Deník

Čeští vědci objevili způsob, jak ovládat magnet světlem

Praha – Čeští vědci objevili způsob, jak ovládat magnet světlem. Jde o efekt, jímž je možné manipulovat spiny, tedy kvantové vlastnosti elementárních částic, v magnetu pomocí krátkých laserových pulsů.

31.3.2012 1

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Vědci svůj objev představili odborné veřejnosti v mezinárodním prestižním časopise Nature Physocs, informoval ČTK v tiskové zprávě Jan Martinek tiskového odboru Akademie věd.

Jevu se podle vědců využívá například k zápisu informace v nejnovější generaci spintronických operačních pamětí, od nichž se očekává, že umožní konstrukci počítačů nové generace.

Objev je dílem společné Laboratoře opto-spintroniky Fyzikálního ústavu Akademie věd České republiky a Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy.

„Naše práce kombinuje foto-efekt, což je jeden ze základních jevů v polovodičové opto-elektronice, s jevem spin-transfer-torque, který je klíčový pro obor spintroniky a magnetických pamětí. Podařilo se nám tak najít nové spojení mezi těmito dvěma moderními obory výzkumu mikroelektroniky,“ uvedli Petr Němec a Tomáš Jungwirth ze společné Laboratoře opto-spintroniky.

31.3.2012 VSTUP DO DISKUSE 1

Euro, ilustrační foto

Duel Deníku: Měla by Česká republika přijmout euro?

Poslanecká sněmovna. Ilustrační foto.

Někteří nynější poslanci nemají obhajobu mandátu jistou

Nastavme pojištění pro nemocnice jako povinné ručení u aut, navrhují poslanci

Pojištění odpovědnosti je příliš drahé, stěžují si české špitály. Suma roste i těm, které chyby nedělají. Nejčastěji se dostávají do sporů porodníci a chirurgové, tvrdí právník.

Trump se vulgárně opřel do slavných sportovců. Hvězdy se bouří

Prezident Donald Trump čelí v poslední době vlně kritiky, a to kvůli tomu, že se vulgárně opřel do sportovců, kteří klečí při hymně. Tímto gestem sportovci uctívají černošské oběti policejního násilí a shodují se na tom, že všichni mají právo na svobodu projevu. V této tradici i přes kritiku pokračují i nadále. Naposledy poklekly hvězdy amerického fotbalu na londýnském stadionu ve Wembley, kdy proti sobě nastoupily dva týmy – Baltimore Ravens a Jacksonville.

Ústavní soud odmítl stížnost exhejtmana Davida Ratha

Bývalý hejtman Středočeského kraje David Rath neuspěl se svou stížností, v níž poukazoval na domnělou podjatost senátu Nejvyššího soudu a zpolitizovanost jeho rozhodování. Ústavní soud jeho stížnost odmítl s tím, že neexistují objektivní důvody pochybovat o nestrannosti tří soudců.