VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mladí muži bourají častěji. Nemají praxi

BRNO – Dopravci shánějí řidiče, kteří jsou nedostatkové zboží. Zaměstnávají proto i mladíky bez zkušeností s řízením kamionu.

3.11.2007
SDÍLEJ:

„Jezdím už tři roky. Dal jsem se na to hned po škole, i když mě šoféřina bavila první půlrok,“ řekl třiadvacetiletý Michal Faško z Kouřimi.Foto: DENÍK/Ondřej Surý

V řidičském průkaze jim sotva oschla tiskařská barva. Za volant kamionů se hrnou hlava nehlava. Dopravci na jihu Moravy je berou všemi deseti. Řeč je o dvacetiletých mladících. Zaměstnavatelé přitom zapomínají, že nezkušený řidič je za volantem auta, které táhne desítky tun nákladu, neřízenou střelou.

„Statistiky jsou neúprosné. Řidiči ve věku mezi dvaceti až pětadvaceti lety zavinili na silnicích jihu Moravy více než čtyři a půl tisíce nehod,“ řekl šéf jihomoravské dopravní policie Leoš Tržil. Mnoho šoférů řídilo nákladní auto nebo kamion s mnohatunovým návěsem. „Mladí řidiči nemají zkušenost. Sotva složí zkoušku v autoškole, dopravce je často posadí do nákladního auta, aniž by předtím zjistil, zda má mladý zaměstnanec praxi,“ zdůvodnil Tržil jeden z důvodů vážných a někdy i tragických nehod.

Čítankovým příkladem je tragická nehoda na nejfrekventovanější dopravní tepně – dálnici D1. Dvaadvacetiletý mladík jel před více než půl rokem s návěsem ve směru na Prahu. Byla to jeho první jízda. Těsně u hranic Jihomoravského kraje – u Velké Bíteše – náhle přestal ovládat kamion a narazil do mostního pilíře. Kabina začala hořet a mladý muž našel v plamenech smrt.

Řidičů z povolání je akutní nedostatek. Podle údajů Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia jich v Česku chybí téměř dvacet tisíc. Dopravci proto berou vše, co má ruce a nohy. „Řidič, který nemá jedenadvacet let, nesmí do zahraničí. Zákony jsou tam daleko přísnější. Řidiči tam například absolvují bezmála třísethodinové školení, jež trvá čtvrt roku,“ řekl mluvčí Česmadu Bohemia Martin Felix.

Soukromí dopravci se brání. Nejsou lidi a my jsme rádi, že mají mladí o práci zájem, říkají svorně. „Praxi po řidičích nevyžadujeme. Stačí, když mají řidičský průkaz, který jim dovoluje řídit vůz patřičné skupiny,“ shrnul nábor šoférů Zdenek Bartl z brněnské firmy Lechner CZ. Ta přijímá řidiče pro mezinárodní kamionovou dopravu. Protože má společnost nové vozy Volvo, za volant nováčka samotného nepustí. „Jezdí zhruba měsíc jako závozníci. Pokud jim to nejde, končí,“ dodal Bartl.

Muže, kteří se ještě ani nezačali pořádně holit, vede k náročnému zaměstnání poměrně slušný výdělek. „Jezdím už tři roky. Dal jsem se na to hned po škole, i když mě šoféřina bavila první půlrok,“ řekl třiadvacetiletý Michal Faško z Kouřimi. Pendluje mezi Českem a Řeckem. „Z domu jsem odjel do Řecka minulé úterý. Jedu ještě do Polska, takže se k rodičům vrátím až příští týden. Na cestách jsem tedy čtrnáct dní,“ pokrčil Faško rameny.

S kamionem křižuje východní Evropu také dvaadvacetiletý Jan Buchta ze Zásmuk. „Vystřídal jsem čtyři zaměstnání. Dělal jsem ve fabrice u pásu, skladníka, obchodního zástupce. Nakonec jsem ve dvaceti letech skončil jako řidič kamionu,“ řekl mladý šofér. S prací prý co nevidět sekne. „Pojedu makat do ciziny. Jsou tam ještě lepší peníze,“ plánuje Buchta budoucnost coby řidič nákladního auta.

Autor: Pavel Mokrý

3.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies