Čeští vědci přispěli k mezinárodnímu výzkumu inzulinu

Praha - Tým českých vědců z Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd (AV ČR) přispěl k poznání, jak reaguje inzulin se svým buněčným receptorem. Výsledek základního výzkumu by mohl v budoucnu přispět k vývoji nových léčiv a léčbě cukrovky. Češi spolupracovali s laboratořemi z USA, Velké Británie a Austrálie.

12.1.2013

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock.com

Klíčové výzkumy se odehrály v australských laboratořích, kde se uskutečnily krystalizační pokusy s inzulinem a jeho receptorem. Český tým pro Australany dodal vysoce aktivní pozměněné inzuliny, na jejichž vývoji pracoval několik let.

„Pomohli jsme vytvořit podpůrná data a je to skvělé. Pohled, jak se inzulin váže na receptor, nám pomůže v navrhování nových účinných inzulinů. Ty by mohly ještě lépe pomáhat pacientům než inzulin přirozený," řekl vedoucí vědeckého týmu Jiří Jiráček.

Právě pro vývoj nových léčiv proti cukrovce je důležité pochopit, jak na sebe vzájemně působí inzulin a jeho receptor na povrchu buněk. Za celé minulé století se tento proces nepodařilo objasnit. Tento problém se nyní vyřešil právě díky krystalografii, uvedl Jiráček.

350 milionů diabetiků

Cukrovka je chronické onemocnění způsobené nedostatkem přirozeného inzulinu v těle. Někteří pacienti trpící cukrovkou se léčí podáním inzulinu. Cukrovka je stále vážnějším celosvětovým problémem. Odhaduje se, že v roce 2011 dosáhl počet světových diabetiků 350 miliónů. Očekává se, že za 20 let jich bude 550 milionů. V Česku se před rokem léčilo přes 825.000 lidí.

Inzulin patří k nejdůležitějším hormonům a v lidském těle vzniká ve slinivce břišní. Má mnoho životně důležitých funkcí, například umožňuje vstup glukózy (cukru) z krve do buněk lidského těla. Na povrchu buňky se inzulin musí navázat na receptor. To spustí kaskádu signálů, která nakonec končí tím, že buňka umožní glukóze vstoupit. Glukózu buňka dále zpracovává. Interakce inzulinu s receptorem je klíčová pro fungování celého tohoto procesu, poznamenal Jiráček.

Pozměněné inzuliny

Australský tým Michaela C. Lawrence, který připravil receptor inzulinu, se dozvěděl o českých vědcích díky článku v zahraničním časopise, kde v roce 2010 publikovali výsledky své práce. Před dvěma lety je Lawrence, jenž se výzkumem inzulinu zabýval již od roku 1991, kontaktoval s nabídkou spolupráce. Češi dodali Australanům své vysoce aktivní pozměněné inzuliny a díky tomu přispěli k úspěšnému dokončení výzkumu.

12.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
Oskar

Oscarová matematika: Za soškami míří La La Land

Stanislav Šulc: Zákonný zmetek

Jawa letos nabídne dvě novinky. Prohlédněte si je

Český výrobce motocyklů Jawa letos přijde na trh s novou čtyřtaktní třistapadesátkou. Stroj, kterému za základ slouží čínský motocykl Shineray XY400, designově vychází z typu 634 vyráběného v 70. a 80. letech minulého století.

ČSSD chce radikálně měnit daňový systém. Návrh sbližuje Babiše s Fialou

Sociální demokraté razantně vykročili za levicovým voličem. Slova Bohuslava Sobotky o vyhaslosti bohumínského usnesení, jež ČSSD zapovídá spolupráci s komunisty, byla jen rétorickým cvičením proti tomu, s čím přicházejí nyní. Jejich představa o změně daňového systému v Česku je radikální a zasahuje jak občany, tak firmy. Souhlasíte s návrhy ČSSD? Hlasujte v anketě pod článkem.

Ředitelka školy: Znevažovali mou práci, ponižovali a uráželi mě

Základní školu Františka Formana na sídlišti Dubina čeká od konce února vpravdě historická změna. Skončí totiž její první a doposud jediná ředitelka Ivona Klímová. Na vlastní žádost. Údajně kvůli šikaně ze strany zřizovatele.

Američtí astronauti dostanou na ISS kolekci filmů o ruských špionech

Šestičlenná posádka Mezinárodní vesmírné stanice (ISS), v níž jsou i američtí astronauti Shane Kimbrough a Peggy Whitsonová, bude mít už zanedlouho možnost zkrátit si chvíle volna sledováním oslavných filmů o ruských špionech. Na palubě nákladní lodi Progress, která dnes odstartovala z Bajkonuru a má k ISS doletět v pátek, je jako dárek kosmonautům poslala ruská rozvědka SVR. Oznámila to agentura Interfax.