VYBERTE SI REGION

Tři čtvrtiny školáků dostávají kapesné, podle psychologů se učí hospodařit

PRAHA - Za alkohol a cigarety dá kapesné skoro 22 tisíc dětí. I to plyne z exkluzivního výzkumu Deníku.

4.9.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník

Tři čtvrtiny českých dětí dostávají kapesné. Čtyřicet procent z nich je však neutratí, ale raději uspoří. Naopak dvě a půl procenta, tedy zhruba dvaadvacet tisíc dětí, dává pro změnu přednost cigaretám a alkoholu. Vyplývá to z exkluzivního výzkumu Deníku. Oslovili jsme v něm 1400 žáků základních škol po celé republice.

Podle výzkumu pravidelně spoří dvě pětiny dětí. Psycholožka Gabriela Dymešová však varuje: „Ochota dětí spořit klesá s věkem. Čím starší, tím raději hned utrácejí.“ I tak je ale kapesné učí šetřit. „Dají přednost odložené spotřebě před okamžitou, a naučí se tak našetřit si i na nějaké dražší věci,“ upřesňuje socioložka Zuzana Jankovská.

S jejím názorem souhlasí i dětský psycholog Václav Mertin. „Kapesné je jednoduchým a poměrně laciným způsobem, jak také učit dítě hospodařit,“ vysvětluje psycholog Mertin.

Samotný fenomén šetření by ale nepřeceňoval. Často se za ním podle jeho slov skrývá přání rodičů, kteří pak kontrolují výdaje peněz z kapesného. České děti většinou dostávají kolem dvou stovek měsíčně. Podle odborníků je to přiměřené. Jankovská ale navrhuje dávat dětem poměr z platu rodičů. „Doporučila bych procento z platu rodičů, “ říká Jankovská.

Žáci základních škol představují lukrativní trh. Z výzkumu Deníku vyplývá, že ročně disponují kupní silou kolem 1,434 miliardy korun. Není proto divu, že na ně obchodníci líčí nejen v obchodech, ale i přímo na základních školách. Podle odhadů odborníků je v základních školách rozmístěno přibližně 2 200 prodejních automatů. Děti ale spíše šetří, než utrácejí. Není proto divu, že se speciálními produkty pro děti přišly i banky. Dětské spořicí programy se poznají už podle dětských názvů jako Slůně nebo Včelička.

Dětských kont je třikrát víc než loni

Spoření učí děti zodpovědnosti, říká Miroslav Seidl z Poštovní spořitelny.

Jak by z pohledu ekonoma měli rodiče vychovávat děti ke správnému hospodaření s penězi?

Myslím si, že důležité je upozorňovat na rizika, která s tím souvisí. Asi není dobré, když dítě utratí celé kapesné najednou za kredit do mobilního telefonu. Vhodné je také upozorňovat na situace, které se správou peněz na první pohled nesouvisí. Bezpečnost pohybu na internetu, sdělování informací v diskusích, stahování nebezpečného obsahu, otevírání podezřelé pošty. Na tom mohou přece skončit i dospělí. No a určitě by měli rodiče vést své děti ke spoření. Naučit je, že pokud si chtějí koupit něco drahého, musí se nejdřív v něčem jiném omezit.

Roste počet dětských kont a platebních karet?

Zájem o dětská konta v poslední době vzrůstá, ve srovnání s loňským rokem je až třikrát větší.

O jaký typ bankovních služeb pro děti mají jejich rodiče největších zájem?

Většinou záleží na věku dítěte. Po narození začínají rodiče dětem spořit, využívají stavební spoření, vkladní knížky nebo pojištění kombinované se spořením. V pozdějším věku, někde na prvním stupni základních škol, už přichází na řadu také účty a platební karty.

Kolik peněz si české děti v průměru spoří?

Dětské konto funguje jako spořicí účet, většinou totiž mívá výhodnější úročení. Pro rodiče však představuje také možnost zasílat dětem kapesné a učit je
zodpovědnosti ke svým financím. Odhadnout tedy průměrnou částku je velmi složité. Dnes je možné založit konto dítěti již v době jeho narození a je
nemálo rodičů, kteří toho využívají. Při příchodu na základní školu tento počet vzrůstá.

Čím je dětský klient pro banky specifický?

Banky v něm vidí především potenciál navázat na dobré zkušenosti z mládí i v pozdějším věku. Klient s dobrou zkušeností totiž banku nezmění. Je však nutné umět s těmito klienty mluvit a komunikovat, obzvláště v době dospívání, a to některá banka zvládá hůře, některá lépe.

 

 

4.9.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Zastánci tradičních Vánoc zase bojují proti Santa Clausovi

Praha - Tradiční podobu českých Vánoc před anglosaskými vlivy obhajuje iniciativa Zachraňte Ježíška. Na sociálních sítích ji letos podpořilo už přes 55.000 lidí. Její zastánci brojí především proti všude přítomné reklamě a postavě Santa Clause spojené v počátcích s propagací jednoho výrobku. Míní, že dekorace spojené s touto podobou Vánoc ničí v dětech fantazii, a i když doma dárky třeba dále nosí Ježíšek, představují si ho stále více jako dědu v červeném plášti, což vede k postupnému zapomínání na české tradice a přebírání vzorů z ciziny.

Polská medvědice rozbila skrytou kameru, která ji natáčela

Varšava - Se zjevným potěšením se medvědice válela v čerstvě napadlém sněhu v pohoří Bieszczady na jihovýchodě Polska - než si všimla, že ji při dovádění natáčí skrytá kamera. Fotopast vzápětí rozbila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies