VYBERTE SI REGION

Cestování mezi Brnem a Prahou rychlostí zvuku? Radní jednají o Hyperloopu

Brno – Dopravu budoucnosti chtějí do města přivést brněnští radní. Z Brna do Prahy nebo také Bratislavy chtějí vybudovat takzvanou Hypersmyčku.

23.8.2016 5 AKTUALIZOVÁNO 23.8.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ČTK/AP

Z Brna do Prahy za pouhých pár minut. Zatím těžko představitelnou rychlost cestování slibuje futuristický projekt Hyperloop. Brněnští radní nyní jednají s firmou Hyperloop transportation technologies o výzkumu a provozu nové rychlodráhy z Brna do nejbližších hlavních měst. „Naše spojení s klíčovými městy je extrémně pomalé. Musíme udělat vše proto, aby se násobně zrychlilo," zdůvodnil začátek jednání o novince náměstek pro smart city Jaroslav Kacer. Další schůzky se zástupci frimy naplánoval na září.

Koncept vysokorychlostní přepravy hyperloop představil před třemi lety podnikatel Elon Musk. Spočívá v pohybu přetlakových kapslí v podtlakových tunelech. Kapsle, ve kterých budou lidé cestovat mají pohánět elektromotory a vzduchové kompresory, které dokážou dodat rychlost více než 1200 kilometrů za hodinu. „Tento nový způsob přepravy bude v ideálním případě nejen rychlejší, ale také bezpečnější, levnější a bude mít udržitelné napájení," slibuje firma. Pro příští rok společnost plánuje přepravit v Americe první cestující.

Hyperloop
• vizionářský způsob přepravy mezi městy do vzdálenosti 1 500 kilometrů
• vyvine rychlost více než 1 200 kilometrů v hodině
• v budoucnu může propojit Budapešť, Bratislavu, Brno, Prahu a také Vídeň

Důvod pro snahu Brna zapojit se do projektu hyperloop je podle Kacera potřeba urychlit spojení a také nečinnost státu. „Existují osvědčené technologie vysokorychlostních tratí, ty ale stát nestaví. Proto vítáme tento výzkumný projekt ještě rychlejší přepravy," uvedl náměstek. Datum uskutečnění projektu, ani jeho cenu, si netroufl odhadnout.

Do výzkumu už se zapojil největší německý železniční dopravce Německé dráhy. Nezávislé memorandum slibující zapojení do projektu letos podepsalo také slovenské ministerstvo hospodářství. České ministerstvo dopravy však s tunelovou dopravou nepočítá. „Tento systém zatím není otestovaný. Má ještě velmi daleko k uvedení do praxe a nelze s ním tedy realisticky počítat v dopravních plánech. Jde ale o zajímavou technologii, jejíž vývoj budeme sledovat," sdělil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Pro urychlení spojení Brna a Prahy stát dále počítá se stavbou vysokorychlostní železniční trati. S její stavbou chce začít v roce 2030, dokončit ji o deset let později. „Dobu cestování zkrátí ze dvou a půl hodiny na asi šedesát minut," podotkl Neřold. V úseku Praha-Brno vyjde stavba odhadem na sto padesát až sto osmdesát miliard korun.

Studie proveditelnosti na stavbu vysokorychlostní trati má letos začít vznikat. „Trať bude přizpůsobená pro rychlost až 350 kilometrů za hodinu," podotkla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

Autor: Eva Bártová

Líbí se vám nápad cestovat potrubím?

ANO

77 %

NE

23 %

Hlasovalo: 416

Anketa byla ukončena

23.8.2016 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie intenzivně pátrá po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
4 21

Pátrání po pohřešované Míše o víkendu nabírá na intenzitě. Tým se rozšířil

Ilustrační foto.
8

Domácích zabijaček prasat ubývá

Motoristům se má ulevit při registru aut na úřadech. Emise budou v systému

Teplicko Je to dobrá zpráva pro všechny majitele aut. Motoristé už by totiž v budoucnu nemuseli chodit vyřizovat změny v registru vozidel pouze na úřady podle svého bydliště. Registrovat vozidlo by mohli na všech úřadech obcí s rozšířenou působností. „Novelu zákona schválili poslanci a poslali ji do Senátu. Ještě ji bude muset podepsat prezident. Zhruba za čtvrt roku by mohla začít platit," říká Michal Cuc, předseda Profesní komory STK a vedoucí STK Ivesur v Dubí a v Litoměřicích.

Před rokem zemřel europoslanec KSČM Miloslav Ransdorf

Europoslanec KSČM Miloslav Ransdorf, který zemřel náhle před rokem, 22. ledna 2016, byl výrazným komunistickým politikem posledních 25 let. Nejprve zasedal ve Federálním shromáždění, poté byl poslancem Sněmovny a od roku 2004 vykonával mandát v Evropském parlamentu. Ransdorf byl znám svým intelektuálním rozhledem, který oceňovali i jeho političtí oponenti. Dožil se 62 let.

Udělal si fajn selfie. Ostatní mysleli, že je sebevrah

Ústí nad Labem – „Je tam sebevrah," ukazovali kolemjdoucí na oblouk Benešova mostu. Na místě svítily majáčky policie a hasičů, byla sobota asi osm hodin večer, provoz na mostě byl uzavřen policií a vypnuto trakční vedení trolejbusů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies