VYBERTE SI REGION

'Medvědí' přechody české dálnice neprodražují

ČR – Jeden znejvětších mýtů opříčině vysoké ceny českých dálnic, který léta opakovali politici istátní úředníci, končí. Jako jednu zhlavních příčin, proč jsou rychlostní komunikaci vtuzemsku výrazně dražší než vzahraničí, totiž uváděli tlak ekologických organizací na stavění „přechodů pro medvědy“.

28.6.2010 18
SDÍLEJ:

Ilustrační foto Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Tedy velkých nadchodů, takzvaných ekoduktů, po kterých mohou dálnice překonávat velké šelmy, ale i losi, jeleni a další velká zvěř. Deníku se však podařilo zjistit, že v sousedním Německu, kde je cena nově postavených dálnic přibližně o třetinu nižší než v Česku, je ekoduktů mnohonásobně víc než v tuzemsku.

„Předražování dálnic nejde na vrub špatného financování, je zaviněno spíše vnějšími vlivy: nadměrnými požadavky obcí, doprovodnou výstavbou na žádost krajů a požadavky ekologických aktivistů,“ uvedl například před dvěma lety tehdejší premiér Mirek Topolánek. „Pokud mluvíme o předražených dálnicích, bavme se tady, kolik je kde přechodů pro medvědy a žáby, a byl bych rád, kdyby tady zaznělo, že to jsou ty důvody, proč máme drahé dálnice,“ řekl také deníku bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček.

Stejnou „písničkou“ odpovídají na dotazy k vysoké ceně dálnic i státní úřady. „Ekoduktů je v Česku v porovnání se zahraničím nadměrný počet, na některých dálnicích je jich extrémně mnoho,“ říká například mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. „Důvodem vysoké ceny dálnic jsou enormní tlaky ekologických iniciativ, aby na nich byly ekodukty,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

V porovnání s Německem zlomek ekoduktů

Realita je však výrazně jiná, než se ji snažili tuzemští politici dlouhá léta vykreslovat. Deník totiž zjistil, že v Německu je v současnosti na dálnicích dokončeno na 74 velkých ekoduktů, dalších devět je nyní ve výstavbě. „Vybudování dalších devětatřiceti ekoduktů se plánuje,“ uvedl na dotaz Deníku Richard Schild z německého spolkového ministerstva dopravy. V Česku je naproti tomu nyní pouze sedm ekoduktů na dálnicích a silnicích prvních tříd. V porovnání s Německem pouhý zlomek. Další tři se v září otevřou na pražském okruhu.

Zjištění Deníku potvrdili také experti. „Nemyslím si, že by ekodukty byly z hlediska nákladů dominující položkou při výstavbě dálnic. Z finančního hlediska jde o druhořadou záležitost,“ řekl deníku přední český dopravní odborník Petr Moos.

I když na celkový rozpočet dálnic nemá hrstka tuzemských ekoduktů vliv, neznamená to, že by šlo o levnou záležitost. Například první velký „přechod pro medvědy“ nedaleko Lipníku nad Bečvou na dálnici D47 stál 470 milionů korun. Tradiční most na stejné dálnici přitom stál zhruba 17 milionů. V porovnání se sousedním Německem je přitom cena českých ekoduktů přemrštěná. „Náklady na jeden ekodukt se v Německu pohybují v průměru mezi dvěma až čtyřmi miliony euro,“ řekl Deníku mluvčí spolkového ministerstva dopravy Sven Ulbrich. To v přepočtu odpovídá 50 až 100 milionům korun.

Na předražování ekoduktů v Česku upozorňují také tuzemští ekologové. Například přechod pro živočichy nedaleko Mostů u Jablunkova při hranicích se Slovenskem by šel podle nich postavit výrazně levněji. „Zelený most za 200 milionů, který tam má vzniknout, by v Nizozemsku stál něco přes 40 milionů korun,“ říká Miroslav Kutal z ekologického Hnutí Duha.

Autor: Dalibor Dostál

28.6.2010 VSTUP DO DISKUSE 18
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
4

Od roku 2007 ubývá žen, které berou antikoncepci

Škoda 450 s Miss USA 1957 Charlottou Sheffieldovou.
14

Nejslavnější český kabriolet oslaví šedesátku. Víte, že pobláznil i Ameriku?

Svého dinosaura má i Nicolas Cage, Mongolsko je chce zpět

Mongolský pastevec Gelegraš si vylepšoval svůj příjem tím, že vodil turisty za starou dinosauří lebkou nedaleko útesů Bajanzag v poušti Gobi. Jednoho dne však zkamenělina zmizela. Podobně byly tisíce dalších zkamenělin ukradeny od té doby, co tam americký cestovatel Roy Chapman Andrews, který byl inspirací pro filmovou postavu Indiana Jonese, ve 20. letech minulého století objevil vejce dinosaurů.

Kardinál Vlk trpí rakovinou, čeká ho chemoterapie

Kardinál Miloslav Vlk trpí rakovinou plic s metastázami do kostí a čeká ho chemoterapie. Zdravotní problémy se u čtyřiaosmdesátiletého církevního představitele začaly projevovat zhruba na jaře loňského roku a o Vánocích se zhoršily natolik, že musel být na několik dní hospitalizován. Nemoc mu byla diagnostikována po Novém roce, nyní je v domácím ošetřování. Informuje o tom jeho osobní web.

NKÚ: Dotace přes 9 miliard výrazně nezlepšily stav přírody v Česku

Praha - Dotace na ochranu přírody za 9,4 miliardy korun v letech 2013 až 2015 výrazně nezlepšily stav přírody v Česku. Vyplývá to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), jejíž výsledky dnes sdělila mluvčí úřadu Olga Málková. Ministerstvo životního prostředí (MŽP), které peníze z evropských fondů a státního rozpočtu rozdělovalo, podle kontrolorů nedokázalo vyhodnotit účelnost a přínos dotovaných projektů. Vyjádření ministerstva zjišťujeme.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies