VYBERTE SI REGION

České silnice dostanou hvězdičky jako hotely

Praha - Čísla jsou to neradostná. Od vzniku samostatného českého státu přišlo o život při silničních nehodách téměř 22 tisíc osob, což představuje celé jedno středně velké okresní město. Ročně zemře na silnicích celého světa 1,3 milionu lidí. Na evropských silnicích denně sto lidí.

5.12.2012 8
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jan Vraný

Evropské silnice jsou podle své bezpečnosti označovány hvězdičkami. Čím více, jejich škála je pětistupňová, tím jsou bezpečnější. A jak jsou na tom silnice v České republice? To se diskutovalo na 7. ročníku mezinárodní konference Bezpečná dopravní infrastruktura, která se konala v Praze.

Výčet uvedených čísel však nekončí. Ročně je až 50 milionů lidí na evropských komunikacích zraněno a často dlouhodobě zdravotně postiženo. A prognóza? Předpokládá se, že počet úmrtí se do roku 2020 zdvojnásobí. To vše v době hlubokého míru, nemluvíme tu o válečném konfliktu.

Bezpečná auta?

Předseda Evropského programu hodnocení silnic (EuroRAP), Brit John Dawson, který se věnuje bezpečnosti silnic, má jasno. „Dnes ještě stále příliš často řídíme 5hvězdičková auta na 1hvězdičkových silnicích, tedy na nejhorších, což někteří zaplatí svým životem, ale my všichni to platíme ze svých peněženek," uvedl na konferenci.

Jenom na vysvětlenou. 5hvězdičkovými automobily se rozumí automobily s nejdokonalejší pasivní bezpečností řidiče a posádky. Ovšem pokud jezdí na špatných silnicích, není jim tato technická vyspělost nic platná. I když se jejich posádka při havárii způsobené mizerným stavem silnice zachrání, pak může dojít ke zranění či usmrcení jiných osob. „Už 40kilometrová rychlost může mít za následek smrt.

Středočeské silnice

České silnice zatím hvězdičkami oficiálně označeny nejsou. Avšak společnost AF-Cityplan již několik let sestavuje rizikovou mapu silnic České republiky. „Za poslední tři roky, kdy české silnice sleduji, udělala Česká republika velký pokrok v identifikaci rizikových silnic," uvedl Dawson a dodal: „Když něco změříme, pak to můžeme ovlivnit". Míní tím, že tam, kde rozpoznáme riziko, můžeme zasáhnout.

Za 5hvězdičkové silnice tento dopravní expert označuje naše mezinárodní dálnice, 4hvězdičkové jsou podle evropských měřítek naše domácí dálnice, ostatní mají méně než tři hvězdičky. „Do roku 2020 musí mít tři hvězdičky všechny ostatní české silnice," dodal Dawson.

Jak bylo řečeno, riziková silnice je rizikem i pro střízlivého řidiče v dobrém automobilu. Mapa české republiky rozděluje silnice podle barev do pěti stupňů rizikovosti. Často zatracovaná dálnice Praha Brno je žlutá, což znamená, že je klasifikována jako středně nízká riziková. Takové zařazení má i D8 na Drážďany a R10 z Prahy na Jablonec.

Zelená je barvou silnice s nízkým rizikem, avšak zelených úseků je na mapě republiky poskrovnu. Patří sem dálnice na Plzeň a D2 z Brna na hranice s Rakouskem. Jinak jsou to jen ojedinělé krátké úseky stávajících silnic či dálnic.

Černá je barvou nejvyššího rizika a ve Středočeském kraji je dosti frekventovaná. Je to například I/9 od Mělníka až k hranici Středočeského kraje. „Je zde špatné směrové vedení, je to silnice, která svým profilem láká motorkáře k měření sil a je na ni špatná kanalizace," uvedl Karel Kocián z AF-CityPlan.

Další černou silnicí je I/19 u jižní hranice Středočeského kraje, dále pak I/16 od Řevnic ke křižovatce u Slaného. Zde jsou nebezpečné křižovatky a výškové oblouky, kterým se říká „nebeské schody". Potom je v kraji ještě černá silnice od hranic Prahy na Kolín (I/12) a I/32.

„V České republice je 43 procent úseků silnic charakterizovaných jako středně či vysoce rizikové," uvedl Kocián.

A to na mapě nejsou zaznamenány silnice II. a III. Třídy. Pak by asi zčernala ještě více. Ale jak říká Jiří Landa, technický ředitel firmy AF-CityPlan: „Na nebezpečných silnicích se jezdí mnohem bezpečněji (čti opatrněji). Neexistuje přímý vztah mezi bezpečnostní silnice a počtem nehod".

Na mnoha silnicích by podle něj šla provést velmi levná opatření, která by však razantně omezila jejich nebezpečnost.

Bezpečná a nebezpečná

Jak vypadá bezpečná a nebezpečná silnice? „Základními vadami jsou výškové vlny, pilíře mostů a přechodů bez svodidel, křižovatky bez připojovacích a odbočovacích pruhů, reklamy u silnic, autobusové zastávky, pěší trasa po krajnici a konec konců i výsadba stromů podél silnic v jejich těsné blízkosti. „Pevné konstrukce či stromy by měly být od silnice ve vzdálenosti, která odpovídá povolené rychlosti dělené deseti," uvedl Landa. Tak například strom by měl být od silnice, kde je dovolená rychlost 50 kilometrů, vzdálený pět metrů.

K bezpečnosti silnic masivně přispívají kruhové objezdy. Ve Velké Británii je po jejich zavedení, kdy přispěly podstatnou měrou ke snížení úrazů, vděčně nazvali „kouzelným kolotoči". Ve Francii jich za 20 let postavili 20 tisíc.

Byla řeč o povinnosti pozvednout všechny české silnice do roku 2020 na minimálně tříhvězdičkové. Čím se taková silnice vyznačuje? Je bezpečná, má bezpečné křižovatky, nejlépe kruhové objezdy, umožňuje bezpečné řazení a bezpečný průjezd vesnicemi. Při udělování hvězdiček se však sleduje a vyhodnocuje zhruba 40 ukazatelů. Mezi nejnebezpečnější silnice patří dvousměrné, kde umírá nejvíce lidí. Jsou desetkrát nebezpečnější než silnice dálničního typu a dálnice, kde jsou oba proudy odděleny svodidly.

Vzhledem k nedostatku finančních prostředků si asi na bezpečnější silnice ještě počkáme. Musíme si však uvědomit, že před rizikem nás neochrání ani nejdokonalejší vozidlo. A tak stále ještě platí ono nepopulární policejní rčení „přizpůsobovat jízdu stavu vozovky".

Autor: Michal Achremenko

5.12.2012 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:

Čeští vědci přišli na to, proč někteří lidé marodí častěji

Brno – Proč jsou někteří lidé náchylnější k infekcím a alergiím? Na tuto otázku možná našli odpověď vědci z Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice u svaté Anny v Brně. 

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

AKTUALIZOVÁNO

Polský nejvyšší soud odmítl vydání Polanského do USA

Varšava - Polský nejvyšší soud dnes odmítl žádost o vydání světově uznávaného režiséra Romana Polanského do USA, kde mu hrozí trest kvůli sexu s nezletilou dívkou. Soudci zamítli stížnost podanou generálním prokurátorem a potvrdili verdikt soudu nižší instance. Dnešní rozhodnutí je konečné a není proti němu odvolání, informovala agentura PAP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies