s kolegy čeká ještě mnoho práce," dodala Vodičková. Rakovinou slinivky častěji onemocní lidé pozdního středního věku a v rozvinutých zemích.

31.8.2014 VSTUP DO DISKUSE

Dvě třetiny školáků budou mít v dospělosti problémy s kostmi

Play off Ligy mistrů mezi SK Slavia Praha a APOEL FC, hrané 23. srpna v Praze.

Slavia nedobyla Ligu mistrů. Tvrdík zuřil: Ostuda, fraška

VIDEO: Jižní Čínu bičuje nejhorší tajfun za 53 let, nejméně dvanáct obětí

Na jihovýchod Číny, do oblasti hustě obydlených metropolí Hongkong, Šen-čen a Macao, vtrhl tajfun Hato. Ten zesílil v noci na dnešek, dosáhl rychlosti až 210 kilometrů za hodinu a vyžádal si nejméně devanáct obětí a dvě stovky zraněných. Zatím bylo evakuováno asi třicet tisíc lidí.

Důchodkyně z Tišnova odkázala své životní pojištění neziskovce

/ANKETA/ Nejlepším přítelem člověka je pes. Zvlášť když je asistenční. Darovat sto čtyřicet tisíc korun na jejich výcvik se při psaní závěti rozhodla dvaasedmdesátiletá Jindra Dvořáková, která žije v domově důchodců v Tišnově.

Venkovní dlažba: beton versus přírodní kámen

Beton na sebe umí brát rozličné podoby a často se jím nahrazuje i přírodní kámen. Je imitace kamene opravdu o tolik výhodnější než jeho nefalšovaná předloha?

Hledá se nový lídr pro Česko. Stranických adeptů je minimum

/INFOGRAFIKA/ Kdo usedne příští rok 8. března na Pražském hradě? Jiří Drahoš, Miloš Zeman, Michal Horáček, nebo někdo úplně jiný? O tom rozhodneme v pátek 12. a v sobotu 13. ledna 2018. Právě toto datum určil předseda Senátu Milan Štěch (ČSSD) pro první kolo prezidentské volby.