VYBRAT REGION
Zavřít mapu

'Medvědí' přechody české dálnice neprodražují

ČR – Jeden znejvětších mýtů opříčině vysoké ceny českých dálnic, který léta opakovali politici istátní úředníci, končí. Jako jednu zhlavních příčin, proč jsou rychlostní komunikaci vtuzemsku výrazně dražší než vzahraničí, totiž uváděli tlak ekologických organizací na stavění „přechodů pro medvědy“.

28.6.2010 18
SDÍLEJ:

Ilustrační foto Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Tedy velkých nadchodů, takzvaných ekoduktů, po kterých mohou dálnice překonávat velké šelmy, ale i losi, jeleni a další velká zvěř. Deníku se však podařilo zjistit, že v sousedním Německu, kde je cena nově postavených dálnic přibližně o třetinu nižší než v Česku, je ekoduktů mnohonásobně víc než v tuzemsku.

„Předražování dálnic nejde na vrub špatného financování, je zaviněno spíše vnějšími vlivy: nadměrnými požadavky obcí, doprovodnou výstavbou na žádost krajů a požadavky ekologických aktivistů,“ uvedl například před dvěma lety tehdejší premiér Mirek Topolánek. „Pokud mluvíme o předražených dálnicích, bavme se tady, kolik je kde přechodů pro medvědy a žáby, a byl bych rád, kdyby tady zaznělo, že to jsou ty důvody, proč máme drahé dálnice,“ řekl také deníku bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček.

Stejnou „písničkou“ odpovídají na dotazy k vysoké ceně dálnic i státní úřady. „Ekoduktů je v Česku v porovnání se zahraničím nadměrný počet, na některých dálnicích je jich extrémně mnoho,“ říká například mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. „Důvodem vysoké ceny dálnic jsou enormní tlaky ekologických iniciativ, aby na nich byly ekodukty,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

V porovnání s Německem zlomek ekoduktů

Realita je však výrazně jiná, než se ji snažili tuzemští politici dlouhá léta vykreslovat. Deník totiž zjistil, že v Německu je v současnosti na dálnicích dokončeno na 74 velkých ekoduktů, dalších devět je nyní ve výstavbě. „Vybudování dalších devětatřiceti ekoduktů se plánuje,“ uvedl na dotaz Deníku Richard Schild z německého spolkového ministerstva dopravy. V Česku je naproti tomu nyní pouze sedm ekoduktů na dálnicích a silnicích prvních tříd. V porovnání s Německem pouhý zlomek. Další tři se v září otevřou na pražském okruhu.

Zjištění Deníku potvrdili také experti. „Nemyslím si, že by ekodukty byly z hlediska nákladů dominující položkou při výstavbě dálnic. Z finančního hlediska jde o druhořadou záležitost,“ řekl deníku přední český dopravní odborník Petr Moos.

I když na celkový rozpočet dálnic nemá hrstka tuzemských ekoduktů vliv, neznamená to, že by šlo o levnou záležitost. Například první velký „přechod pro medvědy“ nedaleko Lipníku nad Bečvou na dálnici D47 stál 470 milionů korun. Tradiční most na stejné dálnici přitom stál zhruba 17 milionů. V porovnání se sousedním Německem je přitom cena českých ekoduktů přemrštěná. „Náklady na jeden ekodukt se v Německu pohybují v průměru mezi dvěma až čtyřmi miliony euro,“ řekl Deníku mluvčí spolkového ministerstva dopravy Sven Ulbrich. To v přepočtu odpovídá 50 až 100 milionům korun.

Na předražování ekoduktů v Česku upozorňují také tuzemští ekologové. Například přechod pro živočichy nedaleko Mostů u Jablunkova při hranicích se Slovenskem by šel podle nich postavit výrazně levněji. „Zelený most za 200 milionů, který tam má vzniknout, by v Nizozemsku stál něco přes 40 milionů korun,“ říká Miroslav Kutal z ekologického Hnutí Duha.

Autor: Dalibor Dostál

28.6.2010 VSTUP DO DISKUSE 18
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Angela Merkelová
AKTUALIZOVÁNO
5 7

První letošní úspěch Merkelové ve volbách. CDU jasně uspěla v Sársku

Masarykův onkologický ústav. Ilustrační foto.
14

Odpadky vedle onkologie? Absurdní, tvrdí ředitel ústavu

AKTUALIZOVÁNO

Nejlepší poločas v historii ČR! Fotbalisté zničili San Marino šesti góly

/OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Povinné vítězství vyšperkované šesti góly. Čeští fotbalisté pod vedením trenéra Karla Jarolíma potvrdili roli favorita a na půdě San Marina zvítězili vysoko 6:0. V pátém duelu kvalifikace mistrovství světa si tak připsali druhou výhru. V Serravalle dokonce odehráli nejlepší půli v historii, fotbalovému trpaslíkovi vystřelili do pauzy pět branek.

Muž zemřel přímo na zastávce. Nezachránili ho řidič, kolemjdoucí ani lékaři

Plzeňští policisté vyjížděli krátce před nedělní půl desátou dopolední do Dopravní ulice na Nové Hospodě. Na zastávce MHD tam ležel 70letý muž bez známek života.

AKTUALIZOVÁNO

Vojenský konvoj dnes opustil ČR. Před kasárnami zasahovala policie

Konvoj americké a britské armády má za sebou přesun přes Českou republiku. Poslední, sedmá část konvoje překročila přechod do Polska v Náchodě po 15:00. Vojáci jeli přes ČR od soboty. Vojenská kolona čítající 125 vozidel a 550 lidí se přes Česko přesouvala z Německa do Polska, kde by vojáci měli působit v rámci snahy NATO o posílení svých východních členů.

Ostrava je u filmařů stále oblíbenější. Město láká domácí i zahraniční tvůrce

/FOTOGALERIE/ Nejenom architektonické skvosty Prahy nebo malebná jihočeská krajina či moravské vinice, ale také město Ostrava jako atraktivní lokalita láká domácí i zahraniční filmaře při natáčení filmů i televizních seriálů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies