VYBERTE SI REGION

Cestování mezi Brnem a Prahou rychlostí zvuku? Radní jednají o Hyperloopu

Brno – Dopravu budoucnosti chtějí do města přivést brněnští radní. Z Brna do Prahy nebo také Bratislavy chtějí vybudovat takzvanou Hypersmyčku.

23.8.2016 5 AKTUALIZOVÁNO 23.8.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ČTK/AP

Z Brna do Prahy za pouhých pár minut. Zatím těžko představitelnou rychlost cestování slibuje futuristický projekt Hyperloop. Brněnští radní nyní jednají s firmou Hyperloop transportation technologies o výzkumu a provozu nové rychlodráhy z Brna do nejbližších hlavních měst. „Naše spojení s klíčovými městy je extrémně pomalé. Musíme udělat vše proto, aby se násobně zrychlilo," zdůvodnil začátek jednání o novince náměstek pro smart city Jaroslav Kacer. Další schůzky se zástupci frimy naplánoval na září.

Koncept vysokorychlostní přepravy hyperloop představil před třemi lety podnikatel Elon Musk. Spočívá v pohybu přetlakových kapslí v podtlakových tunelech. Kapsle, ve kterých budou lidé cestovat mají pohánět elektromotory a vzduchové kompresory, které dokážou dodat rychlost více než 1200 kilometrů za hodinu. „Tento nový způsob přepravy bude v ideálním případě nejen rychlejší, ale také bezpečnější, levnější a bude mít udržitelné napájení," slibuje firma. Pro příští rok společnost plánuje přepravit v Americe první cestující.

Hyperloop
• vizionářský způsob přepravy mezi městy do vzdálenosti 1 500 kilometrů
• vyvine rychlost více než 1 200 kilometrů v hodině
• v budoucnu může propojit Budapešť, Bratislavu, Brno, Prahu a také Vídeň

Důvod pro snahu Brna zapojit se do projektu hyperloop je podle Kacera potřeba urychlit spojení a také nečinnost státu. „Existují osvědčené technologie vysokorychlostních tratí, ty ale stát nestaví. Proto vítáme tento výzkumný projekt ještě rychlejší přepravy," uvedl náměstek. Datum uskutečnění projektu, ani jeho cenu, si netroufl odhadnout.

Do výzkumu už se zapojil největší německý železniční dopravce Německé dráhy. Nezávislé memorandum slibující zapojení do projektu letos podepsalo také slovenské ministerstvo hospodářství. České ministerstvo dopravy však s tunelovou dopravou nepočítá. „Tento systém zatím není otestovaný. Má ještě velmi daleko k uvedení do praxe a nelze s ním tedy realisticky počítat v dopravních plánech. Jde ale o zajímavou technologii, jejíž vývoj budeme sledovat," sdělil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Pro urychlení spojení Brna a Prahy stát dále počítá se stavbou vysokorychlostní železniční trati. S její stavbou chce začít v roce 2030, dokončit ji o deset let později. „Dobu cestování zkrátí ze dvou a půl hodiny na asi šedesát minut," podotkl Neřold. V úseku Praha-Brno vyjde stavba odhadem na sto padesát až sto osmdesát miliard korun.

Studie proveditelnosti na stavbu vysokorychlostní trati má letos začít vznikat. „Trať bude přizpůsobená pro rychlost až 350 kilometrů za hodinu," podotkla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

Autor: Eva Bártová

ANKETA

Líbí se vám nápad cestovat potrubím?

ANO

77 %

NE

23 %

Hlasovalo: 416     Anketa byla ukončena

23.8.2016 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies