VYBERTE SI REGION

Chládek: Nechci plošné testy. Jako ve Finsku

Praha /INFOGRAFIKA/ - Stínový ministr školství ČSSD se inspiruje zkušenostmi země, která dosahuje ve vzdělávání vynikajících výsledků. Učitel je tam králem

24.4.2013 13
SDÍLEJ:

Stínový ministr školství Marcel Chládek.Foto: DENÍK/Elsnic Miroslav

Žák nosí domů stále horší známky, látce nerozumí, marně žádá učitelku o dodatečné vysvětlení. Rodiče si stěžují na třídní schůzce. Mluví jen obecně, bojí se pomsty. Výsledek? Matikářka druhý den třídě vynadá, že si vymýšlí a že ona není ve škole od toho, aby doučovala hloupé děti. To je popis reálné situace v tercii jednoho pražského víceletého gymnázia. Existuje ale země, kde by se to stát nemohlo. Děti tu mají zákonné právo na pochopení látky, za něž ručí jejich kantor. Jde 
o Finsko, kde v posledních 30 letech dokázali ve školství neuvěřitelné věci.

„Nenajdete dvě stejné bytosti, každý má individuální možnosti a potřeby. Učitel je tu od toho, aby je poznal a šel jim naproti. Proto má každý žák svůj individuální výukový plán, ve třídě se používá pro jeden předmět několik druhů učebnic, zadávají se domácí úkoly na míru a neexistují plošné testy," říká profesor Mika Risku z Institutu řízení ve vzdělávací sféře, bývalý ředitel střední školy.

Rovný přístup ke vzdělání

Zástupci finského vzdělávacího systému se včera zúčastnili semináře se svými českými protějšky, který inicioval senátor ČSSD Marcel Chládek. Podle něj nelze od Finů přebrat mechanicky všechno, koneckonců i oni potřebovali několik desetiletí, aby se dostali tam, kde jsou dnes, totiž na absolutní špičce 
v mezinárodních srovnáních znalostí PISA či TIMSS. „Jsou však oblasti, kde se můžeme inspirovat okamžitě. Jde 
o rovný přístup ke vzdělání, 
z něhož nesmí být žádné dítě předčasně vyřazeno, o efektivní vynakládání financí, klíčové postavení učitele, zapojení rodičů do debaty o výuce 
a o pochopení, že plošné testování je cestou do pekel," shrnul stínový ministr školství. 
S finskými hosty se shodl, že vzdělání je pro společnost zásadní věcí, a proto jeho systém nelze měnit po každých volbách. I proto v Senátu začnou už za měsíc národní kulaté stoly, kde by se o prioritách českého školství mělo mluvit a dojít ke shodě.

Podle Kristiny Volmariové z Finské národní rady pro vzdělávání se díky reformám podařilo vyrovnat úroveň základních škol: „Rodiče dávají automaticky své potomky do nejbližšího vzdělávacího zařízení, všechna jsou totiž stejně kvalitní, nesoutěží mezi sebou a žáky nenakupují bombastickou a často nepravdivou reklamou."

Ve třídách je maximálně 24 dětí, denně se učí nanejvýš šest hodin. Kantorovi pomáhá asistent, ve škole je poradce pro slaďování výuky. „Žádné dítě nezaostává, když je nemocné nebo látce nerozumí, učitel si vždy na ně najde čas a vše s ním dožene. Perfektně funguje 
i spolupráce s rodiči, pomáhá v tom internetový systém VILMA, na němž si denně učitel vyměňuje poznatky z výuky s rodiči, navzájem se doplňují, obohacují, podněcují," vysvětluje profesor Risku. Centrální řízení je ve Finsku minimální, neexistuje tu například inspekce. „Každá škola má svůj učební plán, stát jen říká, jaké jsou vzdělávací cíle a jakých konečných výsledků má být dosaženo. Metodika je plně v rukou pedagogů. I díky tomu berou školu jako vlastní dílo, " říká Kristina Volmariová. Profesor Risku dodává, že jde o školy šité na míru: „U nás se všechny děti touží stát učiteli. Chtějí totiž přetvářet svět a školu vnímají jako místo pro plnění svých snů."

Hodný následování je Riskův poznatek, že pokud se někde ve znalostech propadli, nejdou tam pracovníci institutu, aby jim vynadali. „Naopak ředitel zaklepe na moje dveře a zlobí se, co v centru děláme, že jim dáváme špatné podklady nebo je včas neinformujeme o nejnovějších poznatcích z výzkumů vzdělávání."

Jak to dělají ve Finsku

Autor: Kateřina Perknerová

24.4.2013 VSTUP DO DISKUSE 13
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies