VYBERTE SI REGION

DP Liberec prý obešel zákon o veřejných zakázkách

Liberec - Pokuty od černých pasažérů vymáhají pro liberecký dopravní podnik (DPML) dvě advokátní kanceláře. Ty ale dopravní podnik najal bez výběrového řízení.

12.9.2009 5
SDÍLEJ:

MHD v Liberci. Ilustrační foto.Foto: Deník/Petr Šimr

Není žádným tajemstvím, že vymáhání pokut od černých pasažérů je pro někoho lukrativní zakázkou. Pro DPML vymáhají tyto pokuty advokátní kanceláře JUDr. Martina Grofová a JUDr. Alexander Šoljak, a to od roku 2006.

Za tu dobu si tyto kanceláře přišly, podle důvěryhodného zdroje, na několik milionů korun ročně. Přitom dopravní podnik, jehož všechny akcie vlastní město Liberec, nevypsal na tuto zakázku žádné výběrové řízení. Podle něj obě advokátní kanceláře tuto zakázku získaly na základě osobních kontaktů a doporučení.

„S ohledem na skutečnost, že jediným akcionářem DPML je Statutární město Liberec, je dopravní podnik v postavení veřejného zadavatele ve smyslu Zákona o veřejných zakázkách. Tedy je povinen výběrové řízení pro tuto činnost vypsat,“ sdělil advokát Robert Zelenka.

Dopravní podnik se ale brání tím, že smlouva, kterou uzavřel s advokátními kancelářemi nepřesahuje hodnotu více jak 2 miliony korun, což mu dovoluje najmout takovéto společnosti bez výběrového řízení. „Výběrové řízení neproběhlo, protože není důvod proč bychom ho měli vypisovat,“ uvedl ředitel DPML Jiří Veselka, který ale do dopravního podniku nastoupil v době, když už zde advokátní kanceláře tuto službu vykonávaly.

Podle důvěryhodného zdroj však smlouva mezi DPML a advokátními kancelářemi vysoce přesahuje částku 2 miliony korun. Každoročně totiž DPML řeší soudně zhruba 3 tisíce takovýchto případů. „Při tomto objemu vydělá advokát celkem 36 milionů korun. Exekutor si přijde na 18 milionů korun a dopravní podnik vydělá 3 miliony korun,“ potvrdil důvěryhodný zdroj s tím, že ne vše dopravní podnik reálně vymůže.

„Kvůli takovéto spolupráci přijde dopravní podnik ročně zhruba o 1 200 000 korun, přičemž by tyto peníze mohl investovat do rozvoje dopravy města. „Navíc hodnota smlouvy mezi DPML a kanceláří JUDr. Martina Grofová je od roku 2006 zhruba 85 milionů korun,“ prozradil důvěryhodný zdroj.

Vymožené dluhy patří DPML

Ředitel DPML Jiří Veselka ale tyto údaje zpochybňuje. „Advokátním kancelářím za tuto službu nic neplatíme. Odměnu dostávají přímo z poplatků odsouzených dlužníků. S advokátními kancelářemi máme velmi korektní obchodní vztah,“ uvedl ředitel. Podle stanoviska DPML jsou informace, jak tyto kanceláře fungují, obchodním tajemstvím.

Jak uvedl advokáta Robert Zelenka, není ale toto tvrzení pravdivé. „Vymožené dluhy patří dopravnímu podniku a podle zákona dopravní podnik hradí na základě smlouvy advokátovi odměnu, kterou si advokát pouze vyúčtovává oproti náhradě nákladů řízení, které platí černý pasažér,“ vysvětlil advokát Robert Zelenka.

Smlouvu mezi DPML a advokátními kancelářemi kritizují i někteří zastupitelé města Liberce. „Už jen to, že dopravní podnik takzvaně dává vydělat, je samo o sobě potřeba brát jako podstatu veřejné služby,“ sdělil zastupitel Jiří Šolc (SOS) s tím, že pro DPML dělá historicky kancelář JUDr. Šoljaka podle výrazně horších podmínek než advokátní kancelář JUDr. Grofové. „To už samo o sobě je dost dobrým důvodem výběrové řízení vypsat. Tím by byly rozptýleny pochybnosti o dohozených společnostech. Je tedy třeba být transparentní,“ upozornil Jiří Šolc.

Podle ředitele DPML Jiřího Veselky, kdy za rok 2008 bylo zhruba za 5 milionů vymáhaných pokut z přibližně 3 300 případů. Každoročně od doby, co má DPML dvě právní kanceláře, žaluje 100 procent nezaplacených pohledávek. Černých pasažérů je ročně přistiženo v průměru 10 až 11 tisíc a z nich necelá třetina nechá případ dojít až k soudu. „Každoročně tedy řeší DPML soudně asi 3 tisíce případů přes soud,“ potvrdil Jiří Veselka.

Podle ředitele Transparency International Davida Ondráčky je DPML jako městská akciová společnost povinna vypisovat veřejné zakázky. „Pokud se DPML vyhýbá konkurzům, pak jsou na místě otázky, zda šetří veřejné peníze nebo je rozhazuje,“ uvedl David Ondráčka. „Pak je na místě, aby dopravní podnik jednoznačně zveřejnil všechny podklady týkající se spolupráce s advokátními kancelářemi a nepokusil se vymlouvat na obchodní tajemství. Tím může případně vyvrátit nějaké spekulace,“ uzavřel ředitel Transparency International David Ondráčka.

Autor: Lenka Markovičová

12.9.2009 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Spisovatel Jiří Stránský: Škoda každého dobrého slova, které se neřeklo

Praha /ROZHOVOR/ - Autorem oblíbených dětských knih O dešťovém kameni, Povídačky pro moje slunce nebo Perlorodky je spisovatel a scénárista Jiří Stránský (85). Čtenáři a diváci jej přitom znají více jako autora filmů Zdivočelé země, Bumerangu či Štěstí, zachycujících atmosféru komunistického režimu a života politických vězňů v kriminálech a lágrech. „Slíbil jsem ve vězení básníkovi Honzovi Zahradníčkovi, že podám svědectví o lidech, kteří s námi seděli," říká Jiří Stránský, který připravuje další tři scénáře, povídkové knížky a prozrazuje, že brzo vyjde kniha Doktor vězeňských věd, kterou napsali s novinářkou Renatou Kalenskou.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies