Nestíhám, jedu jen jednu stanici, to risknu. Revizorů je málo. Pravděpodobnost, že mě chytnou, je minimální.“ Tak přemýšlí nejtypičtější černý pasažér v pražské hromadné dopravě. Jednoduše se rozhodne, že zkusí, jestli mu to projde. „Nicméně přepravní kontrola není perzekuce, ale prevence,“ vysvětlil dlouholetý revizor pražského dopravního podniku Vladimír Junek. 

Letiště Václava Havla. Terminál 2.
Vnitro chce zvýšit bezpečnost na mimopražských letištích

Za loňský rok kontroloři rozdělili celkem 299 533 pokut, celkově tak prohřešky vyšly na 139 milionů korun. Poslední čtyři roky jejich počet mírně stoupá. Typově se ale jedná o obdobné lidi. „Skladba černých pasažérů zůstává stejná, jsou to jedinci z okraje společnosti či například takoví, kteří to mají jako adrenalinový sport,“ popsal Junek.

Sociálně slabí navíc dělají potíže přímo při přepravní kontrole, revizoři se tak často musí vypořádávat s nezáviděníhodnými situacemi, kdy se musí rozhodnout, jestli pokutovat, nebo ne. Ke každému cestujícímu totiž musí přistupovat stejně. „Řeknou například, že nemají ani na chleba, natož pak na jízdenku. Jsou to lidé, kteří mají už velké množství dluhů, jsou rezignovaní, takže je jim nějaká pokuta už jedno,“ vysvětlil revizor. 

U cizinců vládne nevědomost


Další typickou skupinou pak jsou cizinci. Turistů je totiž v metropoli stále velké množství, ať je jakékoliv roční období. Přestože by se mohlo předpokládat, že prohřešků z jejich strany bude v letních měsících více, není tomu tak.

Jejich počet je obdobný jako ve zbytku roku. „Z naší statistiky vyplývá, že i v letních měsících se počet pohybuje přes 20 tisíc za měsíc,“ okomentovala číselné údaje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. 

Tento "certifikát" s údajnou sbírkou na hluchoněmé a jinak postižené ukazoval cizinec ve snaze dodat svému podvodu na věrohodnosti.
Množí se falešné sbírky na ulicích. Zkušenost s nimi má už čtvrtina lidí

Co je ale pro turisty typické, je nevědomost. Pravidla jsou totiž v každém evropském státě jiná a je tak obtížné se v nich orientovat. Záleží pak na konkrétním jednotlivci, jak k problému přistoupí.

Pravidelně se pak stává, že sice jízdní doklad mají, ale neoznačí ho, nebo se domnívají, že ho můžou označit až přímo ve vagonu metra. „V některých případech cestující ze zahraničí nevěnují informacím o použití jízdenky dostatečnou pozornost,“ přiblížila mluvčí.

Ve velkém rodinném domě Na Kozině chová Václav Hrbáček několik desítek psů. Ti tu žijí v naprosto otřesných podmínkách a za necelých čtrnáct dní mu budou odebráni. Hrbáček ale říká, že si pořídí další.
Smečka psů z domu hrůzy skončí v útulku. Pomoc potřebuje i sám majitel

Mistr „kamenná tvář“

Za posledních 20 let se podle revizorů změnilo zejména chování černých pasažérů. V množství lidí například na přestupních stanicích už nejsou tak lehce rozpoznatelní jako dřív. „V minulosti jsme černé pasažéry v davu lehce poznali, prozradili se například zčervenáním či sklopením hlavy. Dnes už umí nasadit kamenný výraz,“ popsal Junek.

Nejčastěji se porušovatelé pravidel vymlouvají, že zapomněli Lítačku, a to v práci, v druhé kabelce nebo třeba ve škole. Samostatnou kapitolou pak jsou SMS jízdenky. Revizorům se stává, že si cestující pošlou zprávu až ve chvíli, kdy kontrolory spatří, a dohadují se, že už ji poslali dávno a ještě jim nepřišla.  

V pražské MHD se momentálně pohybuje přibližně 160 přepravních kontrolorů. „Tento stav se v současné době neplánuje snižovat či rozšiřovat,“ dodala Řehková.

Přepravní kontroly MHD. Infografika. Zdroj: Redakce

Stavební společnost PSJ postaví na jižním svahu vrchu Bohdalec v Praze 4 luxusní sedmipodlažní terasovitý viladům s 30 byty (na vizualizaci).
Realitní trh jede na plné obrátky, hlavně v Praze