VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cestující v letecké dopravě mají svá práva

Praha - V souvislosti s problémy stovek klientů CK Sunny Days ohledně mnohahodinových čekání na letišti na letadlo dostává Asociace českých cestovních kanceláří a agentur mnoho dotazů od veřejnosti ohledně práv klientů při zpoždění či zrušení letu.

21.8.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Archiv

V případě, že byl let cestovní kanceláří u letecké společnosti řádně zajištěn, avšak zpožděn či zrušen, tak odpovědnost za kompenzace a odškodnění klientům za zpoždění či zrušení letu nese vždy letecká společnost, nikoliv cestovní kancelář, i když se jedná o let v rámci zájezdu.

Vyplývá to z Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004, které upravuje pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě zrušení nebo zpoždění letů viz. níže. V případě, že však let vůbec cestovní kanceláří zajištěn nebyl a došlo k čekání klientů na letišti, tak se jedná o vysoce neprofesionální přístup CK a pokud se situace opakuje, tak je to nezodpovědnost cestovní kanceláře. Klient má pak nárok na reklamaci a příslušné kompenzace od cestovní kanceláře. Pakliže nedojde k dohodě ohledně kompenzací s CK v rámci reklamačního řízení, tak nezbývá klientům nic jiného, než se obrátit na soud.

Jaké jsou tedy vlastně práva klientů na kompenzaci a odškodnění v případě zpoždění a zrušení letu?

Podívejme se tedy na případ, že byl tedy let řádně cestovní kanceláří zajištěn, avšak byl zpožděn. V takovém případě musí letecká společnost klientovy poskytnout následující pomoc při zpoždění:

a) v případě letů o délce nejvýše 1500 kilometrů musí být let oproti plánovanému času odletu zpožděn o dvě hodiny nebo více
b) v případě všech letů v EU delších než 1500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů musí být let oproti plánovanému času odletu zpožděn o tři hodiny nebo více
c) v případě všech ostatních letů musí být zpoždění o čtyři hodiny nebo více

Při těchto zpoždění odletu musí letecká společnost vždy cestujícím zdarma nabídnout stravu a občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době a musí cestujícímu zdarma nabídnout dva telefonní hovory nebo podání dvou zpráv telexem nebo faxem nebo elektronickou poštou.

Dále…

Jestliže zpoždění trvá více než 5 hodin, má cestující navíc právo odstoupit od záměru letět a letecká společnost musí cestujícímu proplatit pořizovací cenu letenky ( povinnost proplatit cestujícímu do sedmi dní) a to za část nebo části neuskutečněné cesty a za část nebo části již uskutečněné cesty, jestliže let nadále neslouží účelu vztahujícímu se k původnímu cestovnímu plánu cestujícího.

V případě, že je zpožděný čas odletu minimálně o den později než původní čas odletu, tak musí letecká společnost zajistit cestujícímu navíc ubytování v hotelu, pokud se pobyt na jednu noc nebo více nocí stane nezbytným nebo se nezbytným stane pobyt delší než zamýšlený cestujícím. Navíc letecká společnost musí cestujícímu zajistit přepravu mezi letištěm a místem ubytování (hotelem nebo jiným zařízením).

Středomoří a Afrika

Nejčastejší případ českého turisty je zpoždění letadla a dlouhé čekání na letišti při nejpopulárnějších leteckých zájezdech do Středomoří a severní Afriky, tedy do 3500 km od České republiky. V případě zrušení letu mají cestující stejné podmínky a práva jako při zpoždění, navíc ale má cestující také právo na přesměrování letu ( let jinou trasou či jinou leteckou společností) za srovnatelných dopravních podmínek a při nejbližší příležitosti na cílové místo určení nebo i v pozdější době podle přání cestujícího.

Navíc cestující obdrží náhradu od letecké společnosti ve výši 250 EUR u všech letů o délce nejvýše 1500 kilometrů, 400 EUR u všech letů ve Společenství delších než 1500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů, a 600 EUR u všech ostatních letů.
Jestliže cestující akceptuje přesměrování letu na cílové místo určení, může mu letecká společnost o 50 % snížit výše uvedené odškodné, pokud přesměrovaný let nepřekračuje plánovaný čas příletu původně rezervovaného letu o dvě hodiny v případě všech letů o délce nejvýše 1500 kilometrů nebo o tři hodiny v případě všech letů ve Společenství delších než 1500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů nebo o čtyři hodiny v případě všech ostatních letů.

Letecké společnosti mají povinnost informovat cestující o těchto jejich právech. Na dodržování tohoto nařízení musí v České republice dohlížet Úřad pro civilní letectví ČR.
21.8.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
9

Učitelé nechtějí kariéru s papíry

Věčný oheň. Ilustrační foto.
8

Nedůstojná pohřební praxe dál pokvete. Hromadný svoz nebožtíků neskončí

Zneužití osobních dat? Pokuta půl miliardy

Lidé budou moci snáze požadovat vymazání informací, které by je poškodily. Za rok jim to umožní nové nařízení EU.

Zpěvačka Špinarová byla uvedena do Síně slávy cen Anděl

Do Síně slávy hudebních cen Anděl byla dnes in memoriam uvedena zpěvačka Věra Špinarová. Majitelka nenapodobitelného hlasu zemřela letos v březnu ve věku 65 let. 

Slovenský symbol okupace 1968 vyjde na známce

Muž, který si před hlavní sovětského okupačního tanku v centru Bratislavy odhaluje hruď a kterého zachytil fotograf Ladislav Bielik, se objeví na známce i na pamětní minci. Příští rok se známka, kterou vydá Slovenská pošta, objeví pro zájemce přesně 21. srpna 2018 při 50. výročí srpnové invaze do Československa.

Odpad třídí stále více lidí. Radnice je motivují i dárky

Rok od roku Pardubice rozšiřují území, na němž mohou obyvatelé rodinných domů odkládat do samostatných kontejnerů biologicky rozložitelný odpad. Od roku 2007, kdy město s odděleným ukládáním bioodpadu začalo, ho separuje 2750 domácností. Letos byl sběr rozšířen i do okrajových částí města – do Lánů na Důlku a Opočínku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies