Čeští vědci pomohli zmapovat geny pšenice

Praha – Není na co čekat. Za čtvrt století se populace na Zemi rozroste na devět miliard lidí. Spotřeba potravin vzroste o polovinu. Už teď si vědci lámou hlavu, jak všechny uživit. „Oponenti říkají, že když se bude s potravinami šetřit, bude to stačit. Obávám se však, že to stačit nebude," tvrdí Jaroslav Doležel z olomouckého pracoviště Ústavu experimentální botaniky Akademie věd ČR. Právě jeho tým nyní napomohl tomu, jak budoucí možný nedostatek potravin řešit.

19.7.2014 13

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Vědci vyvinuli metodu, která výrazně zrychlila analýzu dědičné informace pšenice. Společně s dalšími laboratořemi sdruženými v mezinárodním konsorciu IWGSC pak získali genetický plán této plodiny.

Jejich objev má obrovský význam pro šlechtitele. Ti totiž dostali do ruky úplnou mapu genů pšenice, takže nyní budou moci vyšlechtit rostlinu, jejíž výnosy budou vyšší nebo která bude odolnější vůči škůdcům či suchu. „To je trochu náročnější. Nemůžeme chtít udělat z pšenice kaktus," doplnil vědec.

Potenciál je obrovský

Každopádně se do budoucna rýsuje pšenice, která bude mít vyšší výnosy. „Výnosový potenciál pšenice je obrovský. Běžně získáváme dvě až tři tuny z hektaru. Na Novém Zélandu získali už dokonce šestnáct tun," přiblížil Doležel.

Mezinárodní konsorcium získaný genetický plán zveřejnilo v renomovaném časopise Science. „Pořízení jakékoliv sekvence DNA k určitému chromozomu je teď možné pomocí počítače a je záležitostí několika minut. Vedle urychlení každodenní práce umožňuje nově získaný plán dědičné informace provádět analýzy, které nebyly dříve možné," řekl Jorge Dubcovsky z University of California Davis, která na výzkumu spolupracovala. Pšenice je hlavní složkou výživy v mnoha oblastech světa. Sklidí se jí téměř 700 milionů tun, což ji řadí na třetí místo mezi obilovinami hned za kukuřici a rýži. Pšenice má však vyšší obsah bílkovin, proto je nejdůležitějším zdrojem bílkovin rostlinného původu. V současnosti se daří zvyšovat výnosy této plodiny o jedno procento ročně.

Populace roste rychleji než výnosy

Potíž je v tom, že spotřeba roste rychleji, takže podle Doležela bude nutné roční růst výnosů zvýšit na 1,7 až dvě procenta, aby byl zajištěn dostatek potravin pro lidstvo. „Světové zásoby pšenice klesají
a populace zatím roste rychleji než výnosy této plodiny," upřesnil český vědec.
Práce badatelů však nekončí. Zatím poskytli genetickou mapu, ale cílem mezinárodního konsorcia, jehož součástí je i olomoucká laboratoř, je dědičnou informaci pšenice přečíst. Kromě toho se vědci snaží přečíst všech 21 chromozomů pšenice, přičemž olomoučtí vědci mají za úkol přečíst tři z nich. Jak uvedli v časopise Science, nyní už znají úplnou sekvenci prvního z 21 chromozomů. Podle Doležela by celá dědičná informace pšenice mohla být přečtena do tří let.

„Máme jasno, jak postupovat při získávání úplné dědičné informace zbývajících dvaceti chromozomů," uvedla místopředsedkyně IWGSC Catherine Feuillietová.

Vědci by tak dospěli do stadia, do něhož už pokročil výzkum dědičné informace u rýže a kukuřice.
Pšenice má však proti těmto obilninám výhodu, že je velmi přizpůsobivá a lze ji pěstovat v mnohem větším počtu oblastí. Zrno pšenice se dá navíc snadno skladovat a pšeničná mouka se používá pro přípravu řady kvalitních potravin.

Autor: Vilém Janouš

19.7.2014 VSTUP DO DISKUSE 13
Vladimír Putin se ujal funkce prezidenta. Gratuluje mu jeho předchůdce Dmitrij Medveděv.

Hon na Medveděva. Premiér je na odstřel

Bohuslav Sobotka a Andrej Babiš.
EXKLUZIVNĚ

Sobotka jde Babišovi po krku. Chce vědět, jak získal Agrofert

Hledá se vrtulník pro českou armádu. Tiše

Po stíhačkách Gripen a obrněných transportérech Pandur jde o třetí největší armádní zakázku – tucet helikoptér za miliardy. Z favorita se údajně stal outsider a naopak. O co se hraje a jak to vypadá v místě, kde se vrtulník rodí?

Papež jede do Egypta. Povede dialog s muslimy

/VIDEO/ Mírotvorce papež František zítra započne dvoudenní návštěvu Egypta. Jeho příjezd inicioval egyptský prezident as-Sísí v návaznosti na nedávné bombové útoky vůči koptským křesťanským kostelům na severu země. František se setká i s koptským papežem.

Překvapení se nekoná, Rada zvolila šéfem ČT opět Petra Dvořáka

Českou televizi povede od začátku října po dobu dalších šesti let opět její stávající ředitel Petr Dvořák. V druhém kole volby generálního ředitele veřejnoprávní televize získal od Rady České televize maximum patnácti možných hlasů.

Poslanci proberou změny v oddlužení, mají je víc zpřístupnit

Poslanci by měli ve čtvrtek začít debatu o změnách v oddlužení, jež je mají víc zpřístupnit. Proberou také výsledky prověrek stranických finančních zpráv za loňský rok, jak je provedl sněmovní kontrolní výbor. Na programu jsou ale především pravidelné interpelace na členy vlády.