VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chtěli místo pro invalidy u domu, mají smůlu

Brno /FOTOGALERIE/ - Vlastimil Čiháček bydlí v brněnské Mlýnské ulici. S manželkou se starají o pětiletou těžce tělesně postiženou dceru. Letos v březnu si zažádali o parkovací místo pro invalidy naproti jejich domu. Podle informací Brněnského deníku Rovnost místo dostali, jenže o třicet metrů dál, u hospody. Na manžely požadovaných místech parkují auta soukromé firmy, která si plochu zaplatila.

28.4.2010 26
SDÍLEJ:
Fotogalerie
4 fotografie

Manželé Čiháčkovi žádali o vyhrazené parkovací místo pro invalidy naproti svému domu. Nakonec je získali o třicet metrů dál, před hospodou. Podle úředníků to jinak nešlo. Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Rodina to považuje za nefér jednání. „Musíme jezdit s dcerou často do nemocnice a každý metr s vozíkem navíc je pro nás komplikací. Pracovnice Brněnských komunikací nám řekla, že to jinak nejde, protože při přidělování míst musí pokračovat v řadě. Navíc si prý místa už zaplatila nějaká soukromá firma, proto nás odsunuli dál,“ postěžoval si Čiháček.

Špatné zkušenosti

Kromě vzdálenosti od domu vadí Čiháčkovi i to, že jejich vyhrazené parkoviště je přímo před hospodou. „S tím místem máme špatné zkušenosti. Když jsme tam několikrát nechali auto, zmizely z něj součástky,“ podotkl.

Rodina si chtěla na postup úředníků stěžovat. „Na Brněnských komunikacích nám řekli, že o místech rozhoduje magistrát. Tam o žádné firmě nevěděli a pracovnice nám slíbila, že to prošetří,“ uvedl Čiháček.

Jenže namísto slíbeného šetření podle rodiny hned druhý den po stížnosti přijeli pracovníci Brněnských komunikací a namalovali na silnici vyhrazená místa pro soukromou firmu.

Podle mluvčího brněnského magistrátu Pavla Žáry postupovaly Brněnské komunikace správně. „Uvedená firma má dvě zaplacená stání na zmíněném místě už od roku 2008. Pravděpodobně si pouze nechala obnovit vodorovné dopravní značení, které už nebylo vidět. Takže to vypadalo, že to tam pracovníci Brněnských komunikací malují nově,“ vysvětlil Žára.

Vyhrazené parkovací místo pro invalidy přesunulo město dál kvůli tomu, že už tam jedno místo pro postižené existuje. „Pokud už místo pro zdravotně postižené někde vyznačené je, snažíme se další umístit pokud možno vedle,“ uvedl mluvčí magistrátu.

Ke značce se pak podle něho přidá jen potřebný počet podtabulek. „Zdravotně postižení mívají parkovací místa rozšířená a musíme je umisťovat tak, aby nakonec nezůstalo uprostřed parkoviště třeba půl parkovacího, tudíž nepoužitelného stání,“ dodal mluvčí Žára.

Stížnosti ho mrzí

Všechno v pořádku bylo při přidělování míst i podle Jiřího Řeháka z Brněnských komunikací. „V Mlýnské ulici jsme zpracovávali několik požadavků na vyhrazená stání. V březnu roku 2008 si o místa požádala soukromá firma. Smlouva byla v době žádosti pana Čiháčka stále platná, proto jsme pro další stání zvolili nejvhodnější možnou, ještě volnou lokalitu,“ uvedl Řehák.

Stížnosti na velkou vzdálenost od domu Čiháčkových ho mrzí, protože podle něj komunikace udělaly co mohly. „Nejprve jsme samozřejmě prověřovali dostupnost lokality pro žadatele. To znamená, že jsme zjistili vzdálenost, také to, zda na cestě nejsou nějaké fyzické překážky, přílišný sklon a podobně.

Dále jsme se řídili podle požadavků na sdružování vyhrazených parkovacích míst pro invalidy. Takže jsme se postarali o minimalizaci sloupků dopravního značení, zajištění co největší přehlednosti, účelnosti, stejně jako průchodnosti dopravního prostoru,“ dodal Řehák.

Vyhrazená stání používají zdraví

Parkovací místa opatřená modrobílou značkou s velkým P a symbolickým znázorněním vozíčkáře jsou hlavně v centru Brna málokdy prázdná. Neznamená to, že na nich vždy parkuje člověk s těžkým pohybovým postižením. Někteří řidiči v nich nevidí víc než bonus k běžné parkovací ploše.

Přestože na vyhrazených místech mohou stát pouze auta opatřená znakem vozíčkáře, zdraví řidiči je bez ostychu blokují. „Řešíme takové případy několikrát týdně. Nejčastěji nám kvůli obsazenému stání telefonují lidé s postižením, někdy si toho všimnou naše hlídky. Řidiči se pak často se strážníky hádají, že na místě zaparkovali jen na krátkou chvíli,“ uvedla mluvčí brněnských strážníků Denisa Kapitančiková.

Městská policie může nařídit odtah auta a předat záležitost přestupkové komisi. „Řidičům hrozí několikatisícová pokuta a ztráta bodů,“ upozornil vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko. Počet vyhrazených parkovacích míst v Brně odhadl na osm set. „Přibližně sto padesát z nich povoluje magistrát. Je to dost. Například vyhrazená místa kolem nákupních center jsou většinou neobsazená. Například u Špalíčku se ale lidí na vozíku pohybuje hodně a místa tam nestačí,“ podotkl Bielko.

Některá vyhrazená stání bývají navíc nevhodně řešená. „Jsou často stejně široká jako kterékoliv běžné parkovací místo. Třeba u hlavního vlakového nádraží je jediné parkovací místo ještě ke všemu vyznačené podélně. Takže když otevřu dveře, abych ze sedadla přelezl do vozíku, zdržuji provoz na silnici,“ podotkl vozíčkář Jaroslav Náhlík.
Vedoucí programu Poradenství a informace Ligy vozíčkářů Lucie Marková říká:

Horší než vzdálenost jsou bariéry

Brno /ROZHOVOR/ - Lucie Marková pomáhá v poradně brněnské Ligy vozíčkářů hledat lidem řešení problémů, které život s tělesným postižením přináší. Včetně těch s parkováním.


Je parkovací místo vzdálené třicet metrů od domu pro lidi na vozíku skutečně nepřiměřeně daleko?
Upřímně řečeno to zas tolik není. Setkala jsem se už s mnohem delšími vzdálenostmi. Podstatné je spíš to, zda člověku stojí v cestě nějaká bariéra, kterou při daném typu postižení těžko překonává. Pak můžeme mluvit o nevhodně zvoleném místě.

Má člověk s tělesným postižením na parkovací místo nárok ze zákona?
Majitel auta se znakem vozíčkáře může požádat o vyhrazené parkování v místě bydliště. Podle poslední vyhlášky má nárok na stání v co nejmenší vzdálenosti od vchodu či výtahu. Zákon však neříká, že je získat musí. Vždy jde o dohodu mezi žadatelem a magistrátem nebo městskou částí. Někdy se stává, že na vhodném místě už parkují například nějaká auta firmy. Pokud má uzavřenou smlouvu, nemůže ji město jen tak vypovědět.

A jak je to s parkováním na běžných parkovištích?
Na všech vyznačených odstavných a parkovacích plochách i v hromadných garážích musí být vyhrazená stání pro auta přepravující těžce pohybově postižené lidi. Počet těchto míst záleží na velikosti parkoviště. Například plocha se dvěma až dvaceti místy musí nabídnout alespoň jedno z nich vozíčkářům.

Jak zvládá úkol zajistit parkovací místa pro lidi s pohybovým handicapem Brno?
V Lize vozíčkářů jsme prozatím zmapovali především střed města. Právě ideální to není, přesto příslušný počet vyhrazených parkovacích míst v centru je. Rozhodně to však neznamená, že lidé na vozíku v Brně auto zaparkují pokaždé zdarma. Na placených parkovištích mohou poplatek za stání účtovat také jim.

MARKÉTA FORRÓ
MARIJA NOBILISOVÁ
LUCIE HRABCOVÁ

28.4.2010 VSTUP DO DISKUSE 26
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

EET ilustrační foto
5

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Ilustrační foto.
6

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice. 

DOTYK.CZ

Evropa, daňový ráj to na pohled

Španělsko a další země EU by podle MMF hospodařily s přebytkem. Kdyby část jejich daní nemizela za hranicemi.

Deště a tající sníh zvedají na desítce mít v Česku hladiny toků

Povodňový stupeň pohotovosti dnes brzo ráno hlásily tři měřicí stanice, Dalečín a Veverská Bítýška na Svratce a Pertoltice na Liberecku na Panenském potoce. V některých případech za to může nahromaděný led. Vyplývá to z informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Školy zakazují žákům mobily, hrozí i dvojka z chování

O tom, zda vůbec mobilní telefony patří dětem do ruky a od kolika let, se zabýval průzkum Deníku v minulém roce. Z něj vyšlo najevo, že rodiče většinou pořizují dítěti mobilní telefon v momentě, kdy začne chodit do školy bez jejich doprovodu. Naskýtá se však otázka, zda mobil patří do školy a jakým způsobem omezit jeho používání při vyučovacích hodinách.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies