Čeští vědci objevili nový druh fotosyntetické bakterie

Praha – Tým českých vědců objevil ve sladkovodním jezeře ve východní části pouště Gobi zcela nový druh takzvané fototrofní bakterie. Tento organismus dovede získávat energii ze světla. Za posledních 100 let byly objeveny pouze tři nové skupiny fototrofních bakterií.

15.5.2014

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Adolf Horsinka

Bakterie náleží k málo známé skupině Gemmatimonadetes. „Fotosyntetický aparát nového druhu je tvořen bakteriálními reakčními centry obsahujícími světlosběrná barviva bakteriochlorofyl a spirilloxanthin," uvedla mluvčí Akademie věd ČR (AV ČR) Miroslava Kaňková. Analýza naznačuje, že schopnost využívat energii světla získal objevený organismus díky horizontálnímu přenosu genů z purpurových bakterií. Ty mají působením některých fotosyntetických barviv zejména purpurové, červené, hnědé nebo oranžové zbarvení.

„Popsaný druh tak představuje první příklad, kdy byla mezi velmi fylogenetickými skupinami přenesena kompletní sada přibližně 30 genů nutná pro fungování bakteriální fotosyntézy," dodala mluvčí. Dosud byly známy pouze přenosy jednotlivých genů.

Tým Mikrobiologického ústavu AV ČR z Třeboně na objevu spolupracoval s univerzitou v čínské autonomní oblasti Vnitřní Mongolsko. K izolaci nového druhu bylo využito speciální infračervené zobrazovací zařízení.

15.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
Lubomír Bystroň nacistický poklad na Budišovsku hledá už více než dvacet let.

Nacistický poklad na Budišovsku: reálná možnost anebo čirá utopie?

S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla.

VIDEO: S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla

VIDEO: Tenistům budou na turnaji v Brazílii nosit míčky psi

K noze! Přines! Tyto povely opět uslyší tenisoví fanoušci na antukovém turnaji v Sao Paulo. Jak to? Hráčům totiž budou během rozehrání dělat společnost netradiční pomocníci. Míčky jim budou sbírat psi z útulku.

V obchodě už jen s účtenkou. Startuje EET

Malé krámky i velké supermarkety. Řeznictví, pekařství, trafiky nebo třeba prodejny textilu a obuvi. Tam všude už ve středu dostanete – nebo byste alespoň teoreticky měli dostat – povinnou účtenku.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Sobotka chce jednat ve Sněmovně o snížení cen za mobilní data

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) svolal na pátek jednání zástupců všech parlamentních stran k novele zákona o elektronických komunikacích. Chce prověřit možnost zrychleného přijetí normy. Přijetí normy v prvním čtení by podle premiéra tlačilo na snížení ceny mobilních dat.