„Přesně 6,2 procenta vozidel nemělo dálniční známku vůbec, další 4,2 procenta motoristů známku sice mělo, ale neplatnou,“ uvedl ředitel komunikace ÚAMK Pavel Kuchálik.

„Počet vozidel kontrolovaných v rámci dálniční sítě nesledujeme, proto nemůžeme posuzovat podíl řidičů, kteří zpoplatněnou komunikaci použijí bez zaplacení poplatku nebo následně chybně manipulují s dálničním kuponem,“ uvedla k tomu mluvčí policejního prezidia Veronika Benediktová. ČTK sdělila, že dopravní policie zjistila v oblasti dálničních poplatků v roce 2007 téměř 11.000 přestupků, o rok později jich bylo již zhruba 14.800 a loni počet zjištěných prohřešků překročil 14.400.

Nejvíce na Ostravsku a Plzeňsku

Rozsáhlé sledování dopravních proudů a vozidel na čerpacích stanicích ukázalo také na rozdíly mezi jednotlivými regiony. Zatímco na komunikacích kolem Prahy je podíl automobilů bez známky nižší a pohybuje se kolem 4,5 procenta, v okolí Ostravy je až dvojnásobný. Na Brněnsku se pohybuje pod osmi procenty, na Plzeňsku stoupá přes devět procent.

Více než týdenní kontrola se zaměřila na dálnice D1, D2, D5, D8, D11 a rychlostní silnice R6 a R10. Tříčlenné týmy sledovaly jízdní pruhy v místech zpomalení dopravního proudu, dálniční známky na vozidlech pak byly zkoumány také na čerpacích stanicích a přilehlých parkovištích. V průzkumu specialisté zkontrolovali přes 45.000 vozidel.

Roční dálniční známka pro osobní automobil letos podražila o 200 Kč na 1200 korun. Stát letos čeká výnos z prodeje známek okolo tří miliard korun. Loni to bylo přes 2,5 miliardy Kč.