Deník

Čeští vědci objevili způsob, jak ovládat magnet světlem

Praha – Čeští vědci objevili způsob, jak ovládat magnet světlem. Jde o efekt, jímž je možné manipulovat spiny, tedy kvantové vlastnosti elementárních částic, v magnetu pomocí krátkých laserových pulsů.

31.3.2012 1

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Vědci svůj objev představili odborné veřejnosti v mezinárodním prestižním časopise Nature Physocs, informoval ČTK v tiskové zprávě Jan Martinek tiskového odboru Akademie věd.

Jevu se podle vědců využívá například k zápisu informace v nejnovější generaci spintronických operačních pamětí, od nichž se očekává, že umožní konstrukci počítačů nové generace.

Objev je dílem společné Laboratoře opto-spintroniky Fyzikálního ústavu Akademie věd České republiky a Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy.

„Naše práce kombinuje foto-efekt, což je jeden ze základních jevů v polovodičové opto-elektronice, s jevem spin-transfer-torque, který je klíčový pro obor spintroniky a magnetických pamětí. Podařilo se nám tak najít nové spojení mezi těmito dvěma moderními obory výzkumu mikroelektroniky,“ uvedli Petr Němec a Tomáš Jungwirth ze společné Laboratoře opto-spintroniky.

31.3.2012 VSTUP DO DISKUSE 1

Aerodrome festival 2017. Zpěvák skupiny Linkin Park Chester Bennignton.

Zpěvák kapely Linkin Park spáchal sebevraždu, oběsil se

Dvě třetiny Čechů grilují. Nezanevřeli ani na špekáčky

Psi žijí v otřesných podmínkách. Až mi je vezmou, pořídím si další, říká majitel

/FOTOGALERIE/ Vstup do domu Na Kozině, jenž patří Václavovi Hrbáčkovi, který vlastní několik psů, je jen na vlastní nebezpečí. Ještě před dveřmi vás přivítá nesnesitelný zápach a hlasité štěkání a kňučení několika desítek psů, kteří tu žijí v naprosto otřesných podmínkách.

Pohledem Stanislava Šulce: Milionová Světlana

Internet na naše území přitéká již více než 25 let, tedy déle, než existuje samostatné Česko. Přinesl řadu pozitiv a také mnoho úskalí. Připomněl to případ muže ze Zlínska, který naletěl na jeden z nejstarších internetových podvodů.

Pes Bart, který se po 16 dnech osvobodil z nory, se zřejmě živil liškou

/FOTOGALERIE/ Šestnáct dní byl uvězněn v liščí noře borderteriér Bart. Do skal na Semilsku mu vyrazil na pomoc i jeho zvířecí druh, speciálně vycvičený pes z Olomouce. V doprovodu dobrovolných záchranářů z Rescue Olomouc hledal pro Barta únikovou cestu.

Země zaslíbená pro imigranty: Švýcarsko je třetí na světě

Americký deník US News & World Report se pokusil sestavit žebříček zemí, které jsou k imigrantům nejpřívětivější. Stanovil si čtyři kategorie: ekonomická stabilita, dobrý pracovní trh, příjmová nerovnost a pocit, že tohle je „místo, kde bych chtěl žít“.