VYBERTE SI REGION

Cestující v letecké dopravě mají svá práva

Praha - V souvislosti s problémy stovek klientů CK Sunny Days ohledně mnohahodinových čekání na letišti na letadlo dostává Asociace českých cestovních kanceláří a agentur mnoho dotazů od veřejnosti ohledně práv klientů při zpoždění či zrušení letu.

21.8.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Archiv

V případě, že byl let cestovní kanceláří u letecké společnosti řádně zajištěn, avšak zpožděn či zrušen, tak odpovědnost za kompenzace a odškodnění klientům za zpoždění či zrušení letu nese vždy letecká společnost, nikoliv cestovní kancelář, i když se jedná o let v rámci zájezdu.

Vyplývá to z Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004, které upravuje pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě zrušení nebo zpoždění letů viz. níže. V případě, že však let vůbec cestovní kanceláří zajištěn nebyl a došlo k čekání klientů na letišti, tak se jedná o vysoce neprofesionální přístup CK a pokud se situace opakuje, tak je to nezodpovědnost cestovní kanceláře. Klient má pak nárok na reklamaci a příslušné kompenzace od cestovní kanceláře. Pakliže nedojde k dohodě ohledně kompenzací s CK v rámci reklamačního řízení, tak nezbývá klientům nic jiného, než se obrátit na soud.

Jaké jsou tedy vlastně práva klientů na kompenzaci a odškodnění v případě zpoždění a zrušení letu?

Podívejme se tedy na případ, že byl tedy let řádně cestovní kanceláří zajištěn, avšak byl zpožděn. V takovém případě musí letecká společnost klientovy poskytnout následující pomoc při zpoždění:

a) v případě letů o délce nejvýše 1500 kilometrů musí být let oproti plánovanému času odletu zpožděn o dvě hodiny nebo více
b) v případě všech letů v EU delších než 1500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů musí být let oproti plánovanému času odletu zpožděn o tři hodiny nebo více
c) v případě všech ostatních letů musí být zpoždění o čtyři hodiny nebo více

Při těchto zpoždění odletu musí letecká společnost vždy cestujícím zdarma nabídnout stravu a občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době a musí cestujícímu zdarma nabídnout dva telefonní hovory nebo podání dvou zpráv telexem nebo faxem nebo elektronickou poštou.

Dále…

Jestliže zpoždění trvá více než 5 hodin, má cestující navíc právo odstoupit od záměru letět a letecká společnost musí cestujícímu proplatit pořizovací cenu letenky ( povinnost proplatit cestujícímu do sedmi dní) a to za část nebo části neuskutečněné cesty a za část nebo části již uskutečněné cesty, jestliže let nadále neslouží účelu vztahujícímu se k původnímu cestovnímu plánu cestujícího.

V případě, že je zpožděný čas odletu minimálně o den později než původní čas odletu, tak musí letecká společnost zajistit cestujícímu navíc ubytování v hotelu, pokud se pobyt na jednu noc nebo více nocí stane nezbytným nebo se nezbytným stane pobyt delší než zamýšlený cestujícím. Navíc letecká společnost musí cestujícímu zajistit přepravu mezi letištěm a místem ubytování (hotelem nebo jiným zařízením).

Středomoří a Afrika

Nejčastejší případ českého turisty je zpoždění letadla a dlouhé čekání na letišti při nejpopulárnějších leteckých zájezdech do Středomoří a severní Afriky, tedy do 3500 km od České republiky. V případě zrušení letu mají cestující stejné podmínky a práva jako při zpoždění, navíc ale má cestující také právo na přesměrování letu ( let jinou trasou či jinou leteckou společností) za srovnatelných dopravních podmínek a při nejbližší příležitosti na cílové místo určení nebo i v pozdější době podle přání cestujícího.

Navíc cestující obdrží náhradu od letecké společnosti ve výši 250 EUR u všech letů o délce nejvýše 1500 kilometrů, 400 EUR u všech letů ve Společenství delších než 1500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů, a 600 EUR u všech ostatních letů.
Jestliže cestující akceptuje přesměrování letu na cílové místo určení, může mu letecká společnost o 50 % snížit výše uvedené odškodné, pokud přesměrovaný let nepřekračuje plánovaný čas příletu původně rezervovaného letu o dvě hodiny v případě všech letů o délce nejvýše 1500 kilometrů nebo o tři hodiny v případě všech letů ve Společenství delších než 1500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů nebo o čtyři hodiny v případě všech ostatních letů.

Letecké společnosti mají povinnost informovat cestující o těchto jejich právech. Na dodržování tohoto nařízení musí v České republice dohlížet Úřad pro civilní letectví ČR.
21.8.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Při požáru na večírku v Kalifornii zemřelo nejméně devět lidí

San Francisco - Nejméně devět mrtvých si vyžádal požár v noci na dnešek na taneční party v kalifornském Oaklandu. Úřady podle místní televize KTVU pohřešují dalších 25 lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies