„Pan náměstek Fidrmuc vypracoval adekvátní nabídky bezplatných kurzů pro tyto studenty. Půjde o obdobný okruh vzdělání, tedy především přírodovědné předměty. Tuto možnost jim předložíme," uvedl ministr.

Rozhodnutí ministerstva školství odepřít finanční podporu stipendistům, kteří se přihlásili do projektu CTYOnline, vyvolalo vlnu nevole. Loni v létě Chládkův úřad schválil dotaci dvouletého kurzu z 80 procent. Studentům měl tento typ vzdělání pomoci dostat se na prestižní univerzity a rozvíjet jejich talent. Americko-českou nadaci AFCSLS, která program organizuje, šokovala především náhlá změna názoru. Ta předně způsobila vrásky 150 žákům, kteří se do něj přihlásili, začali se učit a také zaplatili pětinu kurzovného. Počítali 
s tím, že zbytek uhradí stát.

Na ministerstvu se ale vyměnil klíčový náměstek pro regionální školství, Jindřicha Fryče nahradil nominant KDU-ČSL Jaroslav Fidrmuc. Právě ten měl proti dotaci zásadní připomínky, ačkoli podpora nadaných dětí kompetenčně spadá pod náměstka za ČSSD Petra Hulinského. „Pokud chceme nadané žáky podpořit právě touto formou, navrhuji organizovat kurzy ve spolupráci s vysokými školami či využít kapacity Národního institutu dalšího vzdělávání. Kurzy CTYOnline jsou realizovány i ve Slovenské republice, ani tam však nejsou financovány ze státního rozpočtu, ale sponzorsky," řekl náměstek Fidrmuc.

Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) se tak dostal do prekérní situace, neboť koaličně na něj tlačili Fidrmucovi spolustraníci Pavel Bělobrádek, Jiří Mihola či Michaela Šojdrová, kteří prosazovali poskytnutí dotace.

Lidovci neladí

„Finální verze podpory tohoto projektu se ve vedení ministerstva projednávala loni v září, všichni byli pro, kromě pana náměstka Fidrmuce. Jeho postoj mě překvapil, neboť mnoho podporovatelů kurzů CTYOnline bylo právě z lidoveckých řad," vysvětluje ministr školství. Na dotaz, jak své námitky zdůvodnil, Marcel Chládek odpověděl: „Studenti museli na kurzy doplácet, takže pro určitou skupinu lidí to mohlo být diskriminační. Druhá námitka byla, že obdobně kvalitní programy se mohou připravit v ČR a těch deset milionů by tudíž bylo účelnější věnovat na jejich rozvoj, například v angličtině. Klíčová ale byla jeho věta, že dotaci považuje za nehospodárné nakládání s finančními prostředky."

Ani Fidrmucova schůzka 
s představiteli nadace AFCSLS nepřinesla vyjasnění stanovisek, naopak, příkopy se spíš prohloubily. „Za těchto okolností náměstek Hulinský, do jehož gesce to patří, smlouvu odmítl podepsat, což naprosto chápu," dodal ministr.
Kromě toho, že situaci 150 frekventantů hodlá řešit nabídkou tuzemského vzdělávacího programu, resort přichystal strategii práce s nadanými žáky. Již přijatá koncepce počítá se vznikem národní i krajské sítě podpory nadání, speciálně zaměřeným dalším vzděláváním pedagogů či s rozvojem světově unikátního programu Talnet.

Marcel Chládek upozorňuje, že práce s talentovanou mládeží je součástí inkluze: „Je to velmi těžké, protože nadané děti vyčuhují z průměru a někdy mají tendenci to nedávat najevo, aby zapadly. Učitelé s nimi musejí pracovat tak, aby jejich osobnost nezničili, naopak je povzbudili a posunuli dál." Odmítl přitom pojem elitářství, 
s nímž přišel jeho předchůdce v Rusnokově vládě Dalibor Štys. „My jdeme opačným směrem, založíme fond pro pomoc nadaným studentům ze sociálně slabších rodin, diskutujeme například o příjmu nepřevyšujícím čtyřnásobek životního minima. Pokud toto kritérium splní, bude si žák moci zažádat 
o příspěvek na kurz, a to nikoliv přes nadaci, ale přímo," řekl Marcel Chládek. Fond by měl vzniknout na jaře.

Jak dál s talentovanými dětmi?