„V jedenácti zemích světa jsou peníze obvyklým svatebním darem. V Albánii se dokonce k tomuto zvyku váže vtip – dostat pozvánku na svatbu je stejné jako dostat pokutu, obojí musíte zaplatit,“ uvedla Markéta Dvořáčková, tisková mluvčí GE Money. Také v Belgii může svatební oznámení příjemce vyděsit. Tady bývá totiž přímo na svatebním oznámení číslo účtu, kam by měli pozvaní na svatbu zaslat peníze.

Dávno už se nedávají sady skleniček a utěrky podle výběru svatebčanů. Pokud už manželé chtějí věcné dary, řeknou si přímo o konkrétní kousky.„Seznamy dárků se buď umisťují na vybrané webové portály, nebo přímo do obchodních domů, kde si snoubenci dárky vybrali. Tyto seznamy se začínají nově prosazovat například v Polsku nebo Koreji,“ popsala Martina Dvořáčková.

Věno ztrácí smysl

Novomanželé tak zabijí dvě mouchy jednou ranou. Dostanou to, po čem skutečně touží a nestane se, že by některý dar obdrželi víckrát. Stejně jako se proměnily svatební dary, změnila se i podoba věna. Ke svatbám ve vyspělých ekonomikách již tradiční pojetí věna nepatří.

„Je tomu tak do jisté míry i proto, že mladí lidé spolu bydlí často už před svatbou. Dříve obvyklý účel věna – vybavení nové společné domácnosti – v takovém případě ztrácí smysl,“ vysvětlila Martina Dvořáčková.

V souvislosti se svatbami se v poslední době často cituje poměrně nový pojem: předmanželská smlouva. Průzkum ukazuje, že tato smlouva zdaleka ještě není samozřejmostí. Podle GE Money je ve většině zemí světa neobvyklé, že by snoubenci sepisovali předmanželské smlouvy. V anglosaských zemích, jsou předmanželské smlouvy běžnější mezi movitějšími snoubenci, kteří si chtějí upravit své majetkové poměry.

Místem, kde se smlouvy sepisují před stavbou častěji, je například Korea. „Korejci jsou velice praktickým národem. I předmanželská smlouva je pro ně nástrojem, jak se připravit na nečekané a nepředvídatelné okolnosti, které by mohly v budoucnu přijít,“ vysvětlila Markéta Dvořáčková.