VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Doprava v mrazu zatěžuje plíce obyvatel Děčína

Děčínsko - Emise z automobilového provozu trápí i obyvatele děčínského regionu a provozovatelé veřejné dopravy musejí pořizovat modernější vozidla.

12.1.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Ladislav Schäfer

Mrazivé dny, inverze a smog. Do téhle zdraví neprospívající a život znepříjemňující kombinace výraznou měrou promlouvají i emise z dopravy. Odborné studie vycházející z oficiálních údajů Evropské komise hovoří o tom, že právě v České republice se objem škodlivin z dopravy za posledních osm let zvýšil o polovinu. Zvýšenou zátěž registrují i lidé na Děčínsku, pro které může být slabou útěchou fakt, že ještě hůř, než Česko, je na tom Bulharsko a Lotyšsko.

„Patřím spíše ke svátečním řidičům a v zimě, kdy je jízda komplikovanější, dávám přednost městské dopravě. Jenže teď jsem zase začala raději jezdit autem. Čekání na autobus na zastávce na Kamenické, po které se v obou směrech už od rána valí kolony čmoudících náklaďáků a dalších aut, nedělá dobře ani mně, ani mým dvěma malým dětem,“ povzdechla si Jana Rubešová z děčínského sídliště Kamenická.

Vedle dalších nepříznivých vlivů ovzduší v Děčíně zhoršuje samotná poloha města sevřeného labským údolím. Zatímco emise ze stejné intenzity dopravy se jinde rozptýlí do okolí, tady je svírá děčínská kotlina. Navíc Děčín stále marně čeká na dálniční přivaděč, který by urychlil průjezd městem.

Situaci také znepříjemňuje fakt, že v Děčíně i v celém děčínském regionu po silnicích jezdí auta, která nesplňují příslušné emisní normy. A neplatí to jen o osobních vozidlech, jejichž průměrné stáří v republice dosahuje téměř patnácti let. Na enormním zatížení ovzduší se v tuzemsku velkou měrou podílí i veřejná doprava.

„Uvědomujeme si svůj díl zodpovědnosti za stav životního prostředí a proto se chceme ke svému okolí chovat co nejšetrněji. Dokládá to i fakt, že v průběhu několika posledních let pořizujeme každoročně v průměru pět až sedm nových autobusů většinou splňujících ty nejpřísnější emisní limity EURO 5,“ vysvětlil ředitel Dopravního podniku města Děčína Bohumil Bárta.

Děčínská městská akciovka provozuje zhruba osmdesát autobusů. Jejich průměrné stáří je okolo sedmi let, ale v některých případech cestující přepravují i vozy, jejichž životnost se podařilo prodloužit generálními a středními opravami. Jenže schopnost takových autobusů dál přepravovat cestující je jedna věc a docela jinou záležitostí je, že jejich provoz má objemem produkovaných emisí nepříznivý dopad na životní prostředí.

„Myslím, že je to znát hlavně v současných mrazivých dnech. Je rozdíl, když k nám na Letnou dorazí nějaký autobus z těch moderních a nedávno zakoupených a nebo se přikodrcá dosluhující vůz. Čmoudem otravuje nejen okolí, ale cestu vám znepříjemňuje i páchnoucí naftové topení,“ přidal zkušenost pravidelný pasažér v děčínských městských autobusech Josef Schránil.

Přestože děčínský dopravní podnik každoročně investuje do modernizace vozového parku okolo třiceti milionů korun, těch nejstarších vozů se hned tak nezbaví.

„Naši řidiči by neměli s čím jezdit. Obnova ještě nějakou dobu potrvá,“ zhodnotil situaci ředitel Bárta.

Není žádným výjimečným jevem, že na špatný technický stav vozidel doplácejí jejich majitelé přímo při kontrolách na silnicích. Není to ale v souvislosti s měřením emisí.

„Na tyhle kontroly policie nemá a zřejmě hned tak nebude mít potřebné vybavení. Nicméně někdy je až s podivem, s čím vším vyjedou řidiči na silnice. Často jsou jejich auta v tak dezolátním stavu, že dopravní hlídka přikáže okamžité odstavení vozidla.

Na druhou stranu je třeba také říci, že celkově se technický stav jak osobních, tak nákladních automobilů zlepšuje. Výjimkou jsou třeba opotřebované náklaďáky některých menších firem či podnikatelů ve stavebnictví a podobných oborech a nebo některá osobní auta starších majitelů,“ poznamenal šéf děčínské dopravní policie Martin Votrubec.

Na modernější vybavenost vozového parku musejí sázet i firmy, které provozují a nebo zajišťují nákladní mezinárodní přepravu. Platí to i v případě děčínské společnosti Bohemia Cargo.

„Naše dceřiná společnost má asi třicet kamionů a kromě asi dvou zastaralejších prakticky všechny ostatní splňují emisní normy. Při nákupu nových vozidel pak dostávají přednost ty, které mají EURO 5,“ poznamenal jednatel děčínské spediční firmy Jan Kučera.

Autor: Josef Suk

12.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Déšť

Dešťovka. Obyvatelé suchých oblastí si rozdělí sto milionů

Protesty ve Skopji skončily násilím
1

V makedonském parlamentu došlo k bitce, zraněno bylo minimálně deset lidí

Česká reprezentace na úvod porazila Finsko

Vítězstvím 3:2 nad Finskem vstoupili čeští hokejisté do závěrečného turnaje Euro Hockey Tour, kterým jsou Carlson Hockey Games v Českých Budějovicích. Druhý zápas odehraje náš národní tým v sobotu proti Švédsku (17).

Nejvyšší soud zrušil rozsudek nad Dalíkem kvůli právní kvalifikaci

Nejvyšší soud zrušil odsuzující verdikt nad lobbistou Markem Dalíkem poté, co vyhověl jeho dovolání i dovolání šéfa žalobců Pavla Zemana. Případ vrátil pražskému vrchnímu soudu, který Dalíka poslal na čtyři roky do vězení za pokus o podvod. Odvolací soud bude muset znovu přezkoumat právní kvalifikaci, na jejímž základě byl odsouzen. Oznámil to předseda trestního kolegia NS František Púry. Podle něj může soud trest zmírnit, ponechat stejný i zpřísnit.

Kdo hodně cvičí, nástroj si ničí, věří Kabáti

/ROZHOVOR/ Po čtyřech letech vyrazí na velké halové turné nejúspěšnější česká rocková kapela Kabát. Obsáhne devatenáct zastávek a ode-hraje se v průběhu měsíců října a listopadu. Vypráví o něm zpěvák Pepa Vojtek.

Jihokorejci chtějí stavět Dukovany. Nezdržujeme a nezdražujeme, slibují

Tři roky poté, co ČEZ zrušil tendr na dostavbu Temelína, začíná jaderný maraton nanovo. Zatím jen opatrně a zdvořilostním představováním. Bitva o jednu z největších zakázek v dějinách ČR ale bude možná ještě ostřejší než minule.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies