Čeští vědci objevili organizmus, který funguje i bez mitochondrií

Praha - Vědci z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a biomedicínského centra Biocev objevili novou funkci buněk, která by možná mohla ovlivnit i dosavadní výklad biologie. Všechny takzvané eukaryotické buňky, které tvoří většinu živých těl včetně těl lidských, obsahují mitochondrie. Jde o jakési "buněčné elektrárny", které mají na starosti "buněčné dýchání". Vědcům se ale podařilo najít jeden organismus - prvoka žijícího ve střevech obratlovců, který dokáže fungovat i bez mitochondrií.

12.5.2016 5

Vědcům se podařilo najít jeden organismus - prvoka (na snímku z elektronového mikroskopu) žijícího ve střevech obratlovců, který dokáže fungovat i bez mitochondrií.Foto: ČTK/PR/Přírodovědecká fakulta UK

Objev pražských vědců dnes ve Spojených státech zveřejnil jeden z nejprestižnějších vědeckých časopisů Current Biology. "Jde o základní výzkum. Je to zkoumání toho, co je v evoluci možné, jaké typy organismů mohou existovat," řekl zakladatel projektu parazitolog Vladimír Hampl.

Základy biologie říkají, že existují dva druhy buněk - prokaryotické a eukaryotické. Zatímco prokaryotické buňky patřící bakteriím jsou jednoduché a malé, euraryotické jsou mnohanásobně složitější a o hodně větší.

Mitochondrie zajišťují v eukaryotických buňkách dýchání, tedy proces, při němž s pomocí kyslíku dochází ke štěpení organických sloučenin například cukrů. Výsledkem je energie uložená ve "speciální" molekule (ATP), voda a oxid uhličitý. Podle hlavní autorky studie, polské vědkyně Anny Karnkowské, se dlouho věřilo, že se složité organismy bez mitochondrií neobejdou.

Odborníci proto začali zkoumat zvláštní skupinu jednobuněčných organismů - prvoky oxymonády, kteří žijí ve střevech hmyzu či obratlovců. "Těmto živočichům totiž prvoci napomáhají s trávením celulózy," uvedl Hampl.

Z literatury vědci už věděli, že u těchto prvoků nikdo dosud žádné mitochondrie nepozoroval. Po více než desetiletém bádání a mikroskopickém pozorování zjistili, že skutečně žádné neobsahují. Zkoumali také jejich geny a zjistili, že mají podobné syntetické dráhy jako bakterie a rostliny, jimiž mitochondrie dokážou nahradit.

Výsledek výzkumu odhalil první organismus, který nemá jednu ze zásadních součástí buňky, jíž vědci dlouhá léta považovali za nenahraditelnou. Další výzkum by mohl podle Hampla ukázat, že mitochondrie chybí celé skupině prvoků. "Když by člověk vyloženě fantazíroval, mohlo by se říct, že by tento organismus bez mitochondrie mohl sloužit jako negativní kontrola ve výzkumu pro srovnání. S lidskými buňkami se dá těžko srovnávat," dodal Hampl.

12.5.2016 VSTUP DO DISKUSE 5

Návrh ČSSD by více zdanil lékaře, kterým vláda přidala

Lobbisté slaví. Úředníkům nebude vidět pod prsty

Favorizovaný Macron chce nafouknout věznice

Méně práce, víc strážníků, zdanění boháčů, zubař zdarma. To jsou trumfy, se kterými hodlá Emmanuel Macron vyhrát francouzské prezidentské volby.

Merkelová má podíl na smrti ženy exkancléře Kohla, tvrdí jeho syn

Nynější německá kancléřka Angela Merkelová přispěla k 16 let staré sebevraždě nemocné ženy bývalého kancléře a svého mentora Helmutha Kohla. V rozhovoru pro list Die Zeit to tvrdí nejstarší syn manželů Kohlových Walter. Podle něj Merkelová svému spolustraníkovi Kohlovi a jeho rodině ublížila, když se před 18 lety údajně podlým způsobem zachovala během skandálu se sponzorskými dary pro Křesťanskodemokratickou unii (CDU). Merkelová, které se tehdy přezdívalo "Kohlovo děvčátko", prý v rámci mocenského boje v CDU zradila i svou přítelkyni Hannelore Kohlovou.

Sobotka míří na Hrad. Bude ministrem Prouza?

Tomáš Prouza, Jiří Havlíček, Milan Urban nebo Tomáš Novotný. Jeden z těchto kandidátů usedne podle sázkové kanceláře Fortuna zřejmě na post ministra obchodu a průmyslu, který se uvolnil po odvolání Jana Mládka (ČSSD).

Akademici odmítají děkana. Opisoval

Část ostravských akademiků se bouří. Vadí jim, že v čele místní lékařské fakulty stanul muž usvědčený z plagiátorství. Profesor Petr Dítě (na snímku), který školu vede od podzimu, opsal část učebnice o vnitřním lékařství. Cizí text vydával za vlastní dokonce v několika publikacích. Jeho čin proto odsoudila etická komise České lékařské komory i někteří kolegové z odborné gastroenterologické společnosti. Profesor Dítě se musel dokonce veřejně omluvit.