Deník

Čeští vědci objevili nový druh fotosyntetické bakterie

Praha – Tým českých vědců objevil ve sladkovodním jezeře ve východní části pouště Gobi zcela nový druh takzvané fototrofní bakterie. Tento organismus dovede získávat energii ze světla. Za posledních 100 let byly objeveny pouze tři nové skupiny fototrofních bakterií.

15.5.2014

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Adolf Horsinka

Bakterie náleží k málo známé skupině Gemmatimonadetes. „Fotosyntetický aparát nového druhu je tvořen bakteriálními reakčními centry obsahujícími světlosběrná barviva bakteriochlorofyl a spirilloxanthin," uvedla mluvčí Akademie věd ČR (AV ČR) Miroslava Kaňková. Analýza naznačuje, že schopnost využívat energii světla získal objevený organismus díky horizontálnímu přenosu genů z purpurových bakterií. Ty mají působením některých fotosyntetických barviv zejména purpurové, červené, hnědé nebo oranžové zbarvení.

„Popsaný druh tak představuje první příklad, kdy byla mezi velmi fylogenetickými skupinami přenesena kompletní sada přibližně 30 genů nutná pro fungování bakteriální fotosyntézy," dodala mluvčí. Dosud byly známy pouze přenosy jednotlivých genů.

Tým Mikrobiologického ústavu AV ČR z Třeboně na objevu spolupracoval s univerzitou v čínské autonomní oblasti Vnitřní Mongolsko. K izolaci nového druhu bylo využito speciální infračervené zobrazovací zařízení.

15.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
Peníze. Ilustrační foto.

Minimální mzda se od ledna zvýší na 12 200 korun

Rafael nadal se svou nejoblíbenější trofejí. Podesáté kraloval Roland Garros.

Sezona návratů pokračuje. Nadal je znovu číslo jedna

Chovanec: Atentáty v Evropě neovlivňují bezpečnost v Česku

/ATENTÁT/ Informace ze zahraničí nenaznačují, že by poslední atentáty v Evropě měly souvislost s Českem. Stupeň bezpečnosti se nemění, řekl novinářům ministr vnitra Milan Chovanec během dnešního jednání vlády. Kabinet vyslechl základní informace o situaci po čtvrtečním atentátu v Barceloně z úst šéfů zpravodajských služeb.

Realisté navrhují na Hrad šéfa asociace obranného průmyslu Hynka

/ANKETA, FOTOGALERIE/ Realisté chtějí, aby na Pražském hradě seděl Jiří Hynek, dlouholetý šéf Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR.

Španělská policie identifikovala řidiče vraždící dodávky z La Rambla

Řidič dodávky, který má na svědomí čtvrteční vražedný útok na populární barcelonské třídě La Rambla, byl konečně ztotožněn. Uvedla to agentura DPA s odkazem na španělskou policii.

Útočník z Turku se jmenuje Abderrahman Mechkah, uvedl soud

Hlavním podezřelým z pátečního útoku nožem ve finském Turku je osmnáctiletý marocký žadatel o azyl Abderrahman Mechkah. Uvedl to finský soud.