VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálniční známky nahradí malá krabička

Praha - Je asi o polovinu menší než mobilní telefon a dá se rozdělit na dvě části – jedna se nalepí na vnitřní stranu čelního skla automobilu, druhá se do ní pak zezadu nasune. Přesně tak vypadá šedivá „krabička“, která by už od nového roku měla nahradit stávající dálniční známky.

22.8.2008 2
SDÍLEJ:

Budoucí elektronická dálniční známka, kterou budou platit všichni motoristé poplatky za využívání dálnic a silnic 1. třídy v republice.Foto: DENÍK/Jan Handrejch

Pokud na podzim zákonodárci schválí novelu silničního zákona, Česko se stane první zemí v Evropě, kde začnou řidiči platit za užití dálnice elektronicky – takzvanou vinětou, někdy nazývanou též eKupon.

Jak by to mělo v praxi fungovat? Pro běžné řidiče, kteří si kupují samolepicí dálniční známky, by to neměla být až tak velká změna. Vinětu by získali stejně jako nyní známku na čerpacích stanicích či pobočkách pošty. Pokud by ji chtěli dobít na rok ježdění, bude první krabička zdarma. Pokud by si ji však chtěli „pronajmout“ na kratší dobu, tedy na týden či měsíc, platila by se záloha. „Zatím přesně nevíme kolik. Odhadem by to byly stokoruny zálohy, aby nám s vinětou neujížděli zahraniční řidiči,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Řidiči by „krabičku“ dostali prázdnou a museli by si ji dobít nejčastěji na zmiňované poště či čerpací stanici. Při dalším dobití roční platby by ale nabytí mohli domova, a to na internetových stránkách či zasláním kódu na číslo provést i z kreditu či mobilního operátora – platba za dobitou vinětu by se jim pak strhla z přišla na faktuře od operátora.

S již nabitou vinětou by pak mohli v klidu vyjet na dálnice a silnice I. třídy, kde se nyní platí mýto. Systém funguje stejně jako nyní u kamionů, kontrolu vinět by prováděli mýtné brány a celníci.

„Elektronické dálniční známky budou podle přání ministerstva dopravy zcela anonymní a budou přenositelné, takže bude stačit jedna známka pro více aut. Lidé si ji tak budou moci půjčovat například v rámci rodiny, pokud budou mít více aut,“ vysvětluje Karel Feix, ředitel české pobočky firmy Kapsch, která celý systém na objednávku státu připravuje.

„Kontrolu vinět budou na dálnici provádět celníci, kteří budou mít zhruba 50 automobilů se speciálním zařízením. Pokud okolo jejich auta projedete, hned uvidí, zda máte řádně dobitou vinětu,“ dodává Feix.

Kromě finanční úspory pro řidiče, by viněta měla přinést hlavně zlepšení pro řízení provozu. Informace vysílané z auta do mýtných bran totiž poskytnou přehled o tom, kde se zhušťuje doprava a hrozí tam eventuálně tvorba kolon.

Autor: Jan Klička

22.8.2008 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Generální ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny Zdeněk Kabátek.
4 8

Odměna pro šéfa VZP? Až šestinásobek platu. Radní chtějí změnit systém

Různě zdobené účtenky Andreje Babiše neznepokojují. Považuje je za výraz české lidové tvořivosti.
4

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Pohledem Vojtěcha Žižky: Na rozhodčí nesahat

„My nesmíme ani naznačovat," říká Smrtka v jedné z cimrmanovských her a výhrůžně u toho brousí kosu. Chmurný žnec by mohl z fleku pracovat ve vedení hokejové extraligy. Ani v ní se totiž nesmí naznačovat. Jinak přilétne pokuta.

Kvůli dálnici D3 začnou brzy hlídat studny

Specialisté brzy zahájí monitoring studní v okolí budoucí dálnice D3 u Českých Budějovic. Sledovat se bude hlavně výše hladiny vody. V případě, že by byl později s vodou problém, budou mít totiž majitelé nárok na kompenzace, například prohloubení studní.

Jarolím: 6:0? Po první půli jsem těch branek čekal ještě víc

/ROZHOVOR od zvláštního zpravodaje Deníku/ První půle na výbornou, druhá už slabší, celkově však spokojenost. Tak ve zkratce zhodnotil kvalifikační výhru 6:0 nad San Marinem kouč české fotbalové reprezentace Karel Jarolím.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies