VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálnici D1 čeká změna: bude řízena na dálku

Praha - Je nejdelší, nejstarší a nejnebezpečnější. Devět z deseti lidí, kteří u nás zahynou při dopravních nehodách na dálnici, přijde o život na komunikaci jménem D1. Po více než čtyřiceti letech provozu teď čeká nejpoužívanější dopravní tepnu v zemi zásadní změna – bude celá řízena centrálně.

21.7.2008 1
SDÍLEJ:

Dopravní odborníci představili, jak systém bude řešit jednotlivé modelové situaceFoto: CTECH s.r.o.

Ministerstvo dopravy včera oficiálně představilo podrobnosti, jak bude nový systém dopravy na dálnici D1 vypadat. Poprvé v historii získá komunikace svůj „centrální mozek“, který bude sídlit v nově zbudovaném Národním dopravně-informačním centru v Ostravě.

Tým dispečerů tam bude čtyřiadvacet hodin denně monitorovat dění na dálnici pomocí systému téměř devadesáti otočných kamer, jež jsou postupně instalovány podél celé trasy D1. Každých deset kilometrů jsou navíc kamery doplněny mobilními meteostanicemi, aby se po minutách dal zjišťovat aktuální stav počasí. Dispečeři jsou kromě těchto zdrojů napojeni také na informační systémy policistů, hasičů a záchranářů.

Elektronické značky

Pokud na dálnici dojde k jakékoliv události, začnou dispečeři řídit dopravu na dálku z ostravské centrály pomocí elektronických značek a tabulí instalovaných kolem dálnice. „Do jisté míry tak dispečeři budou moci usměrňovat chování řidičů,“ vysvětluje koordinátor celého projektu Jaroslav Zvára.

Pohyblivé značky a tabule ovšem nebudou jedinou změnou. Všechny informace o provozu na dálnici D1 dostanou řidiči už před jízdou, a to v podobě rozhlasových zpráv, v satelitních GPS navigacích a především na internetu.

„Do konce srpna spustíme nové webové stránky, které budou přesně mapovat situaci na dálnici. Zatím jsme však ve zkušebním provozu, a proto nechceme sdělovat přesnou adresu, kde lidé informace najdou,“ řekl Deníku Zvára.

Celý systém by měl naplno fungovat nejpozději do poloviny roku 2009, kdy budou kolem dálnice dostavěny všechny kamery a elektronické tabule. Dopravní odborníci a policisté si však už nyní od centrálního řízení slibují především plynulejší provoz a omezení možných kolon.

„V současnosti vnímáme jako největší problém agresivitu řidičů, zvláště předjíždění zprava. Řidiči také nechtějí omezit rychlost v závislosti na dopravní situaci, tedy například pokud prší,“ potvrzuje vedoucí dálničního oddělení Velký Beranov Pavel Doležal. Právě omezování rychlosti podle aktuální situace na dálnici bude velkým přínosem elektronických značek.

Odborníci však upozorňují, že míra zodpovědnosti zůstává i nadále na hlavně řidičích. „Elektronické značky určitě dopravě na dálnici D1 pomohou, ale jenom tehdy, pokud se jimi budou motoristé řídit. Bez toho nemá celý systém smysl,“ uzavírá Zvára.

Autor: Jan Klička

21.7.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie obehnala místo páskami a vyčkala na příjezd pyrotechnilka.

U kladenského stadionu našli nevybuchlou munici, policie místo uzavřela

Pálení čarodějnic. Ilustrační foto.
10

Za ohýnky a popíjení hrozí pokuty, varují strážníci před čarodějnicemi

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

/ROZHOVOR/ Internetový fenomén Modrá velryba, který skrze sérii úkolů, jež mohou vést až k sebevraždám, ovlivňuje děti a teenagery, se objevil i v České republice. Tvrdí to policisté, konkrétní případy ale nechtějí zveřejnit.

AKTUALIZOVÁNO

Finanční zpráva prověřuje v Agrofertu nezdaněné Babišovy dluhopisy

Specializovaný finanční úřad si vyžádal od společnosti Agrofert podklady k veškerým dluhopisům, které firma vydala, řekl mluvčí podniku Karel Hanzelka. Prověřuje tak i dluhopisy, které od firmy koupil ministr financí Andrej Babiš (ANO).

Ukrajina zahájila stavbu obří hráze. Na Krym dál nepoteče voda

Úřady Chersonské oblasti na Ukrajině zahájily stavbu velké hráze, která by měla uzavřít přítok vody z Donu dál do Severokrymského kanálu a dál na Krym, který byl po volbách v roce 2014 připojen k Rusku. Kvůli okupaci této oblasti byly proti Rusku zavedeny ekonomické sankce.

Babiš by měl sám opustit vládu. Dohnala ho minulost, říká Hamáček

Vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš (ANO) by měl podle předsedy Sněmovny Jana Hamáčka kvůli kauze dluhopisů sám odejít z vlády. Pokud by v kabinetu zůstali ostatní ministři za ANO, nebyl by to důvod k vypovězení koaliční smlouvy. Hamáček to dnes uvedl v pořadu Otázky Václava Moravce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies