VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Didaktik matematiky Hejný je ostře proti povinné maturitě z ní

Praha - Didaktik matematiky Milan Hejný, jehož tým stojí za známou alternativní metodou výuky tohoto předmětu, zásadně nesouhlasí s povinnou maturitou z matematiky a chce proti jejímu zavedení bojovat. Pokud se zavede, znemožní to únik od tohoto "teroru" žákům, kteří se mu dosud vyhýbali, řekl v rozhovoru pro ČTK. Ministerstvo školství plánuje povinnou maturitu z matematiky od roku 2019, takže by se to poprvé týkalo letošních žáků devátých tříd.

26.11.2014 26
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Ivo Michalík

Hejného metoda matematiky je založena na tom, že žáci přicházejí na správná řešení sami, učitel má pouze roli průvodce, nepředkládá správné postupy. Děti se tak od počátku školní docházky učí matematicky přemýšlet. Zatím se vyučuje převážně na prvním stupni základních škol, pak se děti setkávají s tradičními metodami výuky, které Hejný kritizuje. "Celý život jsem zasvětil tomu, aby bylo matematické vzdělání, ale ne matematické galeje. Proti tomu jsem velice silně," prohlásil.

Dostal prý pozvání ke kulatému stolu, který se bude povinnou maturitou z matematiky zabývat. Chce tam aktivně vystupovat proti jejímu zavedení. "Udělám všechno, abych zamezil tomu, aby se matematika stala intelektuálním kladivem na děcka," uvedl.

K obdobně radikálním krokům politici podle něj sahají kvůli tomu, že jsou voleni na krátkou dobu a mnohdy ve funkci ani po celé období nevydrží. Systémové změny ve školství jsou však dlouhodobou záležitostí. "Tady se nedá v průběhu čtyř let udělat zásadní změna, ale dají se nastartovat dobré trendy," poznamenal Hejný.

Intelektuální znásilňování

Tradiční metody výuky matematiky z jeho pohledu učí žáky početní operace, na které stačí kalkulačka, a imitovat postupy předvedené učitelem. Společnost přitom potřebuje, aby lidé řešili problémy. Značně omezená je vlastní iniciativa žáka. "Je to intelektuální znásilňování dítěte. Dospělý se snaží vtisknout dítěti své myšlenkové pochody," komentoval Hejný tradiční formy výuky. Za největší tragédii považuje penalizaci dítěte v případě, že použije jiný postup.

Učebnice založené na Hejného metodě jsou zatím schváleny jen pro první stupeň základních škol, v průběhu několika let by se měly rozšířit i na ten druhý. "Šestka už běží druhým rokem, takže příští rok už může jít na pulty, budeme žádat o doložku ministerstva školství. Sedmička se pilotuje prvním rokem, příští rok bude pilotována druhým rokem a bude psána osmička," popsal Hejný průběh příprav. Tvorbu učebnic má na starost Pavel Šalom, doktorand Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

Děti vzdělávané touto metodou dříve nebo později musejí narazit na přechod k tradičnímu přístupu. Problematičtější to podle Hejného je, pokud s objevitelským přístupem končí po páté třídě. V tomto věku totiž ještě děti nemají vybudovány metakognitivní formy práce, aby si podle nich mohly přizpůsobit výklad svým potřebám. To se prý naopak při přechodu na gymnázium dařilo žákům, které Hejný vyučoval na druhém stupni. "To, co jim dávali, odmítali, ale už věděli, jak to změnit, aby to bylo z jejich strany objevování," poznamenal didaktik. Věří, že se problém přechodu mladších dětí vyřeší, až budou k dispozici učebnice pro druhý stupeň.

Nebezpečný boom

Když se v souvislosti se špatnými výsledky středoškoláků u maturity z matematiky hovoří o nutnosti udělat změny ve vyučování tohoto předmětu, zpravidla se zároveň jako příklad výborné metodiky uvádí právě ta, která nese jméno profesora Hejného. Podle něj současný boom může být nebezpečný. Někteří učitelé jsou totiž do této formy výuky tlačeni například ambiciózními řediteli, což Hejný nepovažuje za dobré.

Základní principy této metody jsou staré sedmdesát let, vymyslel je Hejného otec Vít. "Já byl první žák, který byl takto učen. Ve škole jsem byl špatný, ale můj otec mi říkal, že jsem dobrý. A on měl pravdu," vzpomínal Hejný.

Hejného metoda se podle údajů na oficiálních stránkách obecně prospěšné společnosti H-mat, která zastřešuje veškeré aktivity s ní spojené, učí na více než 350 školách v ČR, což je asi devět procent ze zhruba čtyř tisícovek škol.

Autor: ČTK

26.11.2014 VSTUP DO DISKUSE 26
SDÍLEJ:
eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Donald Trump
2 4

USA rozšířily možnosti pro deportace migrantů

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

ODS půjde do sněmovních voleb s podporou Strany soukromníků

Opoziční ODS se dohodla na spolupráci se Stranou soukromníků před letošními volbami do Poslanecké sněmovny. Předseda ODS Petr Fiala o tom informoval poté, co dnes odpoledne spolupráci podpořila výkonná rada strany. Soukromníci by měli obsadit zhruba 40 míst na kandidátkách ODS, a to ve všech krajích. Podle Fialy svazek zabrání tříštění sil na pravicové straně politického spektra a posílí pozici obou stran do voleb.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies