VYBERTE SI REGION

Čeští vědci objevili nový druh fotosyntetické bakterie

Praha – Tým českých vědců objevil ve sladkovodním jezeře ve východní části pouště Gobi zcela nový druh takzvané fototrofní bakterie. Tento organismus dovede získávat energii ze světla. Za posledních 100 let byly objeveny pouze tři nové skupiny fototrofních bakterií.

15.5.2014

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Adolf Horsinka

Bakterie náleží k málo známé skupině Gemmatimonadetes. „Fotosyntetický aparát nového druhu je tvořen bakteriálními reakčními centry obsahujícími světlosběrná barviva bakteriochlorofyl a spirilloxanthin," uvedla mluvčí Akademie věd ČR (AV ČR) Miroslava Kaňková. Analýza naznačuje, že schopnost využívat energii světla získal objevený organismus díky horizontálnímu přenosu genů z purpurových bakterií. Ty mají působením některých fotosyntetických barviv zejména purpurové, červené, hnědé nebo oranžové zbarvení.

„Popsaný druh tak představuje první příklad, kdy byla mezi velmi fylogenetickými skupinami přenesena kompletní sada přibližně 30 genů nutná pro fungování bakteriální fotosyntézy," dodala mluvčí. Dosud byly známy pouze přenosy jednotlivých genů.

Tým Mikrobiologického ústavu AV ČR z Třeboně na objevu spolupracoval s univerzitou v čínské autonomní oblasti Vnitřní Mongolsko. K izolaci nového druhu bylo využito speciální infračervené zobrazovací zařízení.

15.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
Banka UBS v Curychu. Ilustrační foto.

Kde nejlépe platí cizincům? Ve Švýcarsku. V Česku nemají smysl pro humor

Domácích zabijaček prasat ubývá

Udělal si fajn selfie. Ostatní mysleli, že je sebevrah

Ústí nad Labem – „Je tam sebevrah," ukazovali kolemjdoucí na oblouk Benešova mostu. Na místě svítily majáčky policie a hasičů, byla sobota asi osm hodin večer, provoz na mostě byl uzavřen policií a vypnuto trakční vedení trolejbusů.

Před rokem zemřel europoslanec KSČM Miloslav Ransdorf

Europoslanec KSČM Miloslav Ransdorf, který zemřel náhle před rokem, 22. ledna 2016, byl výrazným komunistickým politikem posledních 25 let. Nejprve zasedal ve Federálním shromáždění, poté byl poslancem Sněmovny a od roku 2004 vykonával mandát v Evropském parlamentu. Ransdorf byl znám svým intelektuálním rozhledem, který oceňovali i jeho političtí oponenti. Dožil se 62 let.

Konec twitteru na vnitru. Zaměstnanci retweetnuli nelichotivé foto z inaugurace

Americké ministerstvo vnitra dostalo pokyn uzavřít všechny své twitterové účty poté, co na jednom z nich jeho zaměstnanci retweetnuli nelichotivé porovnání fotek z inaugurace exprezidenta Baracka Obamy a nynějšího šéfa Bílého domu Donalda Trumpa.