VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálnici D1 čeká změna: bude řízena na dálku

Praha - Je nejdelší, nejstarší a nejnebezpečnější. Devět z deseti lidí, kteří u nás zahynou při dopravních nehodách na dálnici, přijde o život na komunikaci jménem D1. Po více než čtyřiceti letech provozu teď čeká nejpoužívanější dopravní tepnu v zemi zásadní změna – bude celá řízena centrálně.

21.7.2008 1
SDÍLEJ:
Fotogalerie
14 fotografií

Dopravní odborníci představili, jak systém bude řešit jednotlivé modelové situaceFoto: CTECH s.r.o.

Ministerstvo dopravy včera oficiálně představilo podrobnosti, jak bude nový systém dopravy na dálnici D1 vypadat. Poprvé v historii získá komunikace svůj „centrální mozek“, který bude sídlit v nově zbudovaném Národním dopravně-informačním centru v Ostravě.

Tým dispečerů tam bude čtyřiadvacet hodin denně monitorovat dění na dálnici pomocí systému téměř devadesáti otočných kamer, jež jsou postupně instalovány podél celé trasy D1. Každých deset kilometrů jsou navíc kamery doplněny mobilními meteostanicemi, aby se po minutách dal zjišťovat aktuální stav počasí. Dispečeři jsou kromě těchto zdrojů napojeni také na informační systémy policistů, hasičů a záchranářů.

Elektronické značky

Pokud na dálnici dojde k jakékoliv události, začnou dispečeři řídit dopravu na dálku z ostravské centrály pomocí elektronických značek a tabulí instalovaných kolem dálnice. „Do jisté míry tak dispečeři budou moci usměrňovat chování řidičů,“ vysvětluje koordinátor celého projektu Jaroslav Zvára.

Pohyblivé značky a tabule ovšem nebudou jedinou změnou. Všechny informace o provozu na dálnici D1 dostanou řidiči už před jízdou, a to v podobě rozhlasových zpráv, v satelitních GPS navigacích a především na internetu.

„Do konce srpna spustíme nové webové stránky, které budou přesně mapovat situaci na dálnici. Zatím jsme však ve zkušebním provozu, a proto nechceme sdělovat přesnou adresu, kde lidé informace najdou,“ řekl Deníku Zvára.

Celý systém by měl naplno fungovat nejpozději do poloviny roku 2009, kdy budou kolem dálnice dostavěny všechny kamery a elektronické tabule. Dopravní odborníci a policisté si však už nyní od centrálního řízení slibují především plynulejší provoz a omezení možných kolon.

„V současnosti vnímáme jako největší problém agresivitu řidičů, zvláště předjíždění zprava. Řidiči také nechtějí omezit rychlost v závislosti na dopravní situaci, tedy například pokud prší,“ potvrzuje vedoucí dálničního oddělení Velký Beranov Pavel Doležal. Právě omezování rychlosti podle aktuální situace na dálnici bude velkým přínosem elektronických značek.

Odborníci však upozorňují, že míra zodpovědnosti zůstává i nadále na hlavně řidičích. „Elektronické značky určitě dopravě na dálnici D1 pomohou, ale jenom tehdy, pokud se jimi budou motoristé řídit. Bez toho nemá celý systém smysl,“ uzavírá Zvára.

Autor: Jan Klička

21.7.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hrůza,  kterou po sobě zanechal zatím neznámý pytlák v Trojanovicích.
7

Otřesný případ! Pytlák vyhodil vnitřnosti srny, ta ale byla březí

Ilustrační foto
29

EET, vysoké nájmy a další problémy: Hospody bez personálu a hostů zavírají

Experti: připlácení na péči vylepší zdraví i rozpočet státu

Čeští pacienti jsou rekordmany ve zdravotní turistice. Ke svému lékaři zajdou i dvanáctkrát za rok. Přitom Skandinávcům to stačí jen třikrát a rakouským sousedům sedmkrát. Česko to stojí zbytečných dvacet miliard korun navíc.

Zlatý Ámos Lukáš Lis: Nechtěl jsem být učitelem, ale neměnil bych

/VIDEO/ Nový držitel titulu Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele Lukáš Lis ze základní školy Soběslav původně nechtěl být učitelem, ale svou práci by už neměnil. Učitel by podle něj neměl být jen oblíbený, ale také dobrý. Svůj úspěch přičítá kombinaci přísnosti a přátelského přístupu k dětem.

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.

Oslavy, nebo poslední bitva? Čeští poslanci věří, že EU chytí druhý dech

Půlstoletí Evropské unie provázely fanfáry a nadšení. Nynější šedesátileté výročí Římských smluv je ve znamení toho, zda se společenství dožije sedmdesátky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies