Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní expert Šťastný: Nejbezpečnější místo v autobusu? Vprostřed u uličky

Praha /ROZHOVOR/ – V souvislosti s rostoucím počtem nehod autobusů se nabízí otázka jak by šla vylepšit jejich bezpečnost? Automatickým hlídacím systémem, říká Robert Šťastný.

9.4.2013 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Jak je to s použitím pásů v autobusech, je povinné?
Od určité doby mívají dálkové typy pásy a lidé je pak musí použít.

Pokud je autobus nemá, vyžaduje se někdy souhlas rodičů, že tak dítě může cestovat?
Ano, tam je totiž problém dvojí. Některé autobusy ještě pásy nemají. Pokud je mají, záleží na tom, o jaký jde typ – malé děti jím totiž nemusí jít připoutat. Některé společnosti proto mají speciální dětské sedačky, takže když si rodina rezervuje dlouhou trasu, mají bezpečnost dětí zajištěnou. Pokud pak dítě někam jede se školou či školkou, mohou se rodiče ujistit nejen o bezpečnostním vybavení, ale také
o spolehlivosti firmy – například že neměla žádný podobný problém a dodržuje přestávky řidičů.

Existují nějaká další opatření, která mohou snížit riziko zranění při nehodě?
Aby lidé seděli na místě 
a nevláli někde po autobuse. 
I když člověk není připoutaný, ale sedí, bývají sedadla konstruována tak, aby náraz nebyl tragický a nevyskytovaly se tam ostré předměty či háčky. Problém je u dvoupatrových autobusů, když se převrátí. To je enormně nebezpečné, ale na druhou stranu jsou lidé vysoko, když do vozidla narazí osobák, tak se jim nic nestane. Pak je třeba dát pozor na těžká zavazadla, která by měla být v zavazadlovém prostoru. Nad hlavou mají být jen lehké věci.

Když si vybírám místo, které je nejbezpečnější?
Problém je z hlediska pláště, není tam boční ochrana. Pokud dojde k nehodě, kdy se rozpáře bok autobusu, je člověk u okénka v horší situaci. 
V autě jsou výztuhy dveří, zatímco v autobuse jste jen několik centimetrů od okolního prostoru. A pak je na tom hůř čelní a zadní část, když někdo narazí do autobusu nebo třeba autobus do mostu, jak tomu bylo v Chorvatsku. Takže nejlepší je to uprostřed u uličky, navíc se tam nejméně zvrací. Jenže všichni tam sedět nemůžou.

Který typ nehod je nejnebezpečnější?
Když autobus v plné rychlosti narazí do pevné překážky, třeba do stromu, mostní konstrukce či pilíře. Pak také když se převrátí na střechu, protože ta neunese hmotnost vozidla a lidé se mačkají. Vážná byla i nehoda, kdy autobus najížděl na dálnici, náklaďák neuhnul a rozpáral mu bok. Na druhou stranu je nehod velmi málo na to, kolik lidí jezdí. Když si vyberete kvalitního dopravce, řidič neriskuje a není unavený, je riziko nehody velmi malé.

Pokud tedy dopravce dodrží všechna bezpečnostní opatření, nakolik se při nehodě sníží riziko, že se cestující zraní či zahynou?
Připoutání má obrovský efekt. Nejhorší je, když lidé vypadnou při nárazu z autobusu. Pás tomu zabrání a lidé ani nemohou nikam odlétnout. Nejohroženější je přitom řidič, protože sedí nízko 
a vepředu.

Lze ještě v bezpečnosti něco zlepšovat?
Populace stárne a všichni budeme řídit do relativně vysokého věku. S nemocemi 
a stářím roste i riziko nehody. Výzva pro výrobce tedy je, aby byl řidič více hlídaný 
a systém případně zareagoval sám. To dnes mají i letadla či vlaky.

Autor: Redakce

9.4.2013 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
Jiří Herman je ředitelem brněnského gymnázia na třídě Kapitána Jaroše už dvacet let.

Ředitel brněnského gymnázia: Nejlepší učitelé končí v počítačových firmách

Martin Kratochvíl.

Týdenní zkrat: Jak si správně vybrat záchod

VÍME PRVNÍ / AKTUALIZOVÁNO

Střelba ve vlaku do Adamova: Spolucestující zabil známého, trať hodiny stála

/FOTOGALERIE/ Kolaps cestujícího a zastavení vlaku. Houfy policistů, výslechy svědků. Tak vypadala jízda pátečního vlaku z Brna do Adamova, který se na cestu vydal po desáté večerní. Jeho jízda skončila v Bílovicích nad Svitavou nedaleko za Brnem. Kolabující cestující byl totiž zastřelen.

VIDEO: Za 45 minut 260 gramů másla

Jak na vlastní máslo? To jsme si vyzkoušeli v redakci Deníku.

Španělská vláda opět zasahuje. Převzala kontrolu nad katalánskou policií

Španělské úřady se rozhodly zasáhnout i do vedení nad katalánskou policií. Jednají tak ve snaze překazit referendum o nezávislosti, který vláda považuje za nelegální. V době očekávaného konání bude tedy muset katalánská policie poslouchat příkazy z Madridu. V sobotu o tom rozhodlo ministerstvo vnitra.

Němci rozhodují o složení nového parlamentu. Obhájí post kancléřka Merkelová?

Úderem osmé hodiny se otevřelo více než 73 tisíc volebních místností. Němci mají deset hodin na to, aby do volebních uren odevzdali svůj hlas a rozhodli tak o budoucím složení Spolkového sněmu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení