Čeští vědci objevili organizmus, který funguje i bez mitochondrií

Praha - Vědci z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a biomedicínského centra Biocev objevili novou funkci buněk, která by možná mohla ovlivnit i dosavadní výklad biologie. Všechny takzvané eukaryotické buňky, které tvoří většinu živých těl včetně těl lidských, obsahují mitochondrie. Jde o jakési "buněčné elektrárny", které mají na starosti "buněčné dýchání". Vědcům se ale podařilo najít jeden organismus - prvoka žijícího ve střevech obratlovců, který dokáže fungovat i bez mitochondrií.

12.5.2016 5

Vědcům se podařilo najít jeden organismus - prvoka (na snímku z elektronového mikroskopu) žijícího ve střevech obratlovců, který dokáže fungovat i bez mitochondrií.Foto: ČTK/PR/Přírodovědecká fakulta UK

Objev pražských vědců dnes ve Spojených státech zveřejnil jeden z nejprestižnějších vědeckých časopisů Current Biology. "Jde o základní výzkum. Je to zkoumání toho, co je v evoluci možné, jaké typy organismů mohou existovat," řekl zakladatel projektu parazitolog Vladimír Hampl.

Základy biologie říkají, že existují dva druhy buněk - prokaryotické a eukaryotické. Zatímco prokaryotické buňky patřící bakteriím jsou jednoduché a malé, euraryotické jsou mnohanásobně složitější a o hodně větší.

Mitochondrie zajišťují v eukaryotických buňkách dýchání, tedy proces, při němž s pomocí kyslíku dochází ke štěpení organických sloučenin například cukrů. Výsledkem je energie uložená ve "speciální" molekule (ATP), voda a oxid uhličitý. Podle hlavní autorky studie, polské vědkyně Anny Karnkowské, se dlouho věřilo, že se složité organismy bez mitochondrií neobejdou.

Odborníci proto začali zkoumat zvláštní skupinu jednobuněčných organismů - prvoky oxymonády, kteří žijí ve střevech hmyzu či obratlovců. "Těmto živočichům totiž prvoci napomáhají s trávením celulózy," uvedl Hampl.

Z literatury vědci už věděli, že u těchto prvoků nikdo dosud žádné mitochondrie nepozoroval. Po více než desetiletém bádání a mikroskopickém pozorování zjistili, že skutečně žádné neobsahují. Zkoumali také jejich geny a zjistili, že mají podobné syntetické dráhy jako bakterie a rostliny, jimiž mitochondrie dokážou nahradit.

Výsledek výzkumu odhalil první organismus, který nemá jednu ze zásadních součástí buňky, jíž vědci dlouhá léta považovali za nenahraditelnou. Další výzkum by mohl podle Hampla ukázat, že mitochondrie chybí celé skupině prvoků. "Když by člověk vyloženě fantazíroval, mohlo by se říct, že by tento organismus bez mitochondrie mohl sloužit jako negativní kontrola ve výzkumu pro srovnání. S lidskými buňkami se dá těžko srovnávat," dodal Hampl.

12.5.2016 VSTUP DO DISKUSE 5

Za německé dálnice budou od roku 2019 platit i osobní auta

Titanic

Ke vraku Titaniku s cestovní kanceláří. Za dva a půl milionu

Dalík obnovu řízení nenavrhl, informace soudu byla chybná

Odsouzený lobbista Marek Dalík obnovu trestního řízení v kauze nákupu pandurů nenavrhl. Pražský městský soud v pátek dementoval svou předchozí informaci o podání návrhu, kterou původně uvedl v justiční databázi a následně i potvrdil. Podle mluvčí soudu Markéty Puci vznikla chyba tak, že právník v jiné, nesouvisející kauze zaslal soudu omylem návrh na obnovu řízení pod spisovou značkou Dalíkova případu.

Proti falšování. Pěstování česneku ohlídá zákon

/INFOGRAFIKA/- Český česnek je unikátní vyšším podílem silic, které mu dávají unikátní chuť a říz. Nad jeho sadbou mají bdít odborníci.

Svého "Kodiaqa" bude mít i Seat. Dorazí příští rok

Velké SUV brzy nabídne i další značka koncernu Volkswagen. V roce 2018 totiž začne Seat prodávat novinku, která bude k dispozici i se sedmi sedadly.

Madona z Veveří patří církvi, rozhodl znovu soud

Gotický obraz Madony z Veveří patří církvi. V pátek o tom opět rozhodl pražský městský soud, ke kterému se spor vrátil po dovolání Národní galerie (NG). Obraz byl desítky let součástí expozice galerie, v rámci církevních restitucí na něj vznesla nárok římskokatolická farnost Veverská Bítýška. Páteční rozhodnutí je pravomocné.