VYBERTE SI REGION

Děti jsou na internetu neopatrné. Schůzku naslepo by podnikly dvě z pěti

Olomouc – České děti jsou při používání internetu velmi neopatrné a téměř polovina by jich přišla na schůzku s neznámou osobou, která je prostřednictvím této počítačové sítě osloví. Děti jsou ochotny cizím lidem prostřednictvím internetu sdělit osobní údaje či zaslat fotografie. Stále více dětí na internetu vystavuje své intimní snímky. Vyplývá to z letošního výzkumu Univerzity Palackého v Olomouci, kterého se zúčastnilo 28.000 dětí. Na projektu se podílely firmy Seznam.cz a Google.

15.7.2014 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Na schůzku s člověkem, jehož znají pouze z internetu, by podle výzkumu přišlo 40 procent dětí. Své jméno a příjmení je cizímu člověku ochotno poslat 63 procent a emailovou adresu 43 procent dětí. Fotografii obličeje by na požádání poslalo 39 procent dětí. „Sdílení vlastních intimních materiálů s ostatními uživateli internetu provozuje stále větší počet dětí. Téměř osm procent z nich v prostředí internetu sdílí vlastní intimní fotografie a videa, přičemž jiným uživatelům internetu, tedy partnerům a přátelům, je zasílá více než 12 procent dětí," uvedl manažer internetové bezpečnosti společnosti Seznam.cz Martin Kožíšek.

Případy vydírání přibývají

Počet neopatrných dětí, které prostřednictvím internetu sdělují neznámým lidem osobní údaje či posílají fotografie, se v posledních letech zvyšuje. Od loňského roku vzrostl i počet napadení. Děti nejčastěji čelí průniku do svých osobních účtů na internetu či verbálním útokům, což zmínila zhruba třetina účastníků výzkumu. „Počet případů vydírání dětí s využitím materiálů sexuální povahy v Česku trvale roste. Data z loňského roku potvrzují, že bylo prostřednictvím internetu vydíráno téměř osm procent dětí. K vydírání jsou nejčastěji využívány fotografie a videa, která děti dobrovolně či pod nátlakem posílají pachatelům," uvedl Kamil Kopecký z Pedagogické fakulty UP.

Používání kamery

Výzkum se letos poprvé zabýval tím, zda mají děti přístup k webové kameře a jak ji využívají. Zařízení, které udělá obrazový záznam, má k dispozici přes 69 procent dětí. „Téměř tři procenta českých dětí potvrzují, že je někdo v průběhu posledního roku ponižoval, vydíral či jim vyhrožoval právě s použitím záznamu z webkamery," upozornil Kopecký.

Na druhou stranu stále více dětí dokáže na internetu vyhledat pomoc. „Při spuštění poradny u projektu Seznam se bezpečně! v roce 2009 jsme zaznamenávali několik dotazů či žádostí o pomoc. Nyní nám do poradny přichází až 40 zpráv měsíčně a každý rok tento počet roste zhruba o 25 procent," uvedl Kožíšek. Preventivní programy jsou podle odborníků velmi důležité. „Díky dlouhodobé práci s dětmi, učiteli a dalšími subjekty se nám daří oslovovat nejvíce zranitelnou skupinu. Děti si díky našim projektům osvojují základy bezpečného chování na internetu a učí se rozpoznávat rizikové situace na internetu," dodal Kopecký.

Autor: ČTK

15.7.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

Politici nechápou, co je věda, jak funguje, říká nositel Nobelovy ceny za fyziku

Brno - Vědci se musí místo výzkumu věnovat papírování, kritizoval nositel Nobelovy ceny za fyziku Claude Cohen-Tannou-dji. „Moje děti se věnují vědě také a tráví šedesát procent času sepisováním zpráv," řekl ve čtvrtek fyzik publiku na VUT v Brně.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Na pohádky se o Vánocích dívá 83 procent Čechů

Praha - Na pohádky se během Vánoc dívá v televizi 83 procent Čechů. Třetina lidí kvůli návštěvám ale televizní program nestíhá. Vyplývá to z průzkumu agentury ipsos pro O2. Zážitek ze sledování pohádek až 95 procentům diváků kazí reklamní přestávky. Kolem 70 procent lidí by chtělo sledovat program v televizi bez reklam nejen o Vánocích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies