VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Český vynález pro bezpečí řidičů: ušák

Brno – Prudké brzdění, pak náraz. Řidič vyletí dopředu a stejně rychle nazpátek. Ale nikoliv stejnou cestou. Jeho krk a páteř se lehce zkroutí. Vzpomene si na to až pár dní po nehodě, když ho začne bolet za krkem. Lékaři podobná zranění dobře znají. V budoucnu má jejich vzniku podle zjištění regionálního Deníku bránit vynález Centra dopravního výzkumu. Autoři mu říkají jednoduše. Ušák.

12.4.2016 10
SDÍLEJ:

FIXACE. Při nárazu se z opěrky vysunou boční strany. Celou ideu je ale nutné ještě dotáhnout ve výzkumu.Foto: Deník/Jan Žlebek

Vývoj patentovaného zařízení začal před dvěma roky a v současnosti ho čeká testování v počítačových simulacích. 
„Z navrhované opěrky hlavy se v okamžiku nárazu vysunou boční strany a zabrání pohybu hlavy do boku," popsal jeden z autorů myšlenky a zaměstnanec centra Jan Rücker. Za vysouvání ponese zodpovědnost podobná řídicí jednotka jako u airbagů.

Podle výzkumu centra se zranění krku týkala sedmatřiceti procent účastníků nehod, ke kterým jejich tým za roky výzkumů vyjížděl. „Podobná zranění často bolí, ale není tam žádná zlomenina," říká ředitel brněnské fakultní nemocnice Roman Kraus.

Chytrá opěrka

Chytré opěrce zatím pracovně říkají ušák. „Chtěli jsme využít uši, jako mají dětské autosedačky. Ale řidič musí mít rozhled. Tak vznikl nápad, že se uši budou pohybovat. V provozu tedy opěrka posádku neomezuje ve výhledu," vysvětlil Rücker, který se věnuje analýze dopravních nehod.

K nápadu tým Centra dopravního výzkumu přivedl výzkum v oblasti zranění krční páteře. „Člověk zůstane v mnoha případech prakticky nezraněný, ale bolí ho krk. Klidně ještě měsíc nebo dva po nehodě," uvedl Rücker. Rozsah poranění může být ale velmi široký – od lehkých bolestí až po zlomeninu krčního obratle.

Testování

Než se projekt chytré opěrky dostane do praxe, budou se na něm podle Rückerova odhadu podílet stovky lidí. „Potřebujeme testy. Jak bude opěrka spolupracovat s airbagy, v jakých úhlech funguje optimálně, jaké materiály použijeme a podobně," popsal výzkumník.
Dobu vývoje autoři opěrky odhadují na dalších deset let. Další roky může trvat, než ji využijí výrobci aut. „V obecné rovině trvá vývoj celého vozu kolem čtyř let," říká David Haidinger ze společnosti Škoda.

Dlouhý čas zabere především testování nového vynálezu. „Takové ochranné prvky musí prověřit crash testy," podotkl krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek. Zároveň zdůraznil, že i přes neustálý vývoj desítek bezpečnostních systémů do aut lidské tělo zůstává stejné a zranitelné. Podle něj je potřeba na prvním místě bránit vzniku nehod.

Výzkumníci z Centra dopravního výzkumu mají také další patenty. Jedním z nich je přístroj na měření koeficientu tření u různých povrchů. Běžně se totiž k určení rychlosti auta z délky brzdné dráhy na daném typu povrchu používají tabulky, ale do procesu měření vstupuje často lidský faktor. „Vyvíjíme přístroj, který stačí položit na silnici, zmáčknout tlačítko a zjistit číslo. Pomohl by třeba policii u nehod," vysvětlil Rücker. Další praktické výstupy výzkumů se věnují parkovacím senzorům nebo čistotě ovzduší.

Autor: Jan Žlebek

12.4.2016 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:
Zdeňka Procházková.
4 6

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Ilustrační foto.
8

Účet koaličních náletů na Islámský stát: za tři roky zemřelo už 352 civilistů

Hokejisté padli s Ruskem po nájezdech. Přesto budějovický turnaj ovládli

Ve svém závěrečném vystoupení na Carlson Hockey Games prohráli hokejisté České republiky bez svých největších hvězd s Ruskem 3:4 po samostatných nájezdech, i tak potvrdili prvenství v turnaji.

AKTUALIZOVÁNO

Finanční zpráva prověřuje v Agrofertu nezdaněné Babišovy dluhopisy

Specializovaný finanční úřad si vyžádal od společnosti Agrofert podklady k veškerým dluhopisům, které firma vydala, řekl mluvčí podniku Karel Hanzelka. Prověřuje tak i dluhopisy, které od firmy koupil ministr financí Andrej Babiš (ANO).

Ukrajina zahájila stavbu obří hráze. Na Krym dál nepoteče voda

Úřady Chersonské oblasti na Ukrajině zahájily stavbu velké hráze, která by měla uzavřít přítok vody z Donu dál do Severokrymského kanálu a dál na Krym, který byl po volbách v roce 2014 připojen k Rusku. Kvůli okupaci této oblasti byly proti Rusku zavedeny ekonomické sankce.

Glyfosát? Povolujeme jej, sdělila Unie. Zemědělce to potěšilo

Herbicidní látka glyfosát, která se používá například na hubení plevele, není rakovinotvorná a zemědělci ji mohou dál používat. Definitivně to potvrdila Evropská agentura pro chemické látky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies