Pokud po víkendových volbách bude vládnout ČSSD, hodlá účtenkovou loterii spustit 
i u nás, a to jako součást povinného zavádění registračních pokladen s fiskální pamětí do všech obchodů a provozoven.

Informaci, kterou jako první přinesl regionální Deník, definitivně potvrdil stínový ministr financí za ČSSD Jan Mládek.
„Je tu řada subjektů, které by se měly přihlásit k platbě DPH, ale nečiní tak," vysvětlil Jan Mládek jednu z hlavních motivací pro povinné registrační kasy a s tím související loterii.

Podpořit ČSSD ve snaze o zavedení registračních pokladen přijel slovenský ministr financí Peter Kažimír (SMER). Slovensko spustilo účtenkovou loterii v září. Lidé tam mohou každý měsíc vyhrát auta nebo až deset tisíc eur v hotovosti (250 tisíc korun). Stačí si brát v obchodech účtenky a unikátní kód, který na nich je, zaregistrovat do státní účtenkové loterie. Registrace je buď zdarma pomocí internetu, nebo pomocí SMS (v přepočtu za tři koruny), případně na pobočce Národní loterijní společnosti (cca za šest korun).
Slovenská vláda je zatím spokojená: v prvních dvou kolech se zúčastnilo 350 tisíc lidí, kteří přihlásili do loterie 12 milionů účtenek. „Pro nás jsou lidé, kteří se zaregistrují, dalšími daňovými inspektory. Máme tak dalších 350 tisíc daňových kontrolorů," uvedl v nadsázce slovenský ministr Peter Kažimír. Podle něj za měsíc dorazilo už 2000 podnětů a stížností na nepravosti účtenek. 
Z toho 800 upozornění už berní úředníci prověřili a v polovině případů skutečně vyměřili obchodníkům pokuty. Pro srovnání: když Slovensko zavedlo telefonní linku, kam mohli lidé hlásit podezřelé účtenky, přišlo za celý rok necelých 300 podnětů.

Firmy: Nejdřív chceme vidět čísla

Všechny detaily, které by provázely zavádění účtenkové loterie u nás, zatím nejsou podle Jana Mládka hotovy. Za výhody registračních pokladen ale Mládek považuje i snazší reklamaci zboží kvůli počítačovému paragonu. V globálu však zavedení pokladen podle Mládka není samospasitelné: ke zlepšení výběru daní je třeba především vyřešit únik firem do daňových rájů či omezit přístup firem s tajnými akciemi 
k veřejným zakázkám.

Velmi opatrný, až skeptický přístup k povinným registračním pokladnám mají podnikatelské svazy. „Nechceme, aby to bylo uchopeno jako populistické gesto," uvedl pro regionální Deník předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Karel Havlíček. Podle něj totiž chybí to základní: přesný odhad, kolik daní navíc by zavedení pokladen přineslo do státní kasy.

„Ať někdo, kdo to zavede, řekne, jaké budou výnosy. Pokud se však za dva či tři roky jeho odhady nenaplní, měl by dotyčný skončit. Chápal bych to jako manažerské selhání," žádá Karel Havlíček. Pro podnikatele zavedení pokladen 
s fiskální pamětí znamená novou administrativu i náklady: moderní kasa s fiskální pamětí přijde až na 20 tisíc korun.

Proti pokladnám jsou i ODS a TOP 09. „Jestli budou pokladny někomu prospěšné, pak firmám, které je dovážejí 
a servisují," řekl pro regionální Deník místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek. „Ze starých členských zemí EU mají kasy v Itálii, i tak tam existuje charakteristická šedá zóna. Nikde ve světě se vyšší výběr daní zatím nepotvrdil. Poctivé podnikatele budeme šikanovat a ti nepoctiví si cestu najdou," odhaduje Miroslav Kalousek.