VYBERTE SI REGION

Doprava v mrazu zatěžuje plíce obyvatel Děčína

Děčínsko - Emise z automobilového provozu trápí i obyvatele děčínského regionu a provozovatelé veřejné dopravy musejí pořizovat modernější vozidla.

12.1.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Ladislav Schäfer

Mrazivé dny, inverze a smog. Do téhle zdraví neprospívající a život znepříjemňující kombinace výraznou měrou promlouvají i emise z dopravy. Odborné studie vycházející z oficiálních údajů Evropské komise hovoří o tom, že právě v České republice se objem škodlivin z dopravy za posledních osm let zvýšil o polovinu. Zvýšenou zátěž registrují i lidé na Děčínsku, pro které může být slabou útěchou fakt, že ještě hůř, než Česko, je na tom Bulharsko a Lotyšsko.

„Patřím spíše ke svátečním řidičům a v zimě, kdy je jízda komplikovanější, dávám přednost městské dopravě. Jenže teď jsem zase začala raději jezdit autem. Čekání na autobus na zastávce na Kamenické, po které se v obou směrech už od rána valí kolony čmoudících náklaďáků a dalších aut, nedělá dobře ani mně, ani mým dvěma malým dětem,“ povzdechla si Jana Rubešová z děčínského sídliště Kamenická.

Vedle dalších nepříznivých vlivů ovzduší v Děčíně zhoršuje samotná poloha města sevřeného labským údolím. Zatímco emise ze stejné intenzity dopravy se jinde rozptýlí do okolí, tady je svírá děčínská kotlina. Navíc Děčín stále marně čeká na dálniční přivaděč, který by urychlil průjezd městem.

Situaci také znepříjemňuje fakt, že v Děčíně i v celém děčínském regionu po silnicích jezdí auta, která nesplňují příslušné emisní normy. A neplatí to jen o osobních vozidlech, jejichž průměrné stáří v republice dosahuje téměř patnácti let. Na enormním zatížení ovzduší se v tuzemsku velkou měrou podílí i veřejná doprava.

„Uvědomujeme si svůj díl zodpovědnosti za stav životního prostředí a proto se chceme ke svému okolí chovat co nejšetrněji. Dokládá to i fakt, že v průběhu několika posledních let pořizujeme každoročně v průměru pět až sedm nových autobusů většinou splňujících ty nejpřísnější emisní limity EURO 5,“ vysvětlil ředitel Dopravního podniku města Děčína Bohumil Bárta.

Děčínská městská akciovka provozuje zhruba osmdesát autobusů. Jejich průměrné stáří je okolo sedmi let, ale v některých případech cestující přepravují i vozy, jejichž životnost se podařilo prodloužit generálními a středními opravami. Jenže schopnost takových autobusů dál přepravovat cestující je jedna věc a docela jinou záležitostí je, že jejich provoz má objemem produkovaných emisí nepříznivý dopad na životní prostředí.

„Myslím, že je to znát hlavně v současných mrazivých dnech. Je rozdíl, když k nám na Letnou dorazí nějaký autobus z těch moderních a nedávno zakoupených a nebo se přikodrcá dosluhující vůz. Čmoudem otravuje nejen okolí, ale cestu vám znepříjemňuje i páchnoucí naftové topení,“ přidal zkušenost pravidelný pasažér v děčínských městských autobusech Josef Schránil.

Přestože děčínský dopravní podnik každoročně investuje do modernizace vozového parku okolo třiceti milionů korun, těch nejstarších vozů se hned tak nezbaví.

„Naši řidiči by neměli s čím jezdit. Obnova ještě nějakou dobu potrvá,“ zhodnotil situaci ředitel Bárta.

Není žádným výjimečným jevem, že na špatný technický stav vozidel doplácejí jejich majitelé přímo při kontrolách na silnicích. Není to ale v souvislosti s měřením emisí.

„Na tyhle kontroly policie nemá a zřejmě hned tak nebude mít potřebné vybavení. Nicméně někdy je až s podivem, s čím vším vyjedou řidiči na silnice. Často jsou jejich auta v tak dezolátním stavu, že dopravní hlídka přikáže okamžité odstavení vozidla.

Na druhou stranu je třeba také říci, že celkově se technický stav jak osobních, tak nákladních automobilů zlepšuje. Výjimkou jsou třeba opotřebované náklaďáky některých menších firem či podnikatelů ve stavebnictví a podobných oborech a nebo některá osobní auta starších majitelů,“ poznamenal šéf děčínské dopravní policie Martin Votrubec.

Na modernější vybavenost vozového parku musejí sázet i firmy, které provozují a nebo zajišťují nákladní mezinárodní přepravu. Platí to i v případě děčínské společnosti Bohemia Cargo.

„Naše dceřiná společnost má asi třicet kamionů a kromě asi dvou zastaralejších prakticky všechny ostatní splňují emisní normy. Při nákupu nových vozidel pak dostávají přednost ty, které mají EURO 5,“ poznamenal jednatel děčínské spediční firmy Jan Kučera.

Autor: Josef Suk

12.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
24 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies