VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní expert Šťastný: Nejbezpečnější místo v autobusu? Vprostřed u uličky

Praha /ROZHOVOR/ – V souvislosti s rostoucím počtem nehod autobusů se nabízí otázka jak by šla vylepšit jejich bezpečnost? Automatickým hlídacím systémem, říká Robert Šťastný.

9.4.2013 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Jak je to s použitím pásů v autobusech, je povinné?
Od určité doby mívají dálkové typy pásy a lidé je pak musí použít.

Pokud je autobus nemá, vyžaduje se někdy souhlas rodičů, že tak dítě může cestovat?
Ano, tam je totiž problém dvojí. Některé autobusy ještě pásy nemají. Pokud je mají, záleží na tom, o jaký jde typ – malé děti jím totiž nemusí jít připoutat. Některé společnosti proto mají speciální dětské sedačky, takže když si rodina rezervuje dlouhou trasu, mají bezpečnost dětí zajištěnou. Pokud pak dítě někam jede se školou či školkou, mohou se rodiče ujistit nejen o bezpečnostním vybavení, ale také
o spolehlivosti firmy – například že neměla žádný podobný problém a dodržuje přestávky řidičů.

Existují nějaká další opatření, která mohou snížit riziko zranění při nehodě?
Aby lidé seděli na místě 
a nevláli někde po autobuse. 
I když člověk není připoutaný, ale sedí, bývají sedadla konstruována tak, aby náraz nebyl tragický a nevyskytovaly se tam ostré předměty či háčky. Problém je u dvoupatrových autobusů, když se převrátí. To je enormně nebezpečné, ale na druhou stranu jsou lidé vysoko, když do vozidla narazí osobák, tak se jim nic nestane. Pak je třeba dát pozor na těžká zavazadla, která by měla být v zavazadlovém prostoru. Nad hlavou mají být jen lehké věci.

Když si vybírám místo, které je nejbezpečnější?
Problém je z hlediska pláště, není tam boční ochrana. Pokud dojde k nehodě, kdy se rozpáře bok autobusu, je člověk u okénka v horší situaci. 
V autě jsou výztuhy dveří, zatímco v autobuse jste jen několik centimetrů od okolního prostoru. A pak je na tom hůř čelní a zadní část, když někdo narazí do autobusu nebo třeba autobus do mostu, jak tomu bylo v Chorvatsku. Takže nejlepší je to uprostřed u uličky, navíc se tam nejméně zvrací. Jenže všichni tam sedět nemůžou.

Který typ nehod je nejnebezpečnější?
Když autobus v plné rychlosti narazí do pevné překážky, třeba do stromu, mostní konstrukce či pilíře. Pak také když se převrátí na střechu, protože ta neunese hmotnost vozidla a lidé se mačkají. Vážná byla i nehoda, kdy autobus najížděl na dálnici, náklaďák neuhnul a rozpáral mu bok. Na druhou stranu je nehod velmi málo na to, kolik lidí jezdí. Když si vyberete kvalitního dopravce, řidič neriskuje a není unavený, je riziko nehody velmi malé.

Pokud tedy dopravce dodrží všechna bezpečnostní opatření, nakolik se při nehodě sníží riziko, že se cestující zraní či zahynou?
Připoutání má obrovský efekt. Nejhorší je, když lidé vypadnou při nárazu z autobusu. Pás tomu zabrání a lidé ani nemohou nikam odlétnout. Nejohroženější je přitom řidič, protože sedí nízko 
a vepředu.

Lze ještě v bezpečnosti něco zlepšovat?
Populace stárne a všichni budeme řídit do relativně vysokého věku. S nemocemi 
a stářím roste i riziko nehody. Výzva pro výrobce tedy je, aby byl řidič více hlídaný 
a systém případně zareagoval sám. To dnes mají i letadla či vlaky.

Autor: Redakce

9.4.2013 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Andrej Babiš.
16 10

ANO a ČSSD posílily, Piráti březnový úspěch nezopakovali

Angela Merkelová debatuje s Ivankou Trumpovou
11 5

Ivanka Trumpová. V Berlíně ji vysyčeli

Maminky na brigádě? Dál hrozí, že přijdou o „rodičák"

Maminky, které chtějí od raného věku dítěte pracovat, dávat potomka do jeslí či mateřinek a nepřijít přitom o rodičovskou, mají smůlu. V novele zákona o státní sociální podpoře totiž zůstal stávající limit 46 hodin měsíčně, kdy může být dítě do dvou let v předškolním zařízení. Pokud rodič hodinovou dotaci překročí, ztratí nárok na rodičovskou.

Létající auta? Za tři roky, slibuje Uber

Na včerejší tiskové konferenci společnosti Uber byly představeny futuristické plány na zprovoznění létajících taxi. Šéf Uberu Jeff Holden nastínil, že půjde o malé letadlo vyvíjené spolu s dalšími inovačními společnostmi.

Penta pokračuje v zahraničních akvizicích. Podle Dospivy není na prodej

Finanční skupina Penta miliardáře Marka Dospivy hodlá i letos pokračovat v zahraničních akvizicích, do nichž se pustila v loňském roce. Celková aktivita firem, které má skupina v portfoliu, se loni zvýšila meziročně o 21 procent, zisk skupiny o čtvrtinu. Podle Dospivy není Penta na prodej.

Obchody musí stáhnout německé pudinky, mohou mít v sobě kov

Státní veterinární správa nařídila stáhnout z prodeje pudinkové dezerty od německého výrobce Neuburger Milchwerke GmbH & Co. Německé dozorové orgány informovaly prostřednictvím systému rychlého varování RASFF ostatní členské země o přítomnosti kovového úlomku v balení dezertu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies