VYBERTE SI REGION

Dálniční známky končí, nahradí je krabička z plastu

Praha - Zapomeňte na samolepicí dálniční známky, které se lepí na okno auta a ještě hůře se dostávají z něj. Od začátku roku 2011 se stanou minulostí. Nahradí je malé plastové krabičky, neboli elektronické viněty, někdy též nazývané jako éKupony.

11.6.2009 10
SDÍLEJ:

Budoucí elektronická dálniční známka, kterou budou platit všichni motoristé poplatky za využívání dálnic a silnic 1. třídy v republice.Foto: DENÍK/Jan Handrejch

Sněmovna totiž včera v závěrečném čtení schválila změnu příslušného zákona, který umožňuje zavedení této novinky pro tuzemské motoristy. Viněty měly původně fungovat už od začátku letošního roku, poslanci ale nakonec nestihli příslušnou normu projednat.

A jak viněta funguje?

Veliká je zhruba jako krabička od sirek a má dvě části: samotnou vinětu a samolepící držák, který se nalepí na vnitřní stranu skla a na něj se viněta nasazuje. Narozdíl od nynějších dálničních známek je tak viněta přenosná a dá se použít pro více aut, například v rámci rodiny, firmy, či mezi kamarády.

Viněta se nabijí „kreditem“, podobně jako například mobilní telefony. Řidiči si vinětu budou moci dobít klasicky na čerpacích stanicích a zřejmě také poštách. Uvažuje se také o internetu či nabití pomocí mobilního telefonu. V takovém případě by pak řidičovi přišla faktura za dálniční poplatek na faktuře od mobilního operátora. O detailech se ale bude teprve jednat.

Výběrové řízení? Až nová vláda

„Zatím máme schválený zákon. Výběrové řízení na dodavatele vinět ale bude vypisovat zřejmě až nová vláda. Na ní také bude, aby stanovila veškeré podrobnosti,“ řekl včera Deníku mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Ministerstvo původně uvažovalo, že první vinětu dá motoristům zdarma, pokud si ji nabijí na rok. Na kratší dobu – deset dní či měsíc- by se viněty půjčovaly se zálohou. Ani v tomto však zatím není jasno. Viněty budou využívat stávající mýtné brány, ale do budoucna jsou připraveny i na systém satelitního mýta.

Firma Kapsch, která nynější systém bran dodala, se proto již chystá vstoupit do soutěže o viněty. „Počkáme si, jaké budou podmínky ministerstva, ale do tendru se samozřejmě přihlásíme. Už proto, že systém elektronických dálničních známek je další aplikací námi vybudovaného systému mýta,“ potvrdil včera Deníku ředitel Kapsch Karel Feix.

Odborníci se radují

Tím, že viněty budou využívat mýtné brány, vznikne také vedlejší efekt, po které už dlouho volají dopravní odborníci. Půjde totiž přesně zaměřit, kolik automobilů se v danou chvíli pohybuje na konkrétním úseku silnice či dálnice. Na základě takového údaje pak mohou silničáři pomocí proměnlivých značek regulovat či zpomalovat dopravu.

Ze zahraniční zkušenosti se tak dá lépe přecházet hlavně dlouhotrvajícím zácpám. Poslanci včera do zákona vtělili povinnost, aby se viněty v Česku prodávaly jako zcela anonymní. Řidiči se tak nemusí obávat, že by kdokoliv kvůli vinětám mohl monitorovat jejich přesný pohyb.

Na příchod vinět se však budou muset připravit i celníci. Právě oni totiž budou pomocí zhruba padesáti speciálně upravených dodávek přímo mezi vozidly kontrolovat, zda mají řidiči dobitou vinětu. Stejnou činnost vykonávají už nyní, kdy na dálnicích monitorují placení mýta u kamionů.

Platit budou i dodávky

A právě mýtného se týká i další velká změna, kterou včera schválila sněmovna. Uzákonila totiž povinnost, aby mýtné od příštího roku platily kromě velkých kamionů také všechny automobily nad 3,5 tuny. V praxi tedy všechny dodávky a menší náklaďáky. Přestože hospodářský výbor sněmovny chtěl původně mýto pro dodávky odsunout až na rok 2011, poslanci nakonec rozhodli, že dopravci začnou platit už od ledna.

Podle sdružení dopravců ČESMAD Bohemia by to neměl být problém, ale dopravcům schází detailnější analýza o dopadu na jednotlivé firmy. Mýtné pro kamiony oceňují i ekologové, zároveň ale zdůrazňují, že stát by se měl po vzoru západních zemí soustředit na podporu nákladní železnice – tedy dovozu zboží na po kolejích. Za vzor je v tomto případu dáváno hlavně Švýcarsko, kde dvě třetiny z výnosu mýta investují do zdokonalování železnice. U nás jde výnos z mýta hlavně na stavbu silnic.

Ekologové? Je to nesystematické

„Mýtné je potřeba rozšiřovat a zdokonalovat. Zatím se to však neděje systematicky. Zcela zásadní prioritou by mělo být jeho rozšíření alespoň pro kamiony na celou silniční síť, čímž by se omezil efekt objíždění zpoplatněných úseků,“ řekl Deníku Pavel Přibyl z Hnutí Duha. „Rozhodnutí parlamentu, ačkoliv má systém svým způsobem rozšířit, může vést k posílení efektu objíždění i u menších nákladních vozidel a dodávek,“ obává se Přibyl.

Aby mýto nevyhnalo dodávky i kamiony zcela z dálnic na (zatím) neplacené silnice, prohlasovali poslanci do zákona i jednu novinku. Napříště totiž bude možné sazbu mýta libovolně měnit podle denní či noční doby. Levnější by tak mohlo být například v noci, nejdražší například v pátek odpoledne. Cenu mýta navíc bude možné měnit i podle ročního období. Sazbu by přitom měla určovat vláda nebo ministerstvo dopravy.

O své soukromí se lidé u elektronických dálničních známek bát nemusí. „Systém bude úplně anonymní,“ tvrdí Pavel Kuchálik, tiskový mluvčí Ústředního automotoklubu ČR. Navíc nebude vázán na jedno auto nebo jednoho člověka.Přečtěte si exkluzivní rozhovor na toto téma…

Už jsou někde elektronické dálniční známky v provozu?

Pokud vím, tak něco podobného existuje v Singapuru, kde jsou elektronické viněty pro vjezd do některých městských částí. V Evropě tento systém podle mých informací zatím nikde není. Ale uvažuje se o něm, protože to je prostředek, který spravedlivě zpoplatní řidiče. Navíc poskytuje velkou možnost, jak pozitivně ovlivňovat dopravu, plynulý provoz na dálnicích.

To znamená, že bude moci provozovatel dálnice nebo policie předejít reálně hrozící zácpě?

Přesně tak. Viněty, tedy elektronické známky, budou poskytovat poměrně podrobný materiál pro řízení dopravy. Údaje z nich půjdou do národního informačního centra, kde se budou dále zpracovávat. Poskytnou tak aktuální informace o provozu na komunikacích. Na jejich základě se pak bude moci odklánět doprava, umožní prostřednictvím informačních tabulí, kterých má v budoucnu přibývat, informovat řidiče o aktuální situaci na dálnici. To je velká výhoda. Dneska ty informace téměř nejsou.

A nehrozí možnost, že někdo tu známku zneužije?

Záleží na tom, co rozumíte zneužitím. Pokud máte na mysli krádež, tak určitě ne. Jestlitotiž někdo například rozbije přední okénko a vinětu vezme, tak mu nebude nic platná. Bude totiž mít klasický PIN, který bude znát jenom vlastník, takže případný zloděj známku nebude moci využít.

Mínil jsem spíše možnost sledování konkrétní osoby, omezení osobní svobody?

Toho bych se také nebál. Ministerstvo dopravy si dalo podmínku, že by to nemělo být zneužitelné. Navíc tvůrci systému tvrdí, že je natolik anonymní, že jej nebude možné zneužít. Svou roli hraje i skutečnost, že budou kupony přenositelné. To je mimochodem jedna z výhod, kterou oceňují rodiny s více auty. Budou si totiž moci koupit jenom jednu vinětu, kterou můžou půjčovat. Ale abych se vrátil k otázce. Viněta nebude vázaná na konkrétní auto nebo osobu, takže odpadá možnost sledování.

Jak bude elektronická dálniční známka vypadat?

Bude to taková krabička o velikosti menšího mobilu. Možná jenom o něco silnější. Něco mezi mobilem a ovladačem na garáž.

Kde ji bude možné získat?

Jsou dvě možnosti. Ta první se shoduje s tím, jak si nyní kupujete papírovou známku. Budete si ji moci zakoupit buď na pobočce České pošty, nebo na benzinové stanici. Tam si ji také budete moci dobít.

A co ten druhý způsob?

Pokud už vinětu budete mít doma, tak si ji budete moci dobít přes internet nebo esemeskou z mobilu.

Kolik to bude stát?

Pokud jste občan České republiky, tak ji dostanete bezplatně. Pak si ji můžete nabít na rok nebo na dobu, kterou potřebujete. To nabití bude ve stejné hodnotě jako současná dálniční známka. Samotnou elektronickou vinětu, to zařízení, budete mít zadarmo.

Co když ovšem ke mně pojede někdo ze zahraničí na návštěvu? Kde ji sežene on?

Návštěvníci nebo prostě jenom ti, kdo přes Česko projíždějí, si na přechodu vinětu zapůjčí za vratnou zálohu. Uvažovalo se o pětisetkorunovém poplatku. Ale to není jisté. To se možná bude ještě měnit. Vinětu si pak nabijí na tak dlouho, jak budou potřebovat. Při výjezdu z republiky ji zase odevzdají a vrátí se jim záloha.

Jak se bude řešit samotné sledování viněty? Bude to propojeno se současným systémem elektronického mýtného, které platí pro kamiony, nebo bude muset stát investovat do nových zařízení?

Viněty budou čteny tím systémem, který dnes provozuje elektronické mýtné brány pro náklaďáky. Bude to propojené.

Autor: Jan Klička

11.6.2009 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

Rakušané volí v opakovaných volbách nového prezidenta

Vídeň - V Rakousku začalo opakované druhé kolo prezidentských voleb. Voliči si vybírají mezi nezávislým kandidátem podporovaným stranou Zelených Alexanderem Van der Bellenem a členem pravicově populistické Svobodné strany Rakouska (FPÖ) Norbertem Hoferem. Květnové hlasování, v němž zvítězil Van der Bellen, kvůli formálním chybám při sčítání hlasů zrušil ústavní soud.

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies