VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cyklisté ve spleti značek. Kudy jet?

Praha – Cyklisté jsou běžnou součástí silničního provozu, přesto to na některých místech nemají jednoduché. Ne všude jsou pro ně vyznačené jízdní pruhy, a když ano, tak jsou často nesmyslně přerušovány, vedou odnikud nikam nebo u nich při křížení jiné komunikace chybí přejezdy.

7.11.2014 27
SDÍLEJ:

Propagátoři cyklistické dopravy například požadují, aby cyklista jedoucí po stezce měl při křížení s vedlejší komunikací nebo vjezdem a výjezdem automaticky přednost 
v jízdě. Pak by nevznikal zbytečný a hlavně matoucí „les značek“.Foto: Asociace cykloměst

Tým národního cyklokoordinátora a Asociace měst pro cyklisty na podobné nešvary upozorňuje už delší dobu. Když ministerstvo dopravy rozeslalo do připomínkového řízení návrh novely silničního zákona, vznesla asociace hned několik připomínek, a to i s návrhem řešení, která fungují v zahraničí.

„Rádi bychom ve spolupráci s ministerstvem zapracovali na tom, aby legislativa podporovala logická a komfortní dopravní řešení pro všechny skupiny uživatelů. Pokud by byli cyklisté v zákoně opomíjeni, nebude se myslet na jejich bezpečný průjezd ani při rekonstrukcích nebo stavbě nových křižovatek," vysvětluje předseda asociace Jaroslav Vymazal.

Uzákonit by cykloměsta chtěla třeba to, aby kolaři mohli v jednosměrkách jezdit v obou směrech. Argumentují, že cyklisté kvůli tomu musí objíždět celé bloky domů a že takový průjezd by ve většině jednosměrek byl bezpečný.

Ministerstvo některé připomínky zavrhlo

„Připomínkami se budeme zabývat, na novele ale musí být širší konsensus mimo jiné s dopravní policií či oddělením BESIP ministerstva dopravy. Například návrh, který směřoval k tomu, aby cyklista měl na přejezdu pro cyklisty podobné postavení jako chodec na přechodu, oba zmíněné orgány jednoznačně rozporovaly. Podle nich by řidiči v praxi nebyli schopni včas dát cyklistovi přednost a výsledkem by bylo ohrožení bezpečnosti cyklistů," reaguje na připomínky mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold 
s tím, že podobný problém má předkladatel novely i s dalšími opatřeními.

Nově se do silničního zákona nejspíš dostanou vozítka segway, které návrh stěhuje 
z chodníků na silnici. Naopak bruslaři podle návrhu zůstávají stále chodci. Vzhledem 
k tomu, že se uživatelé všech těchto prostředků často potkávají na stejných stezkách, chtělo by to podle asociace sjednotit pravidla, aby se všichni mohli pohybovat na stejné straně.

„Nadále platí skutečnost, že se každý účastník silničního provozu, tedy i bruslaři, musí chovat takovým způsobem, který neohrozí je samotné ani další účastníky," upozorňuje však Tomáš Neřold.

Vláda by se návrhem mohla začít zabývat už na přelomu roku.

KATEŘINA CIBOROVÁ

Autor: Redakce

7.11.2014 VSTUP DO DISKUSE 27
SDÍLEJ:
Útok před britským parlamentem
AKTUALIZUJEME
18 10

Teror před britským parlamentem: Útočník čtyři lidi zabil a 40 zranil

Ilustrační foto.
29

EET a fitness: trenéry čeká existenční dilema, zákazníky fronty

Zrychlí stavby? Politici chtějí vyšachovat ekology i spolky

Kuňkání žab zřejmě ještě více než dnes zanikne v hluku stavebních strojů. Důvod? Výhrady, které ke stavbám vyjadřují ekologové či různé občanské spolky, už brzy úřady nebudou tolik poslouchat. Připravit je o slovo může chystaná novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. EIA), která má omezit možnost vyjadřovat se tak jako dosud k chystaným velkým stavbám, jako jsou dálnice nebo továrny.

Katastrofa: Zelenina zdražila!

„Brutální zdražení potravin." „Salátová krize!" „Zákazníci zuří: Zelenina je moc drahá!" „Oběti letošní zimy: okurky, cukety, ledový salát." Češi jsou od počátku roku zásobováni katastrofickými zprávami o tom, jak letos zdražuje zelenina. Jeden by snad začal okopávat zanedbaný záhumenek či navezl na balkon pytle plné hlíny, aby si mohl vypěstovat pár rajčátek a nějakou tu okurku.

Poruchy spánku trápí stále více dětí. Mohou za to i chytré telefony

Ráno nedokážou vstát z postele a ze školy nosí horší známky. Neporadí si s běžným výkladem, který nedoprovází obraz. Ordinace dětských neurologů se stále častěji plní školáky, kteří jsou unavení a neudrží pozornost. Důvod je jednoduchý: české děti trpí poruchami spánku. Ty jim způsobují mobily a tablety.

Spíme málo. Trpíme proto nadváhou a depresemi

Spánek? Na ten jsem dlouho neměla čas, přiznává osmatřicetiletá manažerka Lenka Procházková. Snažila se totiž stihnout úplně všechno – práci si nosila domů, děti dirigovala hlavně přes telefon, k tomu se starala o nemohoucí rodiče. Během pracovního týdne strávila v posteli sotva pět hodin denně. Někdy musely stačit i čtyři hodiny. Dokud nepřišel zvrat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies