VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pražští chodci a cyklisté končí častěji pod koly aut než ostatní Evropané

PRAHA - Pro cyklisty a chodce jsou ulice v metropoli podle policejních statistik stále nebezpečnější. Ačkoli v celé Evropě počet smrtelně a těžce zraněných chodců a cyklistů klesá, v metropoli je trend opačný.

22.9.2007
SDÍLEJ:

Utukové, symbolické oběti dopravních nehod, upozorňovali chodce a řidiče na chyby, kterých se dopouštějí a které často vedou k vážným dopravním nehodám.Foto: DENÍK/Milan Jaroš

Magistrát má dojem, že dělá pro bezpečnost chodců dost, občanské aktivity tvrdí opak.

Za první půlrok letošního roku bylo těžce zraněno nebo zemřelo při srážce s auty v Praze 102 lidí, loni to bylo ve stejném období „jen“ 94 osob. Počet usmrcených a zraněných dětí se meziročně zvýšil dokonce o 133 procent. Statistiky nejsou lichotivé ani u cyklistů. Zatímco za celý loňský rok se zapletli do 65 nehod, za prvních šest měsíců letošku to bylo už v 39 případech.

Obviňují magistrát

„Letošní rok je charakteristický nebývalým nárůstem úmrtí a vážných zranění cyklistů a chodců oproti minulým létům,“ sdělil Otakar Strunecký ze sdružení Auto*Mat, které se zasazuje o postupné zklidňování automobilového provozu v metropoli. Toto volné sdružení umělců, zástupců neziskových organizací, dopravních odborníků a rodičů společně s dalšími občanskými sdruženími vidí za nelichotivou bilancí jednoho hlavního viníka – pražský magistrát. „Nedělá pro ochranu chodců a cyklistů dost. S nezbytnými kroky otálí až do situace, kdy na konkrétních místech dojde k tragické nehodě,“ pokračoval Strunecký.

Město se brání

Vedení města s takovými postoji nesouhlasí. „Co se chodců týče, tak každoročně otevíráme minimálně deset nových světelných přechodů a signalizovaných křižovatek a při rekonstrukci komunikací rozšiřujeme chodníky, jako třeba v Karlíně,“ sdělil radní pro dopravu Radovan Šteiner, podle kterého město také postupně upravuje přechody, aby byly bezpečnější. „Nezpochybňujeme, že na několika konkrétních místech dochází k dílčím zlepšením. Domníváme se však, že tento technický přístup je v rozporu se skutečnými chodeckými potřebami,“ oponuje Martin Skalský ze sdružení Arnika.

Podle dalšího radního Petra Štěpánka magistrát zadal Technické správě komunikací, že do poloviny října musí předložit projekty úprav komunikací, při kterých se už bude více počítat s cyklisty. „Podle usnesení rady města přitom byla tato povinnost ustanovena již před čtyřmi lety, a byla celou dobu systematicky porušována,“ podotkl Skalský z Arniky.

Metropole drží smutné prvenství

Praha -V průměru 88 dopravních nehod denně se v Praze stalo mezi 1. lednem a 31. srpnem letošního roku. Celkem bylo v tomto období zaznamenáno 21 422 dopravních nehod, které si v 21 případech vybraly daň nejvyšší – lidský život. Jakkoliv jsou to čísla alarmující, oproti loňsku poklesl počet nehod 9,3 procenta.

V absolutních číslech to znamená, že policisté letos šetřili o téměř 2200 nehod méně. Mrtvých letos ubylo 17, což představuje pokles o 44,7 procenta. S více než jedenadvaceti tisíci nehodami vede Praha jednoznačně tabulku nehodovosti před Jihomoravským krajem (18 514) a Severomoravským krajem (17 887). Zato v počtu usmrcených (21 mrtvých) je Praha na samém chvostu statistických údajů.

Tragické statistice kraluje Jihomoravský kraj (159 mrtvých) a Středočeský kraj (135 mrtvých). Nehody byly, jsou a budou, ale asi všichni se shodneme, že nemůže-li být lépe, pak ať je alespoň tak jako v Praze během letošního února. To totiž v ulicích hlavního města Prahy nezahynul ani jediný člověk. (ova)

Petice podpoří pěší i cyklisty

Praha -Podpora pražské cyklistiky má petici. Ke svým Pěti bodům pro Prahu ji vypsala iniciativa Auto*Mat. Výzvu, kterou za více než týden podepsalo 1200 tisíc lidí, předají její organizátoři po Týdnu mobility představitelům magistrátu. Děnně pod ní přibývá kolem stovky podpisů. Pod petici se mohou lidé podepsat přes webovou stránku http://www.auto-mat.cz/vyzv a/ nebo osobně na některé z akcí Auto*Matu.

Podle organizátorů by magistrát měl vypracovat dlouhodobou koncepci pro podporu pěších a cyklistů, změnit režim některých křižovatek a jednosměrných ulic a budovat infrastrukturu pro cyklisty při rekonstrukcích. S Pěti body pro Prahu souhlasí i koordinátor rozvoje cyklostezek v Praze a poradce primátora Pavel Polák. Podle něj však petice nebyla zapotřebí. „Jde o pět bodů, které se řeší v rámci komise pro cyklistickou dopravu. Pracujeme na nich již několik let společně s jedním z jejích organizátorů,“ uvedl Polák. Zároveň však připustil, že ne všechny z těchto požadavků jsou dnes splněny, protože jde o dlouhodobé cíle. (hav)

22.9.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kandidát na ministra financí Ivan Pilný poskytl 18. května v Praze rozhovor Deníku.
AKTUALIZOVÁNO
2 17

Prezident zítra odvolá ministra financí Babiše, jmenuje Pilného

První dáma se setkala s Jiřím Kajínkem.
AKTUALIZOVÁNO
5 14

Je to tady! Jiří Kajínek opustí vězení, před pár minutami dorazila soudkyně

Bouře na magistrátu. Vznikne Blanka II?

Vedení města se nemůže dohodnout na podobě dokončení severovýchodní části městského okruhu. Ve hře jsou dvě varianty.

Nedůstojná pohřební praxe dál pokvete. Hromadný svoz nebožtíků neskončí

/INFOGRAFIKA/- Část pohřebních služeb vydělává až miliony korun ročně na neetické dopravě zemřelých do krematorií.

Vaření bez hranic aneb Varné desky bez vymezených varných zón

Také vás nudí hledat hrnce, které svým dnem přesně padnou na velikost plotýnky? Nebo už jste od tohoto hledání osvobozeni, vaříte podle libosti v čemkoliv, a přesto neplýtváte energií?

Prach a mrtvá těla: svědci popisují útok v Manchesteru

Svědci popsali scény chaosu a hororu po smrtelném výbuchu na konci koncertu americké popové hvězdy Ariany Grandeové v Manchesterské aréně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies