VYBERTE SI REGION

Dálnici D1 čeká změna: bude řízena na dálku

Praha - Je nejdelší, nejstarší a nejnebezpečnější. Devět z deseti lidí, kteří u nás zahynou při dopravních nehodách na dálnici, přijde o život na komunikaci jménem D1. Po více než čtyřiceti letech provozu teď čeká nejpoužívanější dopravní tepnu v zemi zásadní změna – bude celá řízena centrálně.

21.7.2008 1
SDÍLEJ:

Dopravní odborníci představili, jak systém bude řešit jednotlivé modelové situaceFoto: CTECH s.r.o.

Ministerstvo dopravy včera oficiálně představilo podrobnosti, jak bude nový systém dopravy na dálnici D1 vypadat. Poprvé v historii získá komunikace svůj „centrální mozek“, který bude sídlit v nově zbudovaném Národním dopravně-informačním centru v Ostravě.

Tým dispečerů tam bude čtyřiadvacet hodin denně monitorovat dění na dálnici pomocí systému téměř devadesáti otočných kamer, jež jsou postupně instalovány podél celé trasy D1. Každých deset kilometrů jsou navíc kamery doplněny mobilními meteostanicemi, aby se po minutách dal zjišťovat aktuální stav počasí. Dispečeři jsou kromě těchto zdrojů napojeni také na informační systémy policistů, hasičů a záchranářů.

Elektronické značky

Pokud na dálnici dojde k jakékoliv události, začnou dispečeři řídit dopravu na dálku z ostravské centrály pomocí elektronických značek a tabulí instalovaných kolem dálnice. „Do jisté míry tak dispečeři budou moci usměrňovat chování řidičů,“ vysvětluje koordinátor celého projektu Jaroslav Zvára.

Pohyblivé značky a tabule ovšem nebudou jedinou změnou. Všechny informace o provozu na dálnici D1 dostanou řidiči už před jízdou, a to v podobě rozhlasových zpráv, v satelitních GPS navigacích a především na internetu.

„Do konce srpna spustíme nové webové stránky, které budou přesně mapovat situaci na dálnici. Zatím jsme však ve zkušebním provozu, a proto nechceme sdělovat přesnou adresu, kde lidé informace najdou,“ řekl Deníku Zvára.

Celý systém by měl naplno fungovat nejpozději do poloviny roku 2009, kdy budou kolem dálnice dostavěny všechny kamery a elektronické tabule. Dopravní odborníci a policisté si však už nyní od centrálního řízení slibují především plynulejší provoz a omezení možných kolon.

„V současnosti vnímáme jako největší problém agresivitu řidičů, zvláště předjíždění zprava. Řidiči také nechtějí omezit rychlost v závislosti na dopravní situaci, tedy například pokud prší,“ potvrzuje vedoucí dálničního oddělení Velký Beranov Pavel Doležal. Právě omezování rychlosti podle aktuální situace na dálnici bude velkým přínosem elektronických značek.

Odborníci však upozorňují, že míra zodpovědnosti zůstává i nadále na hlavně řidičích. „Elektronické značky určitě dopravě na dálnici D1 pomohou, ale jenom tehdy, pokud se jimi budou motoristé řídit. Bez toho nemá celý systém smysl,“ uzavírá Zvára.

Autor: Jan Klička

21.7.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Kapra na Vánoce koupíte on-line

Orlickoústecko, Svitavsko – Kapr s bramborovým salátem je vánoční klasika. Na kolik letos štědrovečerní večeře vyjde? Kilo šupináče v regionu koupíte pod 90 korun. Ulovit si ho můžete dokonce v „on-line rybníku", Plundrovo rybářství z Dlouhoňovic totiž nabízí on-line objednávku.

Polská medvědice rozbila skrytou kameru, která ji natáčela

Varšava - Se zjevným potěšením se medvědice válela v čerstvě napadlém sněhu v pohoří Bieszczady na jihovýchodě Polska - než si všimla, že ji při dovádění natáčí skrytá kamera. Fotopast vzápětí rozbila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies