VYBERTE SI REGION

Cyklisté ve spleti značek. Kudy jet?

Praha – Cyklisté jsou běžnou součástí silničního provozu, přesto to na některých místech nemají jednoduché. Ne všude jsou pro ně vyznačené jízdní pruhy, a když ano, tak jsou často nesmyslně přerušovány, vedou odnikud nikam nebo u nich při křížení jiné komunikace chybí přejezdy.

7.11.2014 27
SDÍLEJ:

Propagátoři cyklistické dopravy například požadují, aby cyklista jedoucí po stezce měl při křížení s vedlejší komunikací nebo vjezdem a výjezdem automaticky přednost 
v jízdě. Pak by nevznikal zbytečný a hlavně matoucí „les značek“.Foto: Asociace cykloměst

Tým národního cyklokoordinátora a Asociace měst pro cyklisty na podobné nešvary upozorňuje už delší dobu. Když ministerstvo dopravy rozeslalo do připomínkového řízení návrh novely silničního zákona, vznesla asociace hned několik připomínek, a to i s návrhem řešení, která fungují v zahraničí.

„Rádi bychom ve spolupráci s ministerstvem zapracovali na tom, aby legislativa podporovala logická a komfortní dopravní řešení pro všechny skupiny uživatelů. Pokud by byli cyklisté v zákoně opomíjeni, nebude se myslet na jejich bezpečný průjezd ani při rekonstrukcích nebo stavbě nových křižovatek," vysvětluje předseda asociace Jaroslav Vymazal.

Uzákonit by cykloměsta chtěla třeba to, aby kolaři mohli v jednosměrkách jezdit v obou směrech. Argumentují, že cyklisté kvůli tomu musí objíždět celé bloky domů a že takový průjezd by ve většině jednosměrek byl bezpečný.

Ministerstvo některé připomínky zavrhlo

„Připomínkami se budeme zabývat, na novele ale musí být širší konsensus mimo jiné s dopravní policií či oddělením BESIP ministerstva dopravy. Například návrh, který směřoval k tomu, aby cyklista měl na přejezdu pro cyklisty podobné postavení jako chodec na přechodu, oba zmíněné orgány jednoznačně rozporovaly. Podle nich by řidiči v praxi nebyli schopni včas dát cyklistovi přednost a výsledkem by bylo ohrožení bezpečnosti cyklistů," reaguje na připomínky mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold 
s tím, že podobný problém má předkladatel novely i s dalšími opatřeními.

Nově se do silničního zákona nejspíš dostanou vozítka segway, které návrh stěhuje 
z chodníků na silnici. Naopak bruslaři podle návrhu zůstávají stále chodci. Vzhledem 
k tomu, že se uživatelé všech těchto prostředků často potkávají na stejných stezkách, chtělo by to podle asociace sjednotit pravidla, aby se všichni mohli pohybovat na stejné straně.

„Nadále platí skutečnost, že se každý účastník silničního provozu, tedy i bruslaři, musí chovat takovým způsobem, který neohrozí je samotné ani další účastníky," upozorňuje však Tomáš Neřold.

Vláda by se návrhem mohla začít zabývat už na přelomu roku.

KATEŘINA CIBOROVÁ

Autor: Redakce

7.11.2014 VSTUP DO DISKUSE 27
SDÍLEJ:

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies