VYBRAT REGION
Zavřít mapu

DVA POHLEDY: Budou cyklisté se třemi pivy nebezpeční?

Praha - Cyklisté, kteří si rádi posedí s přáteli u skleničky vína nebo se v horku osvěžují pivem, očekávají definitivní stvrzení jejich nadějí. Ty se po úspěšném průletu Senátem upínají k parlamentnímu schválení návrhu, podle nějž by po komunikacích nižší třídy, polních cestách a cyklostezkách mohli jezdit i s hladinou 0,8 promile alkoholu v krvi, aniž by za to mohli být potrestáni. 

4.9.2016 60
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/ David Taneček

Zatímco nyní jim hrozí vysoké pokuty, po uzákonění by se stali výsadními účastníky dopravního provozu a jako jediní by byli oproštěni od nulové tolerance alkoholu. Radost cyklistů ale kontrastuje s obavami dalších účastníků silničního provozu, kteří varují, že cyklista se třemi pivy bude nebezpečný jak sám sobě, tak i ostatním.

A odborníci přidávají poznatek, že u některých lidí je hodnota 0,8 promile adekvátní ne třem, ale až pěti půllitrům desetistupňového piva, či dokonce sedmičce vína. Poslanci parlamentu už o návrhu jednou hlasovali a odmítli jej. Udělají to podruhé?

ZDENĚK ŠKROMACHmístopředseda Senátu Parlamentu ČR, předkladatel návrhu (ČSSD)
Zdeněk Škromach.

MARTIN FARÁŘvedoucí oddělení BESIP na Ministerstvu dopravy
Martin Farář.

 

1. Už i malá hladina alkoholu v krvi snižuje schopnost reakce. Není podle vás nebezpečné dát cyklistům možnost pít?

Jedná se úpravu tolerance k míře alkoholu u cyklistů, která je přísnější než v okolních zemích. Omezení je na vedlejší cesty, cyklostezky, vinařské cyklostezky či místní komunikace. Na kole nesmí vézt dítě. Na venkově lidé nemají metro ani tramvaje, a tak za nákupy, do hospůdky či do vinného sklepa jezdí na kole. Je to změna ve prospěch slušných cyklistů a posílení pocitu jejich zodpovědnosti.

Z odborného hlediska i po stránce statistik nehodovosti je jednoznačně hladina 0,8 promile alkoholu v krvi velmi riziková. U řidičů automobilů je v takovém případě riziko smrtelné nehody pětinásobně vyšší a v případě cyklistů je riziko úmrtí až dvacetinásobně vyšší. Rozhodně to není něco, co by přispělo ke zvýšení bezpečnosti, právě na-opak.

 

2. Návrh počítá s povolenou hodnotou 0,8 promile alkoholu v krvi, což jsou zhruba tři piva. Když už bude alkohol na kole povolený, není to příliš vysoké číslo?

Vycházeli jsme ze zkušeností z Rakouska, ale i dalších zemí EU (patříme mezi poslední tři, kde je nulová tolerance vůči cyklistům), kde s tím nejsou žádné problémy. Pokud jde o limit, je to jistě k možné odborné diskuzi. Podle statistik jsou cyklisté pod vlivem alkoholu účastníky dopravních nehod z více než 80 % s hladinou nad 1,5 promile. Návrh nijak nemění postup a postih vůči viníkovi dopravní nehody a cyklistům, kteří se opijí. Jen umožňuje zodpovědnému cyklistovi požít jednu dvě skleničky piva bez rizika téměř likvidačních pokut. Návrh připravujeme už více než dva roky. Prošel několika změnami a upřesněními.

Bavil jsem se o tom s lékaři-adiktology a hledal jsem nějaký příměr. Záleží samozřejmě na pohlaví, tělesné váze a podobně, ale těch navrhovaných 0,8 promile je podle lékařů zhruba čtyři až pět desetistupňových piv, případně necelá láhev vína. A to je dost velké množství alkoholu a nikoliv nějaká degustace či ochutnávka. To je prostě regulérní pití. I ze strany některých senátorů ale zaznívalo, že 0,8 je hodně vysoká hranice a debatu o jejím snížení ještě povedou i poslanci. Z pozice BESIP, ministerstva dopravy, vnitra i policie ale většinově zastáváme stanovisko, že tolerovat pití za volantem ani za řídítky nemůžeme. Ideální je tedy ponechat nulový alkohol.

 

3. Senátem schválený návrh vypadá dost populisticky. Nejde o způsob, jak se zalíbit masám?

Výsledkem je, že ho podpořily tři senátní výbory i celý Senát. Jako senátor zastupuji občany a samozřejmě se musím zajímat o jejich názory. Proto jsem mimo tento zákon prosadil v Senátu i návrh na snížení pravomocí exekutorů nebo placení prvních tří dnů nemoci. V zastupitelské demokracii je důležité, aby zvolení členové Parlamentu České republiky byli ve styku s občany a prezentovali jejich názory. A tím se budu řídit i do budoucna.

Vycházím z toho, co lze podepřít argumenty, neposuzuji přání politiků či některých cyklistů. Statistiky jsou neúprosné: deset procent lidí, kteří u nás loni zavinili smrtelnou dopravní nehodu, bylo pod vlivem alkoholu. Z tohoto pohledu nemohu tolerovat degustaci či přípitek. Páni senátoři získali na podporu svého návrhu i podpisy lidí, kteří pití za řídítky podporovali, ale když to srovnám s průzkumem SARTRE, tak jen 21 procent českých řidičů si přálo, aby byl nějaký alkohol tolerován. Nám chodí i velmi smutné dopisy od rodičů či kamarádů, kterým někdo podnapilý zabil jejich blízkého. Píší, jak vůbec může někoho napadnout, aby byla zbořena nulová tolerance. 

 

Čtěte také:  O svátcích bude zavřeno. Je to diskriminace?

Autor: Jan Klička, Petr Vitásek

4.9.2016 VSTUP DO DISKUSE 60
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Premiér Bohuslav Sobotka.
2 5

Sobotka chce o korunových dluhopisech jednat s daňovou správou

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

Naučit se zvládat dobře češtinu slovem i písmem je pro mnoho cizinců mnohdy téměř nemožné. A problém s ní nemají často jen Němci, Angličané nebo třeba Francouzi.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies