Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní expert Robert Šťastný: Nesuďte věk, ale dovednosti za volantem

Praha - Současné kontroly nefungují správně a měly by se zlepšit. Například by se měl detailněji zkoumat zdravotní a psychický stav každého řidiče bez ohledu na věk, myslí si dopravní expert Robert Šťastný.

20.7.2012 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Autoři novely tvrdí, že se zvyšuje stáří populace a věk, kdy lidé odcházejí do důchodu. Proto je zbytečné obtěžovat je kontrolami v 60 a 65 letech. Považujete návrh na zrušení prohlídek před 68. rokem za správný?
První problém je v tom, že u nás většina kontrol, ať už aut nebo lidí, funguje pouze formálně a velký efekt nemá. Z tohoto úhlu nebude mít zrušení prohlídek nějaké tragické důsledky. Na druhou stranu je ale kontrola zdravotního stavu řidičů jednoznačně nutná. Je ale potřeba zkoumat skutečné příčiny nehod. Posuzovat reálný zdravotní stav, a to nejen starších lidí, ale každého člověka, který chce řídit.

Mohly by prospět pravidelné testy řidičských dovedností, o nichž se uvažuje například v Německu?
Přezkoumávat praktické schopnosti u všech řidičů by podle mě bylo správnější než zohledňovat jenom konkrétní věk a konkrétní diagnózu, která sama o sobě ještě nemusí nic znamenat. Znám člověka, který má pětaosmdesát a reaguje jako padesátiletý. A platí to i naopak. Ideální by bylo nastavit systém, který by uměl zaznamenávat, průběžně testovat reálné schopnosti a sledovat jejich vývoj. Aby starý člověk, který se udržuje v dobré kondici, nebyl zbytečně limitován, a naopak aby byl někdo, kdo o sebe špatně dbá a komu hrozí infarkt už ve čtyřiceti, pod pečlivým dohledem.

Současné zákony sice starším lidem nařizují zdravotní prohlídky, jejich povinnou součástí ale nejsou psychologické testy.
V tomhle ohledu se mi líbí německý model. Sleduje se rizikové chování pomocí bodového systému a velkého množství záznamových zařízení, která každého řidiče v podstatě každý den někde zkontrolují. K dispozici jsou přesná data a snadno se tak zjistí, zda někdo dělá třeba jen začátečnické chyby, nebo jestli je agresivní a chová se zkratovitě. Po vyhodnocení se určí přesný typ psychologického vyšetření, kterému se dotyčný musí podrobit. A může se stát, že o řidičský průkaz přijde navždycky. Stejně jako jsou někteří nezpůsobilí mít zbraň, jsou i lidé nezpůsobilí mít auto. Toho, kdo jezdí slušně, se ale naopak žádné vyšetření vůbec nemusí týkat, protože to prostě není potřeba. Takový systém je objektivní a férový, protože reaguje přímo na to, jak se člověk na silnici opravdu chová, bez ohledu na věk. Navíc je tato varianta i ekonomicky efektivní, protože zatěžuje pouze samotné hříšníky, kteří si za vyšetření musí sami zaplatit.

Dopravní expert Robert Šťastný Byl byste pro zavedení nějaké horní věkové hranice pro držení řidičského oprávnění?
Zavedení takové hranice bych nepodpořil. Samotný věk není nepřekonatelný handicap, je to spíš nápověda, že máme být obezřetnější. Vůbec neříká, jestli je na tom dotyčný dobře, nebo špatně. Jsou devadesátiletí, pánové i dámy, kteří jsou čiperní a pořád dokážou ohromné věci.

Jakými řidiči jsou starší ročníky? Oficiálně se sice označují za rizikovější skupinu, ale říká se, že na rozdíl od mladších řidičů dokážou třeba pomalejší reakce nahradit zkušeností…
…a větší opatrností. Tak jako do jiných oblastí osobního života, s věkem většinou přichází větší klid a rozvážnost. Příliš bych ale nezobecňoval. Dřív byli starší lidé za volantem spíš výjimkou a velmi často vycházeli z řad bývalých dlouhodobých profesionálů. Dneska je už situace jiná. Jezdí skoro každý, takříkajíc dokud neumře. Musíme se připravit, že na silnicích je a bude velká část starších lidí a jejich reakce za volantem budou rozdílné, stejně jako jsme rozdílní coby lidské individuality. Potkáte řidiče důchodce agresivní, nevrlé, nervózní a netrpělivé. A stejně tak najdete lidi velmi klidné, přátelské, usměvavé. Vždycky se objeví šikovní a vyježdění řidiči i ti málo zkušení, takzvaní kloboučníci, kteří vyjedou jednou za rok na dušičky. Obecně jsou ale starší řidiči určitě klidnější než třeba osmnáctiletí puberťáci. Jsou moudřejší a tolik nepospíchají.

V souvislosti s nehodami zaviněnými řidiči nad 60 let se nezřídka zmiňuje i stav jejich vozového parku. Starší lidé prý mají i starší auta, která mohou být na silnicích zvlášť nebezpečná. Platí tento stav i nadále?
Stáří auta především ovlivní, jak dopadnou jeho pasažéři. Ve starých autech typu felicie, favorit nebo stodvacítka u vážnějších dopravních nehod většinou nebudou mít velkou šanci na přežití. Stav se ale mění. Teď právě nastává doba, kdy už na cesty vyráží všichni důchodci, bohatí i chudí, venkované i lidé z města, takže struktura vozového parku je taky různorodá. A prodejci aut vám řeknou, že velkou část jejich klientů tvoří právě senioři, kteří si celý život šetřili na nějaké hezké auto. Když si pak nový vůz opravdu koupí, jsou velmi opatrní, protože je to jejich majetek, majetek, na který se těšili. Každopádně si nemyslím, že se v otázce stáří auta starších lidí nějak zásadně liší od vozů, jimiž jezd

ANNA DVOŘÁKOVÁ

Autor: Redakce

20.7.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pláž v Hurghadě
5

Češka napadená v Egyptě je v kritickém stavu a není schopna převozu

Stavba dálnice D11 u Hradce Králové.
17

Děti Země zasáhly. Dostavba dálnice D11 na Smiřice se komplikuje

Máte nevyžádaný hovor ze zahraničí? Nevolejte zpět, jde o podvod

Včera a dnes se desetitisíce zákazníků všech domácích mobilních operátorů potýkaly s prozváněním ze zahraničních telefonních čísel například z Alžírska, Pobřeží slonoviny či Afghánistánu. Útočníkům jde o to, aby jim prozváněný zavolal zpět. Ten za to pak zaplatí nemalou částku za mezinárodní hovor.

Ústavní soud: úředníci mohou dál provádět kontroly topení v domech

Ústavní soud v úterý odmítl stížnost skupiny 41 poslanců TOP 09 a ODS, kteří žádali zrušení části zákona o ochraně ovzduší. Ten od ledna umožňuje úředníkům obcí s rozšířenou působností vstupovat do domů, bytů a rekreačních objektů a kontrolovat, čím lidé doma topí.

Pohostinství a Colours? Skvělá symbióza, říkají většinou ostravští provozovatelé

Žádná jiná akce ve městě nám tržby takhle nezvedne, dušují se restauratéři v centru. Někteří ale mají i své výhrady.

Největší potenciál má ANO, SPD, Realisté a Piráti, ukázal průzkum

/ANKETA/ Hnutí ANO má největší volební potenciál, voliči velmi nadějně preferují i SPD. Vedle podpory tradičních parlamentních stran je zájem i o Realisty a Piráty.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení