VYBRAT REGION
Zavřít mapu

ČR nezavede euro dřív než za osm až deset let, tvrdí Nečas

Praha - Česko podle premiéra Petra Nečase (ODS) zřejmě nezavede euro dříve než za osm až deset let. Premiér to dnes uvedl ve sněmovně při schvalování nového záchranného fondu eurozóny.

9.5.2012 11
SDÍLEJ:

Premiér Petr Nečas.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Vyvracel tak obavy, že souhlas s dohodou o vytvoření tohoto Evropského stabilizačního mechanismu (ESM) bude pro ČR znamenat přijetí nějakých finančních závazků.

Debatu o těchto závazcích „budou vést naši následníci za osm, deset let, pokud možná, ve chvíli, kdy se bude přistupovat k eurozóně," uvedl Nečas. Čeští vládní politici se zatím určení konkrétnějšího časového horizontu pro nahrazení koruny eurem vyhýbali.

Premiér svým vyjádřením reagoval na vystoupení zástupců dříve vládních Věcí veřejných, kteří přijetí smlouvy v navržené změní odmítli. Argumentovali náklady v řádech stovek miliard korun, které by prý souhlas mohl Česku do budoucna přinést. Schvalování dohody o ESM poslanci odložili až na 14:30 po polední přestávce.

„Pro ČR by dnešní souhlas mohl znamenat budoucí vyplacení až 40 miliard korun do ESM a poskytnutí záruky za dalších 310 miliard korun," uvedl poslanec VV Michal Babák s tím, že limit těchto závazků by mohl být zvyšován. Dodal, že hlavní slovo budou mít ministři financí nejsilnějších zemí eurozóny.

Nečas na to řekl, že sněmovna dnes nerozhoduje o přistoupení ČR k ESM, pouze má eurozóně umožnit vznik tohoto fondu a neznamená nakročení k přistoupení ČR k eurozóně. Odmítnutí by podle něj znamenalo významnou finanční destabilizaci celé EU. „Neschválení této změny lisabonské smlouvy neznamená, že zachráníme Českou republiku před nějakými finančními nároky. Ani omylem. Znamená to, že pouze hodíme ne klacek, ale celý snop klacků pod nohy našim partnerům v eurozóně," prohlásil Nečas.

Premiér dodal, že debatovat by se mělo o voze, ne o koze. „Diskutujme všichni o voze, tak koza nás čeká za osm až deset let," dodal.

Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) uvedl, že ČR se sice zavázala v přístupové dohodě k zavedení eura bez zbytečných odkladů, donucena být ale nikým ke vstupu do eurozóny nemůže. „To rozhodnutí, že tam vstoupíme, a stanovit ten termín, neuděláme my – tato sněmovna to neudělá. Udělá to budoucí politická reprezentace nějaká, když to bude chtít," dodal.

Eurem se platí v 17 zemích. Jako poslední ho zavedlo Estonsko. Česko se k přijetí evropské měny zavázalo při vstupu do Evropské unie, termín přijetí ale nemá stanoven.

Autor: ČTK

9.5.2012 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pomněnkový den. Ilustrační foto.
5

Policie pátrá po dvou stovkách ztracených dětí

Generální tajemník NATO Jens  Stoltenberg a Donald Trump
7

Trump přijel do Bruselu. Ten čekají protesty

Plochodrážní „obojživelník“ Franc úspěšně střídá starty na krátké a dlouhé dráze

/ROZHOVOR/ Závody na ploché dráze mají i jiné podoby, než jsou souboje na zhruba čtyřsetmetrových oválech na pražské Markétě nebo v Pardubicích. Hlavně v západní Evropě, ale i u nás v Mariánských Lázních, existují delší dráhy. Nejznámějším českým účastníkem MS na dlouhé dráze, které startuje dnes v německém Herxheimu, je jezdec z Markéty Josef Franc.

Otec doufá, že ústavní soudci zachrání jeho syna před sektou

Sedmiletý chlapec zatím nic netuší, ale o jeho dalším osudu dnes rozhodne Ústavní soud.

Zatajit dech a vydržet. Nová metoda lépe cílí na nádory

/FOTOGALERIE/- Nikdo neumí léčit rakovinu šetrněji než my, hlásí odborníci z pražského Protonového centra. Našli unikátní metodu, díky které dokážou sežehnout jen skutečně nemocnou tkáň. Jenomže další lékaři se k protonům staví rezervovaně. Podle šéfa odborné společnosti, která radioterapii zastřešuje, není tato léčba stále dostatečně ověřená. Její cena je navíc příliš vysoká.

AUTOMIX.CZ

Až budete prodávat auto: 10 rad, jak snadno a rychle zvýšit jeho cenu

Chystáte se prodat svoje auto? Potom se jistě snažíte dostat za svůj vůz co možná nejvyšší finanční sumu. Samozřejmě, že o ceně auta rozhoduje zejména model, jeho rok výroby, počet najetých kilometrů a především technický stav, ovšem jsou tu i detaily, které mohou cenu vozu zvýšit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies