VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cestující v letecké dopravě mají svá práva

Praha - V souvislosti s problémy stovek klientů CK Sunny Days ohledně mnohahodinových čekání na letišti na letadlo dostává Asociace českých cestovních kanceláří a agentur mnoho dotazů od veřejnosti ohledně práv klientů při zpoždění či zrušení letu.

21.8.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Archiv

V případě, že byl let cestovní kanceláří u letecké společnosti řádně zajištěn, avšak zpožděn či zrušen, tak odpovědnost za kompenzace a odškodnění klientům za zpoždění či zrušení letu nese vždy letecká společnost, nikoliv cestovní kancelář, i když se jedná o let v rámci zájezdu.

Vyplývá to z Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004, které upravuje pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě zrušení nebo zpoždění letů viz. níže. V případě, že však let vůbec cestovní kanceláří zajištěn nebyl a došlo k čekání klientů na letišti, tak se jedná o vysoce neprofesionální přístup CK a pokud se situace opakuje, tak je to nezodpovědnost cestovní kanceláře. Klient má pak nárok na reklamaci a příslušné kompenzace od cestovní kanceláře. Pakliže nedojde k dohodě ohledně kompenzací s CK v rámci reklamačního řízení, tak nezbývá klientům nic jiného, než se obrátit na soud.

Jaké jsou tedy vlastně práva klientů na kompenzaci a odškodnění v případě zpoždění a zrušení letu?

Podívejme se tedy na případ, že byl tedy let řádně cestovní kanceláří zajištěn, avšak byl zpožděn. V takovém případě musí letecká společnost klientovy poskytnout následující pomoc při zpoždění:

a) v případě letů o délce nejvýše 1500 kilometrů musí být let oproti plánovanému času odletu zpožděn o dvě hodiny nebo více
b) v případě všech letů v EU delších než 1500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů musí být let oproti plánovanému času odletu zpožděn o tři hodiny nebo více
c) v případě všech ostatních letů musí být zpoždění o čtyři hodiny nebo více

Při těchto zpoždění odletu musí letecká společnost vždy cestujícím zdarma nabídnout stravu a občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době a musí cestujícímu zdarma nabídnout dva telefonní hovory nebo podání dvou zpráv telexem nebo faxem nebo elektronickou poštou.

Dále…

Jestliže zpoždění trvá více než 5 hodin, má cestující navíc právo odstoupit od záměru letět a letecká společnost musí cestujícímu proplatit pořizovací cenu letenky ( povinnost proplatit cestujícímu do sedmi dní) a to za část nebo části neuskutečněné cesty a za část nebo části již uskutečněné cesty, jestliže let nadále neslouží účelu vztahujícímu se k původnímu cestovnímu plánu cestujícího.

V případě, že je zpožděný čas odletu minimálně o den později než původní čas odletu, tak musí letecká společnost zajistit cestujícímu navíc ubytování v hotelu, pokud se pobyt na jednu noc nebo více nocí stane nezbytným nebo se nezbytným stane pobyt delší než zamýšlený cestujícím. Navíc letecká společnost musí cestujícímu zajistit přepravu mezi letištěm a místem ubytování (hotelem nebo jiným zařízením).

Středomoří a Afrika

Nejčastejší případ českého turisty je zpoždění letadla a dlouhé čekání na letišti při nejpopulárnějších leteckých zájezdech do Středomoří a severní Afriky, tedy do 3500 km od České republiky. V případě zrušení letu mají cestující stejné podmínky a práva jako při zpoždění, navíc ale má cestující také právo na přesměrování letu ( let jinou trasou či jinou leteckou společností) za srovnatelných dopravních podmínek a při nejbližší příležitosti na cílové místo určení nebo i v pozdější době podle přání cestujícího.

Navíc cestující obdrží náhradu od letecké společnosti ve výši 250 EUR u všech letů o délce nejvýše 1500 kilometrů, 400 EUR u všech letů ve Společenství delších než 1500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů, a 600 EUR u všech ostatních letů.
Jestliže cestující akceptuje přesměrování letu na cílové místo určení, může mu letecká společnost o 50 % snížit výše uvedené odškodné, pokud přesměrovaný let nepřekračuje plánovaný čas příletu původně rezervovaného letu o dvě hodiny v případě všech letů o délce nejvýše 1500 kilometrů nebo o tři hodiny v případě všech letů ve Společenství delších než 1500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů nebo o čtyři hodiny v případě všech ostatních letů.

Letecké společnosti mají povinnost informovat cestující o těchto jejich právech. Na dodržování tohoto nařízení musí v České republice dohlížet Úřad pro civilní letectví ČR.
21.8.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

S novým rokem se opět mírně upravují pravidla pro přiznání důchodu: rozhoduje nejen dosažení zákonem stanoveného věku, ale rovněž doba pojištění.

Co je dobré stihnout, než odejdete do důchodu

K vraždě došlo na ubytovně v Jevíčku, kde oběť i  vrah bydleli ve stejném pokoji.
AKTUALIZOVÁNO

Vražda na ubytovně otřásla Malou Hanou, muži hrozí až 18 let vězení

Po stopách hrdinů českého odboje: tři králové doháněli okupanty k zuřivosti

Praha /INFOGRAFIKA, FOTOGALERIE/ - S Prahou Neznámou protentokrát vyrazíme na vycházku po stopách statečných příběhů „tří králů" českého odboje.

Krkonoše se těší velké oblibě nejen české veřejnosti

Vrchlabí (Trutnovsko) - Do nejvyšších českých hor Krkonoš loni přijelo nejvíce turistů za poslední léta. Podle dat z automatických sčítačů na přístupech do první zóny Krkonošského národního parku (KRNAP) vstoupilo loni do tohoto nejpřísněji chráněného území 1,41 milionu lidí. Celková roční návštěvnost Krkonoš se odhaduje na pět až šest milionů lidí, což Krkonoše řadí mezi nejnavštěvovanější evropské národní parky.

Migranti pronikli na španělské území. Překonali šestimetrový plot

Na 360 migrantů dnes časně ráno proniklo z Maroka přes vysoký hraniční plot do španělské severoafrické enklávy Ceuta. Jde o druhý masový případ za posledních několik dnů. V pátek se takto dostalo na španělské území kolem 500 lidí.

EET? Prázdné výlohy a strach

Po restauracích, barech a hotelech, které už mají za sebou skoro tři měsíce zkušeností, míří elektronická evidence tržeb (EET) do dalších provozoven. Od začátku letošního března čeká živnostníky podnikající v maloobchodě i velkoobchodě. Někteří jsou už teď dokonale připraveni, jiní podlehli strachu a s podnikáním raději končí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies