VYBRAT REGION
Zavřít mapu

DP Liberec prý obešel zákon o veřejných zakázkách

Liberec - Pokuty od černých pasažérů vymáhají pro liberecký dopravní podnik (DPML) dvě advokátní kanceláře. Ty ale dopravní podnik najal bez výběrového řízení.

12.9.2009 5
SDÍLEJ:

MHD v Liberci. Ilustrační foto.Foto: Deník/Petr Šimr

Není žádným tajemstvím, že vymáhání pokut od černých pasažérů je pro někoho lukrativní zakázkou. Pro DPML vymáhají tyto pokuty advokátní kanceláře JUDr. Martina Grofová a JUDr. Alexander Šoljak, a to od roku 2006.

Za tu dobu si tyto kanceláře přišly, podle důvěryhodného zdroje, na několik milionů korun ročně. Přitom dopravní podnik, jehož všechny akcie vlastní město Liberec, nevypsal na tuto zakázku žádné výběrové řízení. Podle něj obě advokátní kanceláře tuto zakázku získaly na základě osobních kontaktů a doporučení.

„S ohledem na skutečnost, že jediným akcionářem DPML je Statutární město Liberec, je dopravní podnik v postavení veřejného zadavatele ve smyslu Zákona o veřejných zakázkách. Tedy je povinen výběrové řízení pro tuto činnost vypsat,“ sdělil advokát Robert Zelenka.

Dopravní podnik se ale brání tím, že smlouva, kterou uzavřel s advokátními kancelářemi nepřesahuje hodnotu více jak 2 miliony korun, což mu dovoluje najmout takovéto společnosti bez výběrového řízení. „Výběrové řízení neproběhlo, protože není důvod proč bychom ho měli vypisovat,“ uvedl ředitel DPML Jiří Veselka, který ale do dopravního podniku nastoupil v době, když už zde advokátní kanceláře tuto službu vykonávaly.

Podle důvěryhodného zdroj však smlouva mezi DPML a advokátními kancelářemi vysoce přesahuje částku 2 miliony korun. Každoročně totiž DPML řeší soudně zhruba 3 tisíce takovýchto případů. „Při tomto objemu vydělá advokát celkem 36 milionů korun. Exekutor si přijde na 18 milionů korun a dopravní podnik vydělá 3 miliony korun,“ potvrdil důvěryhodný zdroj s tím, že ne vše dopravní podnik reálně vymůže.

„Kvůli takovéto spolupráci přijde dopravní podnik ročně zhruba o 1 200 000 korun, přičemž by tyto peníze mohl investovat do rozvoje dopravy města. „Navíc hodnota smlouvy mezi DPML a kanceláří JUDr. Martina Grofová je od roku 2006 zhruba 85 milionů korun,“ prozradil důvěryhodný zdroj.

Vymožené dluhy patří DPML

Ředitel DPML Jiří Veselka ale tyto údaje zpochybňuje. „Advokátním kancelářím za tuto službu nic neplatíme. Odměnu dostávají přímo z poplatků odsouzených dlužníků. S advokátními kancelářemi máme velmi korektní obchodní vztah,“ uvedl ředitel. Podle stanoviska DPML jsou informace, jak tyto kanceláře fungují, obchodním tajemstvím.

Jak uvedl advokáta Robert Zelenka, není ale toto tvrzení pravdivé. „Vymožené dluhy patří dopravnímu podniku a podle zákona dopravní podnik hradí na základě smlouvy advokátovi odměnu, kterou si advokát pouze vyúčtovává oproti náhradě nákladů řízení, které platí černý pasažér,“ vysvětlil advokát Robert Zelenka.

Smlouvu mezi DPML a advokátními kancelářemi kritizují i někteří zastupitelé města Liberce. „Už jen to, že dopravní podnik takzvaně dává vydělat, je samo o sobě potřeba brát jako podstatu veřejné služby,“ sdělil zastupitel Jiří Šolc (SOS) s tím, že pro DPML dělá historicky kancelář JUDr. Šoljaka podle výrazně horších podmínek než advokátní kancelář JUDr. Grofové. „To už samo o sobě je dost dobrým důvodem výběrové řízení vypsat. Tím by byly rozptýleny pochybnosti o dohozených společnostech. Je tedy třeba být transparentní,“ upozornil Jiří Šolc.

Podle ředitele DPML Jiřího Veselky, kdy za rok 2008 bylo zhruba za 5 milionů vymáhaných pokut z přibližně 3 300 případů. Každoročně od doby, co má DPML dvě právní kanceláře, žaluje 100 procent nezaplacených pohledávek. Černých pasažérů je ročně přistiženo v průměru 10 až 11 tisíc a z nich necelá třetina nechá případ dojít až k soudu. „Každoročně tedy řeší DPML soudně asi 3 tisíce případů přes soud,“ potvrdil Jiří Veselka.

Podle ředitele Transparency International Davida Ondráčky je DPML jako městská akciová společnost povinna vypisovat veřejné zakázky. „Pokud se DPML vyhýbá konkurzům, pak jsou na místě otázky, zda šetří veřejné peníze nebo je rozhazuje,“ uvedl David Ondráčka. „Pak je na místě, aby dopravní podnik jednoznačně zveřejnil všechny podklady týkající se spolupráce s advokátními kancelářemi a nepokusil se vymlouvat na obchodní tajemství. Tím může případně vyvrátit nějaké spekulace,“ uzavřel ředitel Transparency International David Ondráčka.

Autor: Lenka Markovičová

12.9.2009 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Angela Merkelová
AKTUALIZOVÁNO
5 7

První letošní úspěch Merkelové ve volbách. CDU jasně uspěla v Sársku

Masarykův onkologický ústav. Ilustrační foto.
14

Odpadky vedle onkologie? Absurdní, tvrdí ředitel ústavu

AKTUALIZOVÁNO

Nejlepší poločas v historii ČR! Fotbalisté zničili San Marino šesti góly

/OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Povinné vítězství vyšperkované šesti góly. Čeští fotbalisté pod vedením trenéra Karla Jarolíma potvrdili roli favorita a na půdě San Marina zvítězili vysoko 6:0. V pátém duelu kvalifikace mistrovství světa si tak připsali druhou výhru. V Serravalle dokonce odehráli nejlepší půli v historii, fotbalovému trpaslíkovi vystřelili do pauzy pět branek.

Muž zemřel přímo na zastávce. Nezachránili ho řidič, kolemjdoucí ani lékaři

Plzeňští policisté vyjížděli krátce před nedělní půl desátou dopolední do Dopravní ulice na Nové Hospodě. Na zastávce MHD tam ležel 70letý muž bez známek života.

AKTUALIZOVÁNO

Vojenský konvoj dnes opustil ČR. Před kasárnami zasahovala policie

Konvoj americké a britské armády má za sebou přesun přes Českou republiku. Poslední, sedmá část konvoje překročila přechod do Polska v Náchodě po 15:00. Vojáci jeli přes ČR od soboty. Vojenská kolona čítající 125 vozidel a 550 lidí se přes Česko přesouvala z Německa do Polska, kde by vojáci měli působit v rámci snahy NATO o posílení svých východních členů.

Ostrava je u filmařů stále oblíbenější. Město láká domácí i zahraniční tvůrce

/FOTOGALERIE/ Nejenom architektonické skvosty Prahy nebo malebná jihočeská krajina či moravské vinice, ale také město Ostrava jako atraktivní lokalita láká domácí i zahraniční filmaře při natáčení filmů i televizních seriálů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies