VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Doprava v mrazu zatěžuje plíce obyvatel Děčína

Děčínsko - Emise z automobilového provozu trápí i obyvatele děčínského regionu a provozovatelé veřejné dopravy musejí pořizovat modernější vozidla.

12.1.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Ladislav Schäfer

Mrazivé dny, inverze a smog. Do téhle zdraví neprospívající a život znepříjemňující kombinace výraznou měrou promlouvají i emise z dopravy. Odborné studie vycházející z oficiálních údajů Evropské komise hovoří o tom, že právě v České republice se objem škodlivin z dopravy za posledních osm let zvýšil o polovinu. Zvýšenou zátěž registrují i lidé na Děčínsku, pro které může být slabou útěchou fakt, že ještě hůř, než Česko, je na tom Bulharsko a Lotyšsko.

„Patřím spíše ke svátečním řidičům a v zimě, kdy je jízda komplikovanější, dávám přednost městské dopravě. Jenže teď jsem zase začala raději jezdit autem. Čekání na autobus na zastávce na Kamenické, po které se v obou směrech už od rána valí kolony čmoudících náklaďáků a dalších aut, nedělá dobře ani mně, ani mým dvěma malým dětem,“ povzdechla si Jana Rubešová z děčínského sídliště Kamenická.

Vedle dalších nepříznivých vlivů ovzduší v Děčíně zhoršuje samotná poloha města sevřeného labským údolím. Zatímco emise ze stejné intenzity dopravy se jinde rozptýlí do okolí, tady je svírá děčínská kotlina. Navíc Děčín stále marně čeká na dálniční přivaděč, který by urychlil průjezd městem.

Situaci také znepříjemňuje fakt, že v Děčíně i v celém děčínském regionu po silnicích jezdí auta, která nesplňují příslušné emisní normy. A neplatí to jen o osobních vozidlech, jejichž průměrné stáří v republice dosahuje téměř patnácti let. Na enormním zatížení ovzduší se v tuzemsku velkou měrou podílí i veřejná doprava.

„Uvědomujeme si svůj díl zodpovědnosti za stav životního prostředí a proto se chceme ke svému okolí chovat co nejšetrněji. Dokládá to i fakt, že v průběhu několika posledních let pořizujeme každoročně v průměru pět až sedm nových autobusů většinou splňujících ty nejpřísnější emisní limity EURO 5,“ vysvětlil ředitel Dopravního podniku města Děčína Bohumil Bárta.

Děčínská městská akciovka provozuje zhruba osmdesát autobusů. Jejich průměrné stáří je okolo sedmi let, ale v některých případech cestující přepravují i vozy, jejichž životnost se podařilo prodloužit generálními a středními opravami. Jenže schopnost takových autobusů dál přepravovat cestující je jedna věc a docela jinou záležitostí je, že jejich provoz má objemem produkovaných emisí nepříznivý dopad na životní prostředí.

„Myslím, že je to znát hlavně v současných mrazivých dnech. Je rozdíl, když k nám na Letnou dorazí nějaký autobus z těch moderních a nedávno zakoupených a nebo se přikodrcá dosluhující vůz. Čmoudem otravuje nejen okolí, ale cestu vám znepříjemňuje i páchnoucí naftové topení,“ přidal zkušenost pravidelný pasažér v děčínských městských autobusech Josef Schránil.

Přestože děčínský dopravní podnik každoročně investuje do modernizace vozového parku okolo třiceti milionů korun, těch nejstarších vozů se hned tak nezbaví.

„Naši řidiči by neměli s čím jezdit. Obnova ještě nějakou dobu potrvá,“ zhodnotil situaci ředitel Bárta.

Není žádným výjimečným jevem, že na špatný technický stav vozidel doplácejí jejich majitelé přímo při kontrolách na silnicích. Není to ale v souvislosti s měřením emisí.

„Na tyhle kontroly policie nemá a zřejmě hned tak nebude mít potřebné vybavení. Nicméně někdy je až s podivem, s čím vším vyjedou řidiči na silnice. Často jsou jejich auta v tak dezolátním stavu, že dopravní hlídka přikáže okamžité odstavení vozidla.

Na druhou stranu je třeba také říci, že celkově se technický stav jak osobních, tak nákladních automobilů zlepšuje. Výjimkou jsou třeba opotřebované náklaďáky některých menších firem či podnikatelů ve stavebnictví a podobných oborech a nebo některá osobní auta starších majitelů,“ poznamenal šéf děčínské dopravní policie Martin Votrubec.

Na modernější vybavenost vozového parku musejí sázet i firmy, které provozují a nebo zajišťují nákladní mezinárodní přepravu. Platí to i v případě děčínské společnosti Bohemia Cargo.

„Naše dceřiná společnost má asi třicet kamionů a kromě asi dvou zastaralejších prakticky všechny ostatní splňují emisní normy. Při nákupu nových vozidel pak dostávají přednost ty, které mají EURO 5,“ poznamenal jednatel děčínské spediční firmy Jan Kučera.

Autor: Josef Suk

12.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zaměstnanci slovenského Volkswagenu stávkují za vyšší mzdy.
5

Stávka v bratislavském VW končí, zaměstnanci se dočkají vyšších mezd

Kuchař Michael Solnička alias Mr. Steak bude od podzimu šéfkuchařem nového steakového restaurantu v Olomouci.
1 2

Mr. Steak: Gastronomický boom? Olomouc teď dává zbytku republiky na frak

AKTUALIZOVÁNO

Kvitová opět šampionkou. Svůj návrat dokonala triumfem v Birminghamu

/VIDEO/ O takovém návratu se jí ani nesnilo. Tenistka Petra Kvitová korunovala svůj comeback po prosincovém napadení neznámým útočníkem triumfem na trávě v Birminghamu. Pro českou lvici šlo přitom o teprve druhý turnaj od zranění. V novém vydání žebříčku se posune na dvanáctou příčku.

Babiš opět zrušil návštěvu České televize. Mám důležitější věci, sdělil

/ANKETA/ Předseda ANO Andrej Babiš se opět nedorazil na politickou debatu Otázky Václava Moravce v České televizi. Účast v dnešním přímém přenosu podle moderátora pořadu Moravce Babiš původně slíbil, ale pak ji zrušil kvůli nemoci člena rodiny.

AKTUALIZUJEME

V Kolumbii se potopila loď se 150 turisty na palubě

/VIDEO/ Ve vodní nádrži Guatapé na severovýchodě Kolumbie se potopila třípatrová turistická loď s přibližně 150 pasažéry.

Hurá do plavek! Ale do jakých? Hitem jsou jednodílné, radí ostravský stylista

Léto. Rtuť teploměru šplhá výš a výš. Oblékáme se do koupacího oděvu, jehož historie sahá až do antického Řecka. Po jakém typu plavek ale letos mají ženy sáhnout? Co zrovna letí?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies