VYBERTE SI REGION

Cyklisté mají přednost jen někde

Praha /INFOGRAFIKA/ – Přesně týden je v platnosti novela silničního zákona, která kromě reflexních pásek pro chodce či odebírání „malého techničáku" policisty, zavedla i některá vylepšení pro cyklisty.

27.2.2016 21
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Autor: Shutterstock

Zákon poprvé umožnil zřízení tzv. cyklistické ulice nebo popsal sdružené přechody pro chodce a cyklisty. Mezi řidiči ale začala kolovat celá řada mýtů o domnělé absolutní přednosti kol před automobily. Zástupci Centra dopravního výzkumu (CDV) i Asociace měst pro cyklisty proto upozornili na některé nepřesnosti.

Zavádějící je hlavně informace o údajných změnách přednosti na přejezdech pro cyklisty. „Nejde o žádnou změnu předností, řidič jen nesmí ohrozit cyklistu přejíždějícího komunikaci na přejezdu pro cyklisty," zdůrazňuje Jitka Vrtalová z CDV. „Novelou je pouze ošetřena situace, kdy se již cyklista na přejezdu nachází a řidič jiného vozidla se k němu blíží. Cyklisté zde i nadále dávají přednost řidičům motorových vozidel, a to naprosto stejným způsobem, jako by ji dával na značce Dej přednost v jízdě," vysvětluje Vrtalová. Novela silničního zákona zavedla rovněž možnost vytvořit ve městech cyklistické ulice. O jejich zřízení rozhodují města po konzultaci s dopravní policií.

Začátek a konec cyklistické ulice bude označen dopravní značkou (teprve vzniká) a maximální rychlost pro auta i cyklisty je omezena na 30 kilometrů v hodině. Auta nesmí cyklisty omezit a jsou zde obrazně považována za „hosty". Na druhou stranu cyklista nemůže autu bránit v průjezdu. Žádné speciální sankce za porušování předpisů v cyklozóně nejsou stanoveny. Bude se „normálně" trestat překročení rychlosti nebo třeba porušení zákazu předjíždění.

Zcela nové je dopravní značení takzvaného sdruženého přechodu pro chodce a přejezdu pro cyklisty (viz grafika). Toto značení nebude přerušovat stezky pro chodce a cyklisty v místech křížení s vozovkou a cyklisté nebudou nuceni slézat z kol. Zákon také od minulé soboty definuje, kde je možné vymezit chodník i pro provoz jízdních kol s obdobnými právy a povinnostmi, jako je tomu v pěší zóně. Při jízdě po chodníku cyklista nesmí ohrozit chodce a v případě nutnosti musí zastavit.

Cyklisti

Autor: Redakce

27.2.2016 VSTUP DO DISKUSE 21
SDÍLEJ:

Kvalita života? Brno je dvanácté nejlepší v Evropě, tvrdí prestižní web

Brno – Podle hodnocení renomovaného serveru Numbeo je Brno čtyřicáté místo s nejlepší kvalitou životních podmínek na světě. Od posledního hodnocení si o šest míst polepšilo.

Při cestování letadlem do vzdálenějších krajů hrozí pásmová nemoc

Praha - Při cestování letadlem do vzdálenějších krajů může zejména starší lidi postihnout pásmová nemoc. Souvisí s přesunem přes více časových pásem v jednom dni. Chod vnitřních hodin, které kontrolují v těle tlak, teplotu a hladiny hormonů, se naruší. Postiženého bolí hlava, nemůže jíst ani spát. Vhodnou prevencí je postupné přizpůsobování denního režimu času v cílové zemi už před vycestováním, radí prezident Fóra infekční, tropické a cestovní medicíny Rastislav Maďar.

Osud rysa na Šumavě je nahnutý

Praha – Rys ostrovid nemá ještě na Šumavě vyhráno. Vědci teď dokonce přišli se zjištěním, že by tato šelma mohla z šumavských hvozdů úplně zmizet. Tým expertů z Německa, Polska a Ruska varuje, že rysům se může stát osudným jejich omezený počet, tedy i nízká genetická variabilita a také odloučení šumavské populace ve středoevropském prostoru. Už nyní považují šumavskou populaci rysů za ohroženou.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.