VYBERTE SI REGION

Ochota Čechů přispívat na charitu roste, zajímá je, komu dávají

PRAHA - Ochota Čechů přispívat na charitu se v posledních letech zvyšuje a Češi se i více zajímají o to, komu nebo čemu jejich peníze prospějí. Firemní dárci přicházejí také s novými aktivitami a přibližují se více podnikové filantropii v zahraničí.

13.4.2007
SDÍLEJ:

Koupí hrnečku podpoříte děti z dětských domovů. Tváří kampaně je Česká miss 2006 Renata Langmannová.Foto: DENÍK/Klatka Grzegorz

Zatímco představitelky velkých a známých nadací, které ČTK oslovila, jsou s tímto vývojem spokojeny, ředitelka Fóra dárců Pavlína Kalousová připomíná, že podniky v České republice ještě zaostávají ve výši podílu hrubého zisku určeného na charitu za firmami působícími v jiných vyspělých zemích.

Podle Kalousové mají firmy dosud rezervy a učit se ještě musejí i neziskové organizace, které často nedokážou potencionální dárce oslovit. Přitom dárcovství je z velké části založeno na dobré komunikaci, řekla Kalousová.

Ředitelka Konta Bariéry Nadace Charty 77 Božena Jirků řekla, že příjmy konta výrazně stoupají a každoročně se ozvou desítky nových firem. "Lidé a sponzoři jsou ochotní. Velcí sponzoři jsou ostražitější. Firmy nám přispějí, protože projekt splňuje jejich představu, nebo proto, že hledají renomovanou nadaci," uvedla Jirků.

Zakladatelka Fondu ohrožených dětí Marie Vodičková řekla, že neustále roste počet lidí zasílajících fondu finanční dary. Každoročně se například o milion korun zvyšuje částka, kterou fond získává z cílené sbírky, při níž rozesílá složenky spolu s informací o své činnosti. Loni takto obdržel 45 milionů korun.

Některé nadace však mají jiné zkušenosti. Chantal Poullain-Polívková zakladatelka Nadace Archy Chantal si myslí, že najít sponzory je stále těžší, i když se to nakonec vždy podaří. "Mám pocit, že čím více peněz lidé mají, tím méně jich dají," řekla.

Ředitelka občanského sdružení Život dětem, které řadu let pořádá celonárodní sbírku Srdíčkový den, Anna Strnadová si také myslí, že lidé jsou stále ochotnější přispívat na dobrou věc. Přesto se však mohou výnosy jednotlivých sbírek snižovat, protože roste jejich počet. Podle Strnadové záleží i na tom, jaké předměty organizace při pouličních sbírkách nabízí. Život dětem přichází pokaždé s nějakým novým předmětem ve tvaru srdce. Více na odbyt jdou ty užitečnější a lidé se neřídí tím, že je to vlastně symbolické zboží.

Podle zakladatelky nadace Naše dítě Zuzany Baudyšové financování některých nadací zhoršuje to, že největší firmy si zakládají vlastní nadace. Financují pak své projekty a přestávají sponzorovat organizace, kterým dosud pomáhaly. Podle Kalousové podnikové nadace založila zhruba desítka velkých společností a dalších přibližně 15 má vlastní nadační fondy. To by situaci v neziskovém sektoru podle ní nemělo ovlivnit.

Kalousová uvedla, že firemní filantropie je odlišná u velkých a středních či malých podniků. Velké firmy například do dárcovství zapojují i své zaměstnance, kterým umožní, aby den nebo dva pracovali v neziskových organizacích. Ročně se takto zapojí do života neziskového sektoru přibližně 1000 osob. To má nejen okamžitý efekt, ale tito lidé pak mnohdy organizacím sami nadále pomáhají a tímto způsobem se mění i vztah veřejnosti k neziskovému sektoru.

Velké společnosti zapojují do dárcovství také své zákazníky. Nabízejí klientům, aby tím, že použijí platební karty, přispěli určitým obnosem na nějakou dobrou věc. Některé podniky také posílají neziskovým organizacím určitou část ceny z prodaného zboží.

Dobrou zprávou podle Kalousové je to, že ve druhém pololetí loňského roku a v letošním roce se i české střední a malé firmy začaly více zajímat o dárcovství, i když finanční objem jejich pomoci je relativně malý. Zato více spolupracují s organizacemi ve svém okolí.

Podle Kalousové údaje ministerstva financí vycházející z daňových odpisů, které firmy při sponzorování neziskových organizací uplatňují, se nezdá, že by lidé a firmy dávali na charitu dramaticky více peněz než v minulosti. Loňské údaje ministerstva svědčí o tom, že podniky či jednotlivci darovali na dobročinné účely minimálně jednu miliardu korun, což příliš nepřevyšuje částku z minulých let.

Daňové odpisy však nevypovídají nic o tom, do jaké míry jsou občané ochotni přispívat na veřejné sbírky. Například se velmi rozšířilo odesílání dárcovských SMS a lidé jich za tři roky odeslali 5,5 milionu korun. Velkému zájmu veřejnosti se těší sbírka Pomozte dětem nebo tradiční sbírka, při níž lidé koupí žlutého kvítku přispívají na prevenci rakoviny a na pomoc onkologickým pacientů.

13.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Povstalci v Halabu řekli Američanům, že město neopustí

Damašek - Povstalci v syrském Halabu oznámili Spojeným státům, že obléhanou východní část města neopustí. Reagovali tak na výzvu Moskvy, která je prý připravena jednat s Washingtonem o stažení všech rebelů. Informovala o tom agentura Reuters. Podle syrského vojenského zdroje má Damašek v plánu získat plnou kontrolu nad Halabem během několika týdnů.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies