Nezaměstnanost lidí do 30 let je jednou z nočních můr nejen politiků řečnících na náměstích před volbami, ale také velkých firem. „Nezaměstnanost a nedostatečná motivace této generace má nezměrné ekonomické a sociální dopady pro celý kontinent. Řešení problému nelze ponechat pouze na veřejném sektoru, úloha byznysu je nezastupitelná," říká Torben Emborg, generální ředitel společnosti Nestlé pro Českou 
a Slovenskou republiku.

Právě tato světová jednička v oboru značkových potravin se spojila s dalšími 22 velkými firmami v Česku a dvěma stovkami v Evropě kvůli projektu Aliance pro mladé. Jejich ambice rozhodně nejsou malé, chtějí vytvořit až sto tisíc pracovních příležitostí. Vycházejí přitom z faktu, že absolventi mají na trhu práce potíže hlavně kvůli nedostatku zkušeností z terénu. Podle průzkumu společnosti Datank tři čtvrtiny mladých lidí od 18 do 30 let věku považují provázanost studia a praxe za nedostatečnou. „Dlouhodobě říkám, že není možné připravovat žáky pro úřady práce, kdy studují směry, v nichž se pak těžko profesně realizují.

Často skončí v jiném oboru

Proto jsme vypracovali analýzu potřeb trhu práce a chceme strukturu oborů regulovat," uvedl včera ministr školství Marcel Chládek (ČSSD). Získaná data z průzkumu ukazují, že čtvrtina respondentů nepracuje ve svém, a dokonce ani v příbuzném oboru.

Důležité tak je, aby si posluchači už během studia osahali reálný život ve firmách, získali pracovní návyky, naučili se komunikovat v týmu 
a zvládat zadávané úkoly. Mladí lidé určitě přivítají 
i možnost procvičit si vstupní pracovní pohovory či naučit se psát životopis. Ministerstvo školství projekt podporuje. „Vývoj jde velmi rychle dopředu. Když se budou žáci učit přímo v provozech na nejmodernějších strojích nebo 
v projektových kancelářích, jejich uplatnitelnost jistě vzroste," je přesvědčen ministr Chládek.

Vedoucí odboru vzdělávání, rozvoje a náboru firmy Nestlé, jednoho ze zakladatelů Aliance pro mladé, Zdeňka Matoušková řekla Deníku:
Šikovný absolvent by po stáži neměl zůstat bez uplatnění

MatouškováAbsolventi potřebují práci a firmy schopné zaměstnance. Proč se tyto dva zájmy častokrát míjejí? Odpověď se snaží najít a problém vyřešit 23 nadnárodních firem, které se spojily do Aliance pro mladé. O smyslu této celoevropské iniciativy Deník hovořil se Zdeňkou Matouškovou, vedoucí odboru vzdělávání, rozvoje a náboru firmy Nestlé, jednoho z nejvýznamnějších členů aliance.

Nezaměstnanost mezi mladými lidmi je druhá největší po skupině 50+. Jak chcete tomuto trendu čelit, co jim nabízíte?
Začínáme kariérním poradenstvím, kdy Nestlé se svými partnery z aliance studentům představují, co znamená byznys, finance, prodej, logistika. Učíme je, jak správně sestavit životopis 
a připravit se na vstupní pohovor, což by jim mělo usnadnit první kroky při hledání práce.

Čili tam ještě nejde o konkrétní pracovní nabídky, ale o vstupní orientaci?
Přesně tak, na tomto stupni fungujeme jako poradenský servis. Spolu s našimi partnery spolupracujeme 
i s agenturami práce, je to skutečně sdílená nezištná pomoc.

Vyšším stupněm je pak nabídka stáží. Neznamená to ale, že zájemce využíváte pro nějaké podřadné úkony, kopírování papírů či nošení svačin?
To v žádném případě, mají velmi konkrétní práci, každý stážista má svého mentora, ať už je to nadřízený, nebo seniorní zaměstnanec. Dostávají reálné úkoly, například při koordinaci kariérního poradenství. Máme třeba kolegyni, která vydává týdeník, nebo kolegu, jenž se podílel na zavedení nového produktu. To jsou zkušenosti k nezaplacení. Stážisté u nás působí minimálně jeden měsíc, ale většinou půl roku až rok, kdy pracují na poloviční úvazek.

Praxe při studiu je určitě velmi hodnotná, ale pro absolventy je pak ještě cennější konkrétní pracovní nabídka. Jakou má úspěšný stážista u vás šanci uspět, když se přijde ucházet 
o stálé zaměstnání?
Pokud jeho stáž byla dobře hodnocena a my máme možnost ho zaměstnat, tak se mu snažíme vyhovět. Můžeme se pochlubit osmdesátiprocentní úspěšností při uplatnění stážistů v naší firmě.

Co když zrovna v Nestlé nebo jiné firmě zapojené do Aliance pro mladé volná pozice není?
Právě proto aliance vznikla. Nyní můžeme snadněji sdílet zkušené lidi. Pokud nebude volné místo u nás, možná ho zrovna má Vodafone a obráceně. Nemělo by se stát, aby šikovný absolvent, který už má praxi, zůstal bez uplatnění.

Čekáte jen na to, že se vám mladý člověk přihlásí, nebo oslovujete studenty sami?
Platí obojí. Nyní vznikl nový portál www.aliancepromlade.cz, na němž budou všechny partnerské společnosti nabízet stážistické pozice, takže to je určitě pro studenty pomoc. Jinak každá firma má navázanou konkrétní spolupráci se školou, která jim vyhovuje, vysokou či střední. Tam je to tedy na individuální bázi. Kromě toho se chceme více zaměřit na techniky, vytvořili jsme platformu, v níž se zatím spojilo asi pět firem. Budeme tlačit na různé úrovně školského systému, aby posílily zájem o technické obory.