"Lidé i nadále riskují. Nejsou to ale jen řidiči. Chodci podlézají závory, nebo tam cyklisté kličkují na kolech," dodal starosta Studénky Lubomír Šobich. Přesnou evidenci nemá, protože přestupky řeší v sousedním Bílovci. Hazardéry neodradila nehoda a ani kamery, které dění v místě sledují. Právě díky nim se policie dozví o jízdě na červenou. Všechny odhalené hříšníky pak předávají bíloveckým úředníkům. "V období od 22. července 2015 dosud jsme obdrželi od policie celkem 104 oznámení v souvislosti s železničním přejezdem ve Studénce, většinou se jednalo o řidiče motorových vozidel," uvedla Richterová.

Loni na přejezdu závory uvěznily dva kamiony. V říjnu portugalský řidič včas zareagoval, těsně před příjezdem vlaku prorazil závoru a odjel. O několik měsíců dříve na přejezdu uvízl polský řidič vezoucí náklad těžkých plechů. Ten neodjel a do jeho kamionu narazil vlak Pendolino. Nehodu tři lidé nepřežili, dvě desítky dalších utrpěly zranění. Polák od soudu odešel s trestem 8,5 roku vězení. Trest přijal.

Přejezd je rizikový z několika důvodů. V místě se kříží extrémně vytížená železniční trať a frekventovaná silnice. Přejezd je navíc široký, protože silnici kříží čtyři koleje. Doba, po kterou blikají červená světla před sklopením závor, je proto dlouhá, úměrná k tomu, jaká je potřeba na vyprázdnění kolejiště. Právě dlouhá prodleva mezi výstrahou a sklopením závor je důvod, který podle odborníků motivuje lidi k tomu, aby přejížděli na červenou a riskovali srážku s vlakem.

Šobich věří, že v horizontu několika let přejezd z dopravní mapy úplně zmizí. Město zároveň připravuje projekt objízdné trasy, který by vyvedl nákladní dopravu z daného místa. Kamiony by tak vůbec přes přejezd nejezdily. Nová komunikace, dlouhá asi 450 metrů, by měla vést jedním z průmyslových areálů ve Studénce. "S majiteli firem, kterých se to týká, jsme jednali," řekl starosta. Dodal, že nyní nechce odhadovat případné náklady. Vše se teprve připravuje. Pokud se městu podaří projekt zrealizovat, ministerstvo dopravy přislíbilo vybudování podjezdu pod současným přejezdem. "Ten by mohli využívat pěší, cyklisté a osobní doprava," uvedl Šobich.

Nezávisle na tom soukromá firma pracuje i na instalaci dalšího bezpečnostního prvku. Jde o další červeně blikající světla. Zařízení se už na českých silnicích běžně používá. Upozorňuje řidiče například na místo, kde vyjíždějí hasičské či sanitní vozy.