Čeští vědci objevili nový druh fotosyntetické bakterie

Praha – Tým českých vědců objevil ve sladkovodním jezeře ve východní části pouště Gobi zcela nový druh takzvané fototrofní bakterie. Tento organismus dovede získávat energii ze světla. Za posledních 100 let byly objeveny pouze tři nové skupiny fototrofních bakterií.

15.5.2014

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Adolf Horsinka

Bakterie náleží k málo známé skupině Gemmatimonadetes. „Fotosyntetický aparát nového druhu je tvořen bakteriálními reakčními centry obsahujícími světlosběrná barviva bakteriochlorofyl a spirilloxanthin," uvedla mluvčí Akademie věd ČR (AV ČR) Miroslava Kaňková. Analýza naznačuje, že schopnost využívat energii světla získal objevený organismus díky horizontálnímu přenosu genů z purpurových bakterií. Ty mají působením některých fotosyntetických barviv zejména purpurové, červené, hnědé nebo oranžové zbarvení.

„Popsaný druh tak představuje první příklad, kdy byla mezi velmi fylogenetickými skupinami přenesena kompletní sada přibližně 30 genů nutná pro fungování bakteriální fotosyntézy," dodala mluvčí. Dosud byly známy pouze přenosy jednotlivých genů.

Tým Mikrobiologického ústavu AV ČR z Třeboně na objevu spolupracoval s univerzitou v čínské autonomní oblasti Vnitřní Mongolsko. K izolaci nového druhu bylo využito speciální infračervené zobrazovací zařízení.

15.5.2014 VSTUP DO DISKUSE

Dětský praktik jako obor vzdělání? Vláda návrh ODS zřejmě odmítne

Letecká společnost Emirates provozuje nejvíce typů letadla Airbus A380

Do největšího dopravního letadla udeřil v Praze blesk, lidé čekali na náhradní

Papež František vyzývá: Urovnejte korejskou krizi, nebo nás válka zničí

Cestou z Egypta poskytl papež František rozhovor novinářům, ve kterém navrhl, aby se řešení krize na Korejském poloostrově ujali prostředníci. Hovořil o možnosti, že by jím mohlo být Norsko.

Sociální sítě budoucnosti? Hodně obrázků, málo textu

Sociální sítě jsou neodmyslitelnou součástí života současné generace. Ačkoli Facebook ovládá tento trh téměř neomezeně, pořád se objevují nové a nové sítě, které bojují o přežití. A to především mobilními aplikacemi.

Parádní box. Wembley vidělo porážku Klička, těžké váze vládne Joshua

/VIDEO/ Fanoušci boxu se dočkali. Na slavném stadionu Wembley došlo k dlouho očekávanému souboji mezi Vladimirem Kličkem a Anthonym Joshuou. Novým králem těžké váhy v profesionálním ringu se nakonec stal Brit, který slavného jednačtyřicetiletého Ukrajince porazil technickým K.O v jedenáctém kole.

Dvě nehody na D1: šest nabouraných vozidel a šest zraněných

Dvě hodiny zůstali v neděli na dálnici D1 stát řidiči, kteří se rozhodli pro noční cestu do Prahy nebo Brna. Na 169. kilometru ve směru na Prahu dodávka sjela do svodidel a otočila se na bok. Při havárii, která se stala před tři čtvrtě na čtyři ráno, se zranilo šest cizinců. Událost omezila provoz v obou směrech dálnice.