Projekt vznikl jako reakce na nedostatečnou výuku moderních dějin na základních a středních školách. „Nemyslím si, že se u nás učí špatně, ale ta dobře propracovaná rutina končí druhou světovou válkou,“ řekla na tiskové konferenci ministryně školství Miroslava Kopicová.

Hlavní téma: Holocaust

Tento školní rok se filmy zaměří především na holocaust. Po promítání vždy následuje diskuse s hostem, kterého si škola sama vybere. „Film je skvělý způsob, jak se teenagerům přiblížit. Ne vždy je pro ně záživné poslouchat moralizování učitele základů společenských věd,“ uvedl Šimon Pánek, ředitel společnosti Člověk v tísni.

Školy, které mají zájem o filmy a další materiály, se do projektu přihlašují samy. „Žáci se dívají na film, poté následuje diskuse. Stane se, že zůstanou ve škole třeba o hodinu déle. Jsou však na takové akce zvyklí, třeba vzpomínce Jana Palacha věnujeme v lednu celý týden,“ sdělil Deníku zástupce ředitele Gymnázia Jana Palacha Josef Končel.

Jak vyučovat?

Kopicová uznává, že je pro některé pedagogy těžké moderní dějiny vykládat. „Pro některé pedagogy je doba po druhé světové válce stále současností, mají k ní své vzpomínky a vazby. Oproti tomu pro mladou generaci je doba před rokem 1989 šedým dávnověkem,“ uvedla. „Vydali jsme proto metodický pokyn, který pedagogům zprostředkovává materiály týkající se této doby, které považujeme za spolehlivé,“ doplnila. Nicméně projekt Příběhy bezpráví ministerstvo školství finančně nepodporuje.