VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálniční známky nahradí malá krabička

Praha - Je asi o polovinu menší než mobilní telefon a dá se rozdělit na dvě části – jedna se nalepí na vnitřní stranu čelního skla automobilu, druhá se do ní pak zezadu nasune. Přesně tak vypadá šedivá „krabička“, která by už od nového roku měla nahradit stávající dálniční známky.

22.8.2008 2
SDÍLEJ:

Budoucí elektronická dálniční známka, kterou budou platit všichni motoristé poplatky za využívání dálnic a silnic 1. třídy v republice.Foto: DENÍK/Jan Handrejch

Pokud na podzim zákonodárci schválí novelu silničního zákona, Česko se stane první zemí v Evropě, kde začnou řidiči platit za užití dálnice elektronicky – takzvanou vinětou, někdy nazývanou též eKupon.

Jak by to mělo v praxi fungovat? Pro běžné řidiče, kteří si kupují samolepicí dálniční známky, by to neměla být až tak velká změna. Vinětu by získali stejně jako nyní známku na čerpacích stanicích či pobočkách pošty. Pokud by ji chtěli dobít na rok ježdění, bude první krabička zdarma. Pokud by si ji však chtěli „pronajmout“ na kratší dobu, tedy na týden či měsíc, platila by se záloha. „Zatím přesně nevíme kolik. Odhadem by to byly stokoruny zálohy, aby nám s vinětou neujížděli zahraniční řidiči,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Řidiči by „krabičku“ dostali prázdnou a museli by si ji dobít nejčastěji na zmiňované poště či čerpací stanici. Při dalším dobití roční platby by ale nabytí mohli domova, a to na internetových stránkách či zasláním kódu na číslo provést i z kreditu či mobilního operátora – platba za dobitou vinětu by se jim pak strhla z přišla na faktuře od operátora.

S již nabitou vinětou by pak mohli v klidu vyjet na dálnice a silnice I. třídy, kde se nyní platí mýto. Systém funguje stejně jako nyní u kamionů, kontrolu vinět by prováděli mýtné brány a celníci.

„Elektronické dálniční známky budou podle přání ministerstva dopravy zcela anonymní a budou přenositelné, takže bude stačit jedna známka pro více aut. Lidé si ji tak budou moci půjčovat například v rámci rodiny, pokud budou mít více aut,“ vysvětluje Karel Feix, ředitel české pobočky firmy Kapsch, která celý systém na objednávku státu připravuje.

„Kontrolu vinět budou na dálnici provádět celníci, kteří budou mít zhruba 50 automobilů se speciálním zařízením. Pokud okolo jejich auta projedete, hned uvidí, zda máte řádně dobitou vinětu,“ dodává Feix.

Kromě finanční úspory pro řidiče, by viněta měla přinést hlavně zlepšení pro řízení provozu. Informace vysílané z auta do mýtných bran totiž poskytnou přehled o tom, kde se zhušťuje doprava a hrozí tam eventuálně tvorba kolon.

Autor: Jan Klička

22.8.2008 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Napadení seniora.
6

Mladý cizinec zkopal seniora na zastávce. Nechtěl se nechat okrást

František Rajtoral
AKTUALIZUJEME
1 10

Smutná zpráva. Fotbalista Rajtoral spáchal sebevraždu

Severokorejci: Jsme připraveni potopit americké lodě

Pchjongjang se dnes nechal slyšet, že je připraven potopit americkou loď, která demonstruje svoji vojenskou sílu u korejských břehů. K americké letadlové lodi u břehů Severní Korey se včera připojily dvě japonské, kvůli cvičení v západním Pacifiku. Japonsko má v Asii druhou největší ozbrojenou flotilu, hned po Číně.

Nelegální tunningový sraz: policie musela zasahovat

Kvílení pneumatik, řev trápených motorů a hlasitá muzika. V Mladé Boleslavi, na parkovišti marketů Obi a Albert v ulici Na Radouči, si dali nenahlášený sraz příznivci tunningu, aby se navzájem pochlubili svými vyšperkovanými vozy. 

AKTUALIZOVÁNO

Dobrá zpráva pro Pardubice: Hokejová extraliga je zachráněna

Obrovská radost, vyprodaná hala na nohou, potlesk na otevřené scéně. Tak končil poslední zápas hokejistů Dynama v sezoně. V posledním utkání baráže porazili Jihlavu a odvrátili hrozbu pádu do první ligy. Takže nejvyšší hokejová soutěž je zachráněna!

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies