VYBERTE SI REGION

David Ondráčka z Transparency International tvrdí: Nejpodrobnější je Fischer

Praha – Není důležité jen to, kdo se stane příštím prezidentem ČR, ale také jakou podobu má jeho kampaň. To tvrdí šéf české pobočky Transparency International (TI) David Ondráčka.

5.12.2012 32
SDÍLEJ:

Šéf Transparency International ČR David Ondráčka.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Podle něj zdaleka nestačí jen fakt, že podle zákona si museli všichni kandidáti založit transparentní volební účet. „Veřejnost má právo vědět, co se děje za marketingovými kulisami a jestli kandidáti skutečně odkrývají karty, své sponzory i výdaje kampaní. Klíčová politická událost zimní sezony musí proběhnout pod detailní veřejnou kontrolou, aby prezident nemohl být zpochybňován," uvedl včera David Ondráčka.

Proto TI sleduje prezidentskou kampaň podle 13 kritérií, které se vztahují k podrobnosti i přehlednosti účetních údajů, plánovaným nákladům na kampaň, informacím o dárcích či k počtu dobrovolníků. Někteří z jedenáctky uchazečů tak sice dostali 100 procent za přehledné účetnictví (Táňa Fischerová, Vladimír Franz), ale pohořeli v ostatních kategoriích, kupříkladu v informacích o volebním týmu či spolupráci 
s mediálními konzultanty.

Nejen příjmy a výdaje

Kromě zkoumání volebních účtů analytici TI čerpají informace také z webových prezentací kandidátů, jejich oficiálních profilů na sociálních sítích, prohlášení v celostátních médiích a odpovědí na otázky TI.

Přihlížejí též ke způsobu komunikace jednotlivých kandidátů s veřejností. Transparency se zaměřuje i na to, zda kandidáti na webu představili své spolupracovníky z volebního týmu a jejich odměny nebo zda pořádají akce, které nefinancují z oficiálního účtu. „V další fázi se zaměříme na odhady reálných nákladů mediálních a billboardových kampaní," dodává David Ondráčka. V tomto směru TI monitoruje i spolupráci kandidátů s mediálními a PR agenturami.

A jak dopadlo hodnocení? Podle procentuálního hodnocení nejlépe všem kritériím vyhověl Jan Fischer, tedy kandidát, kterého by podle listopadového průzkumu CVVM volilo nejvíc lidí a jenž také zatím vydal největší částku na kampaň (26 milionů korun). Na druhém místě v testu transparentnosti skončil Karel Schwarzenberg, třetí pak Zuzana Roithová. Nejméně průhledný dialog s veřejností vede Tomio Okamura, který ale zatím vynaložil minimální sumu. Ani jeden ze tří dosud vyřazených kandidátů nemá transparentní účet online.

Průhledné účty
Jan Fischer 93 %
Karel Schwarzenberg 83 %
Zuzana Roithová 68 %
Jiří Dienstbier 53 %
Miloš Zeman 52 %
Přemysl Sobotka 49 %
Táňa Fischerová 37 %
Vladimír Dlouhý 34 %
Vladimír Franz 28 %
Jana Bobošíková 21 %
Tomio Okamura 12 %
Zdroj: TI ČR

Koho by lidé volili v listopadu
Jan Fischer 23,5 %
Miloš Zeman 19,5 %
Tomio Okamura 9,5 %
Jiří Dienstbier 9 %
Karel Schwarzenberg 7 %
Vladimír Franz 4 %
Jana Bobošíková 3 %
Vladimír Dlouhý 2,5 %
Zuzana Roithová 2,5 %
Přemysl Sobotka 2 %
Táňa Fischerová 2 %
Zdroj: CVVM

Autor: Kateřina Perknerová

5.12.2012 VSTUP DO DISKUSE 32
SDÍLEJ:

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies