Čeští vědci přispěli k mezinárodnímu výzkumu inzulinu

Praha - Tým českých vědců z Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd (AV ČR) přispěl k poznání, jak reaguje inzulin se svým buněčným receptorem. Výsledek základního výzkumu by mohl v budoucnu přispět k vývoji nových léčiv a léčbě cukrovky. Češi spolupracovali s laboratořemi z USA, Velké Británie a Austrálie.

12.1.2013

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock.com

Klíčové výzkumy se odehrály v australských laboratořích, kde se uskutečnily krystalizační pokusy s inzulinem a jeho receptorem. Český tým pro Australany dodal vysoce aktivní pozměněné inzuliny, na jejichž vývoji pracoval několik let.

„Pomohli jsme vytvořit podpůrná data a je to skvělé. Pohled, jak se inzulin váže na receptor, nám pomůže v navrhování nových účinných inzulinů. Ty by mohly ještě lépe pomáhat pacientům než inzulin přirozený," řekl vedoucí vědeckého týmu Jiří Jiráček.

Právě pro vývoj nových léčiv proti cukrovce je důležité pochopit, jak na sebe vzájemně působí inzulin a jeho receptor na povrchu buněk. Za celé minulé století se tento proces nepodařilo objasnit. Tento problém se nyní vyřešil právě díky krystalografii, uvedl Jiráček.

350 milionů diabetiků

Cukrovka je chronické onemocnění způsobené nedostatkem přirozeného inzulinu v těle. Někteří pacienti trpící cukrovkou se léčí podáním inzulinu. Cukrovka je stále vážnějším celosvětovým problémem. Odhaduje se, že v roce 2011 dosáhl počet světových diabetiků 350 miliónů. Očekává se, že za 20 let jich bude 550 milionů. V Česku se před rokem léčilo přes 825.000 lidí.

Inzulin patří k nejdůležitějším hormonům a v lidském těle vzniká ve slinivce břišní. Má mnoho životně důležitých funkcí, například umožňuje vstup glukózy (cukru) z krve do buněk lidského těla. Na povrchu buňky se inzulin musí navázat na receptor. To spustí kaskádu signálů, která nakonec končí tím, že buňka umožní glukóze vstoupit. Glukózu buňka dále zpracovává. Interakce inzulinu s receptorem je klíčová pro fungování celého tohoto procesu, poznamenal Jiráček.

Pozměněné inzuliny

Australský tým Michaela C. Lawrence, který připravil receptor inzulinu, se dozvěděl o českých vědcích díky článku v zahraničním časopise, kde v roce 2010 publikovali výsledky své práce. Před dvěma lety je Lawrence, jenž se výzkumem inzulinu zabýval již od roku 1991, kontaktoval s nabídkou spolupráce. Češi dodali Australanům své vysoce aktivní pozměněné inzuliny a díky tomu přispěli k úspěšnému dokončení výzkumu.

12.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
Problémy britských aerolinek se protáhly až do neděle.

Líbánky ze všechny peníze. Problémy British Airways ještě nekončí

Mezi mrtvými v Mississippi byl i zasahující policista.

V Mississippi postřílel muž osm lidí. Zřejmě tahanice o děti

Zeman při setkání vyjádřil Valachové podporu, ta trvá na demisi

Prezident Miloš Zeman na dnešní schůzce v Brně seznámil odcházející ministryni školství Kateřinu Valachovou (ČSSD) s podporou, které se jí dostává od učitelů a sportovců. Jak však uvedla následně ministryně novinářům, očekává, že prezident bude postupovat dle ústavy.

Vandal poškodil hrob generála a prezidenta Francie de Gaulla

Asi třicetiletý muž, jehož totožnost zatím policie nezná, se včera pokusil dostat do hrobu hrdiny francouzského odboje a slavného prezidenta Charlese de Gaulla v malé obci Colombey-les-Deux-Eglises v severním francouzském departamentu Haute-Marne.

Zlatou palmu v Cannes si odnesl Östlundův film The Square

Koprodukční drama švédského režiséra a scenáristy Rubena Östlunda The Square si odneslo nejvyšší cenu mezinárodního filmového festivalu v Cannes - Zlatou palmu.

Čím jezdí legendy akčních filmů? Možná se budete divit

Filmový průmysl 80. a 90. let byl doslova továrnou na akční hrdiny, jejichž představitelé jsou dodnes legendami svého oboru. A často ve filmech jezdili zajímavými auty. Nás ale zajímal, jakými vozy tito herci jezdí ve skutečném světě. Vlastní stejně legendární vozy, jako jsou oni samotní a jejich role?