VYBERTE SI REGION

Čeští vědci objevili nový druh fotosyntetické bakterie

Praha – Tým českých vědců objevil ve sladkovodním jezeře ve východní části pouště Gobi zcela nový druh takzvané fototrofní bakterie. Tento organismus dovede získávat energii ze světla. Za posledních 100 let byly objeveny pouze tři nové skupiny fototrofních bakterií.

15.5.2014

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Adolf Horsinka

Bakterie náleží k málo známé skupině Gemmatimonadetes. „Fotosyntetický aparát nového druhu je tvořen bakteriálními reakčními centry obsahujícími světlosběrná barviva bakteriochlorofyl a spirilloxanthin," uvedla mluvčí Akademie věd ČR (AV ČR) Miroslava Kaňková. Analýza naznačuje, že schopnost využívat energii světla získal objevený organismus díky horizontálnímu přenosu genů z purpurových bakterií. Ty mají působením některých fotosyntetických barviv zejména purpurové, červené, hnědé nebo oranžové zbarvení.

„Popsaný druh tak představuje první příklad, kdy byla mezi velmi fylogenetickými skupinami přenesena kompletní sada přibližně 30 genů nutná pro fungování bakteriální fotosyntézy," dodala mluvčí. Dosud byly známy pouze přenosy jednotlivých genů.

Tým Mikrobiologického ústavu AV ČR z Třeboně na objevu spolupracoval s univerzitou v čínské autonomní oblasti Vnitřní Mongolsko. K izolaci nového druhu bylo využito speciální infračervené zobrazovací zařízení.

15.5.2014 VSTUP DO DISKUSE

Lidé o teletext nepřijdou, bude i v novém TV vysílání

Do čtyř let všechny domácnosti v ČR přejdou na vysílání ve formátu DVB-T2. Textové zpravodajství to nakonec „přežije". Jestli si myslíte, že v době internetu je teletext „mrtvé médium", jste na omylu.

Muslimové v Česku nejsou dle knihy monolit, ale pestrá skupina

Brno - Muslimská komunita v Česku je mnohotvárnější a etnicky pestřejší, než jak ji vidí většinová společnost. Její členové se také liší v přístupu k víře a pravidlům. Vyplývá to z obsáhlého souboru studií, který pod názvem Muslimové v Česku vydalo brněnské nakladatelství Barrister&Principal.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.