Skupinka německých motorkářů projíždí centrem Českého Krumlova, odstavuje své stroje na prvním zámeckém nádvoří a jde si prohlédnout pamětihodnosti. To vše v zákazech vjezdů, na pěší zóně, mezi houfy turistů. „Jak to, že sem jezdí, když je tu pěší zóna? Kde je nějaký policista?“ Ohradila se jedna z turistek Dana Černá. Po upozornění motorky mizí.

Ovšem nerespektování dopravních značek a časů určených pro zásobování provozoven v centru zůstává stálým problémem. Ten zatím sedí především na ramenou českokrumlovských strážníků. Policie České republiky při kontrolách motoristů u vzejdu do centra jak u Červené brány, nebo divadla k vidění není. Podle velitele Městské policie Jana Šítala je to z důvodu rozdělení teritoria. „Město si upravilo pravidla a podmínky vjezdu do centra vlastní vyhláškou, takže platí určitý úzus, že vnitřek města bude mít na starosti Městská policie, už třeba kvůli větší znalosti problematiky povolenek k vjezdu a podobně,“ vyjmenoval Šítal.

Lepší sebekázeň obyvatel

Sám zároveň přiznává, že problematika dopravy zabírá strážníkům až 70 procent činnosti. „Pevně věřím, že konečně nastane doba, kdy se k závorám nebo podobným omezením přistoupí. Není možné vše ohlídat pouze v denní službě čtyř lidí,“ doplnil velitel. Důležité podle něj také je, aby se zlepšila sebekázeň samotných lidí, kteří zákaz vjezdu porušují, ať už jsou z řad turistů, nebo místních.

Byť nad některými místy bdí několik kamer městského kamerového systému, není možné jimi rozlišit, zdali auto pohybující se v centru má nebo nemá povolení. To může až přivolaná policejní hlídka.

Tyto informace potvrzuje i mluvčí českokrumlovské policie Michaela Pavlíčková a dodává: „Pokud ovšem strážníci požádají o asistenci policistů, samozřejmě na místo jede naše hlídka. Pokud však sami naši policisté v rámci hlídky zaznamenají nesprávný způsob parkování, pak samozřejmě přestupek také řeší.“

K problematice vjezdu do historického centra existují ovšem i další názory. Sami místní obyvatelé upozorňují na příliš velké množství turistů ve městě během sezony, jiní jen pokrčí rameny s odkazem na historicky úzké uličky, se kterými se nedá už nic udělat. „Nedávno mi jedna dodávka rozbila výlohu za deset tisíc korun, ale naštěstí to uhradila pojišťovna,“ přidal svoji další zkušenost českokrumlovských obchodník Martin Nepivoda. Zároveň ale uvádí, že bez turistů a bez zásobování nebude prostě Český Krumlov fungovat už vůbec. „Buďme rádi, že sem někdo jezdí.“

Jak sdělila mluvčí radnice Jitka Augustinová, problematiku vzejdu do centra města upravuje městská vyhláška. Její změna musí projít radou města a posléze zastupitelstvem a to je na delší dobu. „Radní několikrát diskutovali možnost závor nebo čipového či jiného elektronického systému, který by zabránil vjezdu do centra. Taková možnost se ale musí zkoordinovat s možností bezproblémového vjezdu vozidel integrovaného záchranného systému,“ připomíná Augustinová.

Zatím se v návrhu novely městské vyhlášky o poplatcích navrhují nové časy pro zásobování, které by mohly platit od prvního ledna příštího roku. Zákaz vjezdu vozidel nad tři a půl tuny už by měl vstoupit v platnost v nejbližších dnech. Vedení města uvažuje také o zdražení poplatku za vjezd do pěší zóny.