VYBERTE SI REGION

Pražští chodci a cyklisté končí častěji pod koly aut než ostatní Evropané

PRAHA - Pro cyklisty a chodce jsou ulice v metropoli podle policejních statistik stále nebezpečnější. Ačkoli v celé Evropě počet smrtelně a těžce zraněných chodců a cyklistů klesá, v metropoli je trend opačný.

22.9.2007
SDÍLEJ:

Utukové, symbolické oběti dopravních nehod, upozorňovali chodce a řidiče na chyby, kterých se dopouštějí a které často vedou k vážným dopravním nehodám.Foto: DENÍK/Milan Jaroš

Magistrát má dojem, že dělá pro bezpečnost chodců dost, občanské aktivity tvrdí opak.

Za první půlrok letošního roku bylo těžce zraněno nebo zemřelo při srážce s auty v Praze 102 lidí, loni to bylo ve stejném období „jen“ 94 osob. Počet usmrcených a zraněných dětí se meziročně zvýšil dokonce o 133 procent. Statistiky nejsou lichotivé ani u cyklistů. Zatímco za celý loňský rok se zapletli do 65 nehod, za prvních šest měsíců letošku to bylo už v 39 případech.

Obviňují magistrát

„Letošní rok je charakteristický nebývalým nárůstem úmrtí a vážných zranění cyklistů a chodců oproti minulým létům,“ sdělil Otakar Strunecký ze sdružení Auto*Mat, které se zasazuje o postupné zklidňování automobilového provozu v metropoli. Toto volné sdružení umělců, zástupců neziskových organizací, dopravních odborníků a rodičů společně s dalšími občanskými sdruženími vidí za nelichotivou bilancí jednoho hlavního viníka – pražský magistrát. „Nedělá pro ochranu chodců a cyklistů dost. S nezbytnými kroky otálí až do situace, kdy na konkrétních místech dojde k tragické nehodě,“ pokračoval Strunecký.

Město se brání

Vedení města s takovými postoji nesouhlasí. „Co se chodců týče, tak každoročně otevíráme minimálně deset nových světelných přechodů a signalizovaných křižovatek a při rekonstrukci komunikací rozšiřujeme chodníky, jako třeba v Karlíně,“ sdělil radní pro dopravu Radovan Šteiner, podle kterého město také postupně upravuje přechody, aby byly bezpečnější. „Nezpochybňujeme, že na několika konkrétních místech dochází k dílčím zlepšením. Domníváme se však, že tento technický přístup je v rozporu se skutečnými chodeckými potřebami,“ oponuje Martin Skalský ze sdružení Arnika.

Podle dalšího radního Petra Štěpánka magistrát zadal Technické správě komunikací, že do poloviny října musí předložit projekty úprav komunikací, při kterých se už bude více počítat s cyklisty. „Podle usnesení rady města přitom byla tato povinnost ustanovena již před čtyřmi lety, a byla celou dobu systematicky porušována,“ podotkl Skalský z Arniky.

Metropole drží smutné prvenství

Praha -V průměru 88 dopravních nehod denně se v Praze stalo mezi 1. lednem a 31. srpnem letošního roku. Celkem bylo v tomto období zaznamenáno 21 422 dopravních nehod, které si v 21 případech vybraly daň nejvyšší – lidský život. Jakkoliv jsou to čísla alarmující, oproti loňsku poklesl počet nehod 9,3 procenta.

V absolutních číslech to znamená, že policisté letos šetřili o téměř 2200 nehod méně. Mrtvých letos ubylo 17, což představuje pokles o 44,7 procenta. S více než jedenadvaceti tisíci nehodami vede Praha jednoznačně tabulku nehodovosti před Jihomoravským krajem (18 514) a Severomoravským krajem (17 887). Zato v počtu usmrcených (21 mrtvých) je Praha na samém chvostu statistických údajů.

Tragické statistice kraluje Jihomoravský kraj (159 mrtvých) a Středočeský kraj (135 mrtvých). Nehody byly, jsou a budou, ale asi všichni se shodneme, že nemůže-li být lépe, pak ať je alespoň tak jako v Praze během letošního února. To totiž v ulicích hlavního města Prahy nezahynul ani jediný člověk. (ova)

Petice podpoří pěší i cyklisty

Praha -Podpora pražské cyklistiky má petici. Ke svým Pěti bodům pro Prahu ji vypsala iniciativa Auto*Mat. Výzvu, kterou za více než týden podepsalo 1200 tisíc lidí, předají její organizátoři po Týdnu mobility představitelům magistrátu. Děnně pod ní přibývá kolem stovky podpisů. Pod petici se mohou lidé podepsat přes webovou stránku http://www.auto-mat.cz/vyzv a/ nebo osobně na některé z akcí Auto*Matu.

Podle organizátorů by magistrát měl vypracovat dlouhodobou koncepci pro podporu pěších a cyklistů, změnit režim některých křižovatek a jednosměrných ulic a budovat infrastrukturu pro cyklisty při rekonstrukcích. S Pěti body pro Prahu souhlasí i koordinátor rozvoje cyklostezek v Praze a poradce primátora Pavel Polák. Podle něj však petice nebyla zapotřebí. „Jde o pět bodů, které se řeší v rámci komise pro cyklistickou dopravu. Pracujeme na nich již několik let společně s jedním z jejích organizátorů,“ uvedl Polák. Zároveň však připustil, že ne všechny z těchto požadavků jsou dnes splněny, protože jde o dlouhodobé cíle. (hav)

22.9.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Čeští vědci přišli na to, proč někteří lidé marodí častěji

Brno – Proč jsou někteří lidé náchylnější k infekcím a alergiím? Na tuto otázku možná našli odpověď vědci z Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice u svaté Anny v Brně. 

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

AKTUALIZOVÁNO

Polský nejvyšší soud odmítl vydání Polanského do USA

Varšava - Polský nejvyšší soud dnes odmítl žádost o vydání světově uznávaného režiséra Romana Polanského do USA, kde mu hrozí trest kvůli sexu s nezletilou dívkou. Soudci zamítli stížnost podanou generálním prokurátorem a potvrdili verdikt soudu nižší instance. Dnešní rozhodnutí je konečné a není proti němu odvolání, informovala agentura PAP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies