Deník

Čeští vědci: Na odkalištích se soustředí ohrožené druhy hmyzu

Praha – Na odkalištích u uhelných elektráren se soustřeďují ohrožené druhy hmyzu, protože popílek živočichům nahrazuje mizející písčiny. Biologicky nejcennější plochy u továren či tepláren by se proto měly zachovat. Vyplývá to ze zjištění týmu vědců z Entomologického ústavu Biologického centra Akademie věd a přírodovědeckých fakult Karlovy a Jihočeské univerzity, jejichž studii zveřejnil odborný časopis Biological Conservation.

16.7.2013

Ilustrační foto.Foto: Archiv Jaro Jaroměř

Vědci zkoumali popílková odkaliště u elektráren ve Chvaleticích a v Opatovicích ve východních Čechách. „Na obou odkalištích bylo nalezeno celkem 227 druhů blanokřídlého hmyzu, z nichž je plných 72 druhů na našem území ohroženo. Ještě významnější však je, že čtyři z těchto druhů jsou na území ČR považovány za vyhynulé a dalších 13 druhů je u nás kriticky ohroženo," sdělili vědci v tiskové zprávě s tím, že obě lokality tak svým významem pro ochranu středoevropské přírodní rozmanitosti převyšují i leckterá chráněná území.

V popílkových odkalištích nacházejí útočiště zejména druhy, jejichž přirozeným prostředím jsou písčiny. Ty však ve střední Evropě rychle mizí a náhradu nacházejí někteří živočichové právě v jemném popílku. Na odkalištích mají navíc klid, je sem totiž zakázán přístup. Ohrožené druhy nalezli přírodovědci už dříve také v různých těžebních prostorech.

„Na rozdíl od kamenolomů nebo výsypek je však situace s odkališti složitější a je nutný další výzkum obnovy těchto míst, který by vhodně skloubil ochranu lidského zdraví a ochranu biodiverzity," upozornil Robert Tropek z Entomologického ústavu. Popílek je kvůli své vysoké prašnosti pro životní prostředí nebezpečný a jeho skládky jsou spojované se zcela zdevastovaným územím.

Při rekultivaci odkališť se však zpravidla celá plocha zaveze zeminou, čímž se zlikviduje i ohrožený hmyz. „Přesto se zdá, že alespoň na biologicky nejcennějších plochách je možné větrné erozi zamezit a zároveň je zachovat pro ochranu přírody," uvedl Jiří Řěhounek z českobudějo­vického sdružení Calla, díky němuž se při rekultivaci složiště popílku v Hodějovicích podařilo nechat některé vybrané plochy obnažené.

Odkaliště by tak podle přírodovědců mohla sloužit jako zdroj specializovaných druhů, přičemž badatelé věří, že postupně se budou obnovovat přírodní písčiny a další zaniklé typy přirozeného prostředí.

16.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
Srážka nákladního auta s vlakem na přejezdu v Divišově ulici v Olomouci

V Olomouci se srazil vlak s náklaďákem, zranilo se devět lidí

Volební spot Hnutí Ano Andreje Babiše

Expert rozcupoval Babišovo video: Vykradená forma, nevkus, prázdný obsah

Osm měsíců v izolaci a o konzervách. Dobrovolníci simulovali pobyt na Marsu

/VIDEO, ANKETA/ Po osmi měsících skončil na Havaji v USA vědecký experiment. Ten byl zaměřený na simulování podmínek pobytu na Marsu. Skupina šesti lidí - čtyř mužů a dvou žen, strávila celou dobu ve speciálním zařízení, které se nacházelo pod vrcholem sopky Mauna Loa. Jedná se o pátou simulaci pobytu na Marsu programu HI-SEAS financovaného vesmírnou agenturou NASA.

Zemětřesení v Mexiku má přes 200 obětí, pohřbilo i 20 dětí ve škole

/VIDEO/ Mexiko se vzpamatovává z úterního zemětřesení o síle 7,1 Richterovy škály. Podle nejnovějších informací při něm zahynulo nejméně 216 lidí. V okolí hlavního města intenzivně probíhají záchranné akce s jediným cílem, vyprostit co nejvíce živých z trosek budov. Podle informací ministerstva zahraničí Češi mezi oběťmi nejsou.

Konec léta? Španělsko hlásí první sníh

Astronomické léto ještě neskončilo a na jihu Evropy již vítají první sníh. V Pyrenejích a v Kantábrii na severu Španělska od letošního léta poprvé sněžilo. Ve výšce okolo 2200 metrů nad mořem o víkendu napadlo místy až pět centimetrů sněhu, což je na polovinu září místní rekord. Podle předpovědi se má ale v příštích dnech opět oteplit.

Tragická nehoda u Teplic. Při srážce auta s autobusem zemřel člověk

/FOTOGALERIE/ Oběť ranní nehody museli z vraku vyprostit hasiči. Muži už nebylo pomoci.