Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálnici D1 čeká změna: bude řízena na dálku

Praha - Je nejdelší, nejstarší a nejnebezpečnější. Devět z deseti lidí, kteří u nás zahynou při dopravních nehodách na dálnici, přijde o život na komunikaci jménem D1. Po více než čtyřiceti letech provozu teď čeká nejpoužívanější dopravní tepnu v zemi zásadní změna – bude celá řízena centrálně.

21.7.2008 1
SDÍLEJ:

Dopravní odborníci představili, jak systém bude řešit jednotlivé modelové situaceFoto: CTECH s.r.o.

Ministerstvo dopravy včera oficiálně představilo podrobnosti, jak bude nový systém dopravy na dálnici D1 vypadat. Poprvé v historii získá komunikace svůj „centrální mozek“, který bude sídlit v nově zbudovaném Národním dopravně-informačním centru v Ostravě.

Tým dispečerů tam bude čtyřiadvacet hodin denně monitorovat dění na dálnici pomocí systému téměř devadesáti otočných kamer, jež jsou postupně instalovány podél celé trasy D1. Každých deset kilometrů jsou navíc kamery doplněny mobilními meteostanicemi, aby se po minutách dal zjišťovat aktuální stav počasí. Dispečeři jsou kromě těchto zdrojů napojeni také na informační systémy policistů, hasičů a záchranářů.

Elektronické značky

Pokud na dálnici dojde k jakékoliv události, začnou dispečeři řídit dopravu na dálku z ostravské centrály pomocí elektronických značek a tabulí instalovaných kolem dálnice. „Do jisté míry tak dispečeři budou moci usměrňovat chování řidičů,“ vysvětluje koordinátor celého projektu Jaroslav Zvára.

Pohyblivé značky a tabule ovšem nebudou jedinou změnou. Všechny informace o provozu na dálnici D1 dostanou řidiči už před jízdou, a to v podobě rozhlasových zpráv, v satelitních GPS navigacích a především na internetu.

„Do konce srpna spustíme nové webové stránky, které budou přesně mapovat situaci na dálnici. Zatím jsme však ve zkušebním provozu, a proto nechceme sdělovat přesnou adresu, kde lidé informace najdou,“ řekl Deníku Zvára.

Celý systém by měl naplno fungovat nejpozději do poloviny roku 2009, kdy budou kolem dálnice dostavěny všechny kamery a elektronické tabule. Dopravní odborníci a policisté si však už nyní od centrálního řízení slibují především plynulejší provoz a omezení možných kolon.

„V současnosti vnímáme jako největší problém agresivitu řidičů, zvláště předjíždění zprava. Řidiči také nechtějí omezit rychlost v závislosti na dopravní situaci, tedy například pokud prší,“ potvrzuje vedoucí dálničního oddělení Velký Beranov Pavel Doležal. Právě omezování rychlosti podle aktuální situace na dálnici bude velkým přínosem elektronických značek.

Odborníci však upozorňují, že míra zodpovědnosti zůstává i nadále na hlavně řidičích. „Elektronické značky určitě dopravě na dálnici D1 pomohou, ale jenom tehdy, pokud se jimi budou motoristé řídit. Bez toho nemá celý systém smysl,“ uzavírá Zvára.

Autor: Jan Klička

21.7.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman a Jiří Ovčáček.
AKTUALIZOVÁNO
18 13

Zeman nadále tvrdí, že jeho výjezdy do krajů nejsou volební kampaň

Andrej Babiš
6 14

Babiš na další nahrávce: „Copak Sobotka s Haškom může řídit tuto zemi?“

FOTO: V bývalém hotelu bydlí bezdomovci. Teplice hyzdí vybydlené domy

V mapě projektu prazdnedomy.cz je objektů, které svým stavem hyzdí okolí v lázeňském městě, patnáct.

Šest let po tragédii. Čína opět obnovila nejrychlejší vlakové spojení na světě

Čína po šesti letech znovu obnoví nejrychlejší železniční spojení na světě. Vlaky tak budou opět jezdit rychlostí 350 kilometrů v hodině. Informoval o tom server BBC. Maximální rychlost byla totiž v roce 2011 omezena na 300 km/h. Čína tak reagovala na tragickou srážku dvou rychlovlaků, při které zemřelo 40 lidí.

Přichází doba sázení něžných poslů jara

Babí léto s sebou nese nádech nostalgie. Můžete se jí bránit třeba tak, že vysadíte kytičky, které vám příští rok ohlásí příchod jara. Nastává čas sázení sněženek a bledulek.

Češi na cestách? Vítězí u nich hlavně exotika, i díky levným letenkám

/INFOGRAFIKA/ Letecká doprava se těší stále větší popularitě. I Češi už objevili kouzlo levných letenek, díky kterým se dostanou do vzdálenějších destinací za ceny, které by ještě před pár lety byly utopií.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení