Interaktivní tabule, dataprojektory, digitální laboratoře, ale také notebooky či tablety. S těmito moderními technologiemi pracují žáci ostravských základních škol. Řada těchto zařízení představují dnes běžný standard. Výuka se díky nim změnila, především zrychlila a podle odborníků také zefektivnila.

Například v Základní škole Ostrčilova v centru Ostravy využívají učitelé k výuce vizualizéry a notebooky. „Žáci jsou vyučování v počítačových učebnách. Máme také interaktivní tabule a pro příští školní rok jsme partnerem projektu Tablety do škol. Devadesát procent vyučujících se tak s nimi bude muset naučit pracovat. K čemu přesně je budou potom používat děti, prozatím ještě nevíme. Všechny moderní technologie jsou ale zpestřením výuky, nikdy se však nevyužívají po dobu celé vyučovací hodiny," upozornila ředitelka školy Hana Kimerová. V počítačových učebnách se žáci učí třeba informační technologie, které mají v rámcovém studijním plánu, nebo jazyky. „Prostřednictvím počítačů píší texty. Učí se ale díky nim i finanční gramotnosti. Interaktivní tabule se pak dají využít ve všech předmětech od českého jazyka až po přírodní vědy," řekla Hana Kimerová.

Rychlejší výuka

Moderní zařízení nechybí ani v menších školách. Například v Hošťálkovicích v tamní základní škole jsou v každé třídě napevno nainstalovány dataprojektory a ozvučení. Učitelé používají k výuce notebooky. „Jsou rychlým zdrojem informací a v kombinaci s projektorem urychlí výuku. Učitel už tak nemusí složitě psát na tabuli. Pro děti je to už dnes běžná součást školního dne. Z moderních pomůcek používáme také digitální čidla, například v přírodovědě. Měříme jimi zakalení vody, obsah kyslíku nebo pH. Máme také digitální mikroskop, který je napojen na interaktivní tabuli. Tyto přístroje jsme získali díky našemu zaměření na environmentální výchovu," popsal ředitel Základní školy v Ostravě-Hošťálkovicích Radim Šink.

Stále více dětí v přítomnosti moderních přístrojů tráví ale svůj volný čas. Podle psychologa Jiřího Brančíka je důležité, aby v těchto případech převzali zodpovědnost rodiče a individuálně svému dítěti nastavili časové mantinely používání počítačů, tabletů nebo třeba mobilních telefonů. „Samozřejmě když bude dítě na tabletu ,mydlit´ aplikovanou fyziku, omezovat by jej neměli. Pokud ale hraje krvelačné hry, čas vyčleněný na tuto zábavu by měli zkrátit.

Moderním technologiím se v dnešní době nelze vyhnout. Je třeba zkrátka nastavit rozumné hranice. Pro jejich stanovení je nejdůležitější všímavost, pozornost rodičů a umění motivovat děti k jiným činnostem," vysvětlil psycholog Brančík s tím, že práce s těmito přístroji ve školách výuku jednoznačně zefektivní. To si myslí i Martin Palkovský z Ostravy. Ve volném čase ale své devítileté dceři už zmíněné mantinely nastavil. „Dcera většinou přijde ze školy a jde hned na počítač. Komunikuje jeho prostřednictvím se svými kamarády a hraje dětské hry. Vzhledem k tomu, že pracujeme, nemáme ji pod dohledem. Když se jí zeptáme, kolik času strávila na počítači, řekne, že chvíli. Jsou to ale hodiny, většinou totiž vůbec nemá pojem o čase. Proto jsem zjišťoval možnosti a našel jsem aplikaci, která umí sledovat čas strávený na všech zařízeních v celé domácnosti. Po uplynutí maximální nastavené doby dceru odhlásí a ta už přístroj nemůže dál používat. Aplikace omezí také přístup na nevhodné internetové stránky, takže nemusíme mít strach," uvedl otec devítileté dívky.