VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Díky simulátoru existuje Osoblažka i ve virtuálním světě

Videí a fotografií z osoblažské úzkokolejky je na internetu spousta. Díky projektu Martina Pitříka se můžete ve virtuálním světě také vžít do role strojvedoucího pravidelných i výletních vlaků na této trati.

20.3.2016
SDÍLEJ:
Fotogalerie
20 fotografií

Úzkokolejka Osoblažka jezdí nejen mezi Třemešnou a Osoblahou, ale díky železničnímu Trainz simulátoru také ve virtuálním světě počítačů.Foto: Vizualizace: Martin Pitřík

Martin Pitřík ve svém projektu shromáždil a precizně zpracoval spoustu informací o skutečné úzkorozchodné dráze, aby ji mohl přenést do virtuálního světa železničního Trainz simulátoru.

Tento program původně vznikl jako simulátor modelové železnice, ale díky komunitě, která kolem něj vznikla, brzy dorostl a našel si daleko širší uplatnění. Dnes lze prostřednictvím Trainz simulátoru řídit takřka reálně naskriptované lokomotivy na propracovaných mapách s bezpočtem kvalitních objektů kolem trati.

Jak se staví železnice v počítači

,,Ke stavbě osoblažské úzkokolejky využívám směrové a sklonové poměry, tabulky traťových poměrů, letecké a výškopisné mapy, a samozřejmě i bezpočet fotografií a videí jak přímo z trati, tak i z dalekého okolí.

Právě shánění dokumentace k trati byl nejproblematičtější úkol. Pamatuji si, jak první verze vznikaly na základě opsaných sklonovníků podél tratě. Samozřejmě již po chvíli díky zaokrouhávání výškový profil neseděl, jak by měl," popsal Martin Pitřík těžké začátky, než se mu souhrou náhod podařilo dostat k detailně vyhotoveným profilům Osoblažky.

Ty pak s největší možnou přesností přenesl do své mapy.

„Přesto jsem však mapu ještě několikrát předělával. Největší problém byl s určením přesné polohy jednotlivých bodů na trati s jejím virtuálním obrazem. Samotný terén se naštěstí již dělal lépe, i když v průběhu stavby také doznal mnoha změn.

Nejhorší na rovinatém Osoblažsku je, že pokud někde uděláte terénní nerovnost, tak je vidět z velké dálky, čímž nakonec na některých místech mapy vzniklo i několikakilometrové okolí od trati," doplnil Martin Pitřík.

Smysl pro detail

Martin Pitřík své práce spjaté nejen s osoblažskou úzkokolejkou, ale i dalšími tratěmi publikuje pod přezdívkou Marpit. Je autorem také řady objektů, které cestující vidí kolem Osoblažky.

Vytvořil například staniční budovy v Osoblaze, zastávku v Amalíně nebo soubor vagonů a lokomotiv Slezských zemských drah pro turistické jízdy. Ve své modelářské tvorbě se zabývá i takovými detaily úzkorozchodky, jako je infotabule Naučné stezky Osoblažsko u zastávky Dívčí Hrad, a to včetně sprejovaných čmáranic a potrhané mapy.

.

.

.

.

Do virtuální podoby převedl také dnes už neexistující nádražní budovy v Horních Povelicích, nádražní latríny v Liptani a Osoblaze nebo vodní jeřáb ve Slezských Rudolticích, který byl jeho vůbec prvním modelem.

„Musel jsem vytvořit řadu objektů určených pro úzký rozchod a přímo pro osoblažskou úzkokolejku, jelikož v době, kdy jsem se stavbou začínal, nic takového takřka neexistovalo. A vlastně dodnes se modelařině pro úzký rozchod věnuje minimum lidí," vysvětil Martin Pitřík, co obnáší vytváření a vylepšování prvků železnice v simulátoru.

Proč právě Osoblažka?

Proč si autor zvolil ke své práci právě Osoblažku? Zřejmě proto, že úzkorozchodných tratí se u nás mnoho nedochovalo, takže je nejvyšší čas jejich originální podobu uchovat tímto originálním způsobem.

„Vždy mě lákalo jít do stavby něčeho, čemu se mnoho stavitelů map a modelářů nevěnuje. Když jsem poprvé spatřil reálnou dráhu Osoblažku a její okolí na vlastní oči, bylo rozhodnuto, že se do toho pustím. Navíc je tato dráha blízko mého bydliště, takže bylo reálnější se zde zajet podívat," vysvětlil Martin Pitřík, jak se zrodil jeho časově náročný projekt.

Snažím se stále vylepšovat mapu jako takovou a používat v ní stále nové, vylepšené objekty.

Sedm let strávil stavbou trati

Martin Pitřík se stavbou Osoblažky začal asi před sedmi lety.

„Od té doby jsem celou mapu asi třikrát předělal. Současně se snažím udržet kompatibilitu se všemi novějšími verzemi simulátoru a zpřístupnit tak mapu co největší skupině lidí," doplnil Martin Pitřík, který má v plánu výhledově převést do virtuální podoby také trať mezi Krnovem a Glucholazy.

Na svých stránkách osoblazka.g6.cz už představil například albrechtické bytovky za nádražím nebo most přes řeku Opavu.

Fanoušci Osoblažky přichází s nápady

Převádění skutečných železničních tratí do počítačové podoby je koníček, který zabere spoustu času. Autor musí předem počítat s tím, že jeho trať nebude nikdy úplně dokončená a uživatelé simulátoru ho budou stále vybízet k vylepšování objektů a k rozšiřování simulačních oblastí.

V železničním simulátoru je možné přidávat stále další vychytávky jako přepínání pohledu z ptačí perspektivy a z kabiny strojvedoucího, různé funkční prvky pro řízení lokomotivy a pro zabezpečení trati. Každý, kdo si porovná skutečnou a virtuální jízdu po Osoblažce, jistě přijde s nápady, co by se dalo v simulátoru ještě vylepšit a doplnit.

„Nic tak náročného bych nemohl zvládnout bez pomoci mnoha lidí, kteří poskytli fotografie na modely a ke stavbě trati," uzavírá Martin Pitřík.

Autor: František Kuba

20.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Opel Insignia Grand Sport.

Francouzi chtějí Opel. Rýsuje se nový automobilový gigant

Žižkovský vysílač v Praze

Nové televizní vysílání startuje od března

Spoření na penzi. Vydělává, ale slabá koruna ho sráží

Penzijní fondy si pochvalují, že spoření na penzi táhne více než v nedávné minulosti. Na přilepšení k důchodu dokonce svým dětem začínají šetřit i někteří rodiče.

EUC koupila od Homolky firmu poskytující nadstandardní péči

Praha - Skupina EUC (dříve Euroclinicum), která v Česku provozuje mimo jiné síť poliklinik a laboratoři, koupila za 50,5 milionu korun firmu Homolka Premium Care, která se specializuje na poskytování nadstandardní individuální zdravotní péče. Prodej akcií firmy je součástí likvidace společnosti Holte, která je dceřinou společností Nemocnice Na Homolce. Ve čtvrtek o tom informovala mluvčí nemocnice Martina Dostálová.

Praha zaplatí na 22 školách výuku češtiny jako cizího jazyka

Praha - Hlavní město zaplatí ve 22 základních školách výuku češtiny pro děti, pro které není mateřským jazykem. Dvě vyučovací hodiny jednou týdně město vyjdou za celý rok zhruba na 620 tisíc korun. Přidělení peněz ve čtvrtek schválili pražští zastupitelé.

Zlikviduje KLDR svého velvyslance v Česku? Prý je na řadě

Paranoidní severokorejský režim v čele s Kim Čong-unem by mohl zlikvidovat svého velvyslance v Česku Kim Pchjong-ila, který patří k členům vládnoucí dynastie. Tvrdí to zahraniční experti na KLDR, podle nichž je ambasador pro režim hrozbou, stejně jako nedávno zavražděný bratr diktátora Kim Čong-una.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies