Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Důchodci pláčou, ostatní jim jízdné za hubičku závidí

Hradec Králové - Důchodcům se nelíbí zdražení jízdného v městské hromadné dopravě. Rada seniorů poslala hradeckému magistrátu a dopravnímu podniku protestní dopis, v němž žádá ponechání jízdného na současné výši.

25.12.2007 8
SDÍLEJ:

Hradečtí důchodci se bouří. Za celoroční jízdné mají zaplatit o 200 korun více.Foto: DENÍK/Jan Jelínek

„S dopisem seznámíme radu města. Rozhodnutí lze teoreticky revokovat, ale je to velmi nepravděpodobné,“ řekl mluvčí magistrátu Václav Svoboda. Dodal, že další slevu jedné skupiny obyvatel by museli zaplatit ostatní. „Navíc si myslím, že existují potřebnější skupiny, například matky s dětmi. Tak levně jako důchodci nejezdí v Hradci nikdo,“ tvrdí Václav Svoboda.

Dopravní podnik vysvětluje zvýšení jízdného rostoucími náklady. „Jenom zvýšení DPH u nás znamená propad tržeb ve výši pět milionů korun ročně. V poslední době navíc prudce stoupají ceny nafty,“ řekl nám již dříve ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich.

Senioři: Zdražení je neetické!

Rada seniorů však oponuje, že v jiných městech už důchodci nad 70 let jezdí zadarmo. „V Praze nebo Ostravě se již jízdné neplatí. Navíc nám vadí, že se seniory nikdo nejednal. Je to velmi neetické,“ vysvětlil první mistopředseda republikové rady seniorů Jan Solich. Doplnil, že zdražení je skutečně velmi razantní. „Od ledna by se cena roční jízdenky měla zvýšit o 70 procent. Pro důchodce je to nepoměrné zatížení,“ dodal.

Podle předsedy hradecké městské rady seniorů Miroslava Ledviny je nárůst ceny o téměř 70 procent asociální. Novoroční zdražení jízdného se seniorům nelíbí. „Nárůst ceny roční jízdenky o téměř 70 procent je asociální. Toto zdražení postihuje nejpotřebnější skupinu lidí,“ tvrdí Miroslav Ledvina, předseda hradecké městské rady seniorů.

Důchodci argumentují, že v jiných městech se již jezdí zadarmo, a pokud by měli přijmout zvyšování cen jízdného, pak nejvýše pěti až desetiprocentní. „Takto razantní nárůst nemá nic společného se zvyšujícími se náklady dopravního podniku, ale spíše se ziskem,“ dodal Ledvina.

Městští radní odsouhlasili cenu roční jízdenky pro seniory starší 70 let na 500 korun. Původní cena byla 300 korun. I přesto však důchodci jezdí v porovnání s ostatními MHD za hubičku. Základní roční dvoupásmová jízdenka stojí 4730 Kč, zatímco senioři platí 500 korun. A to už je pořádný rozdíl! Rozpočítáme–li to, důchodce bude jezdit za 1,36 koruny denně, zatímco ostatní téměř desetkrát dráž!

„Nechápu, proč by senioři měli mít takové výhody. Chodím do práce, ale můj plat je nižší než průměrný důchod. Živíme dvě děti a jízdné musím platit plné,“ uvedla maminka, která si nepřála uveřejnit jméno. „Mě přijde roční jízdenka na 2360 korun,“ řekl student Václav Konečný.

Podle údajů Českého statistického úřadu byl průměrný starobní důchod v roce 2006 v kraji 8070 korun. Průměrná mzda, o které se však většině zaměstnanců může jen zdát, se zastavila na 17 310 korunách. Ovšem brutto, takže čistého je to velmi hrubým odhadem o tři tisíce méně.

25.12.2007 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:
Zemětřesení v Mexiku
AKTUALIZUJEME

Mexiko zasáhlo další silné zemětřesení. Mělo sílu 7,1 stupně

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.
12 5

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

EXKLUZIVNĚ

Somálka, která prohrála soud o hidžáb, získala azyl na čestné slovo

Deník zjistil, jak se do Česka dostala Somálka Ayan Jamaal Ahmednuurová, které v úterý Městský soud v Praze zamítl žalobu proti pražské Střední zdravotnické škole kvůli zákazu nošení hidžábu. Sedmadvacetiletá Somálka se do země dostala bez jediného dokladu, azyl jí byl udělen na základě čestného prohlášení.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Na sdílení kol půjde 20 milionů. Města mohou žádat o dotace

Sdílení jízdních kol ve městech podpoří nová dotace ze Státního fondu životního prostředí. Na takzvaný bikesharing je určeno 20 milionů korun. O peníze mohou žádat města, dopravní podniky i soukromé firmy. Dalších 20 milionů půjde do osvěty pro ekologicky čistou dopravu. 

AUTOMIX.CZ

TEST: Jeden řidičák, dvě cesty. Vyzkoušeli jsme skútry, na které stačí "béčko"

Jestli žijete s autem ve větším městě, tak vás dost možná taky štve ranní doprava. A velice často i ta odpolední. Možná by se vám vyplatilo přesednout na něco, co disponuje polovičním počtem kol a pouze jednou stopou. Nebojte se, bicykl vám tlačit nebudeme. Řešením může být skútr.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení