VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cestovat do oblastí s ebolou je nebezpečné, varuje lékař

Praha - Cestovat nyní do Afriky do oblastí zasažených ebolou by lidé podle předsedy České vakcinologické společnosti Romana Prymuly v žádném případě neměli. Riziko nákazy je opravdu veliké. Naopak přímo v Česku by se s nákazou setkat neměli. Největší riziko hrozí od nelegálních uprchlíků, a ti obvykle cestují z Afriky lodí. Zachyceni by byli nejspíš v přístavech přímořských zemí.

31.7.2014 1
SDÍLEJ:

Předseda České vakcinologické společnosti Roman Prymula.Foto: ČTK

„Počty případů v Evropě budou zřejmě ojedinělé, velká epidemie nehrozí," řekl Prymula. Stejný názor vyjádřili dnes i přední evropští odborníci.

Prymula zdůraznil, že pokud lidé z důležitých pracovních důvodů musejí do Afriky jet, měli by se vyvarovat kontaktů s nakaženými. Vyloučit se ale nedá, že se dostanou do prostředí, kde nakažení lidé pobývali.

Nákaza se může přenést z předmětů, na nichž zůstaly stopy tělních tekutin pacientů. Jen výjimečně to může být z kýchnutí jako u chřipky. Infekce se přenáší krví a pohlavním stykem, virus je v semenné tekutině, a to i několik týdnů poté, co už člověk onemocnění překonal.

„Situace není teď o mnoho horší než dřív, případy eboly v Africe byly a nyní postupně narůstají. Panická vlna vznikla poté, co někteří lékaři cestovali letecky a zanesli nákazu do dalších zemí," připomněl Prymula. Ebola zabila v západní Africe na 700 lidí, další stovky bojují o život.

Rozpoznat nákazu není snadné

Ebolou se ve středu zabývala vláda. Zprávu o rizicích pro ČR dá hlavní hygienik ministru zdravotnictví Svatopluku Němečkovi (ČSSD) v pondělí.

„Nedá se vyloučit, že se může ojedinělý případ dostat i do Evropy. Může se to stát i v dohledné době. Na druhou stranu si myslím, že by šíření bylo mnohem omezenější, lidé by tu byli okamžitě izolováni," řekl Prymula s tím, že Česko má funkční model, jak šíření infekce zabránit. Pacienti by byli soustředěni v pražské Nemocnici Na Bulovce. Zatím ani není podle Prymuly nutné, aby všichni lidé na letištích byli kontrolováni, zda nemají horečku a další zdravotní obtíže, jako to bylo při epidemii SARS.

Rozpoznat nákazu v samém počátku není snadné, pacienta bolí hlava, klouby, má zvýšenou teplotu jako při běžné chřipce. Když se už nemoc rozvine v krvácivý stav, je okamžitá lékařská péče nezbytná.

Specifický protivirový preparát na ebolu není. Evropě ale má nakažený větší šanci než ve většině afrických zemí. Akutní fázi lze zvládnout na jednotce intenzivní péče. Nemocný dostává léky na bolest a proti horečce a krevní deriváty. Činnost selhávajících orgánů zastoupí přístroje. I přes veškerou péči může pacient zemřít. V Africe je u nezávažnějších případů úmrtnost až 90 procent, v průměru 60 procent. V Evropě by podle Prymuly mohla být vzhledem k větším možnostem péče o něco nižší.

Autor: ČTK

31.7.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
EET ilustrační foto
5

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Ilustrační foto.

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice. 

DOTYK.CZ

Evropa, daňový ráj to na pohled

Španělsko a další země EU by podle MMF hospodařily s přebytkem. Kdyby část jejich daní nemizela za hranicemi.

Deště a tající sníh zvedají na desítce mít v Česku hladiny toků

Povodňový stupeň pohotovosti dnes brzo ráno hlásily tři měřicí stanice, Dalečín a Veverská Bítýška na Svratce a Pertoltice na Liberecku na Panenském potoce. V některých případech za to může nahromaděný led. Vyplývá to z informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies